۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۵۰۶۲۲۶
استاد سطح عالی حوزه علمیه مطرح کرد؛

تقویت انگیزه درونی طلبه مهمترین راهکار رشد مباحث اخلاقی

حجت الاسلام حسینی آملی تقویت انگیزه درونی طلبه را مهمترین راهکار رشد مباحث اخلاقی در حوزه عنوان و بر حضور اساتید برجسته اخلاق در اینگونه مباحث تأکید کرد.
حسینی آ‌ملی

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی حسینی آملی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که انگیزه درونی طلبه مهترین راهکار تقویت مباحث اخلاقی در حوزه علمیه است، گفت: انگیزه درونی طلاب به تقوا و اهمیت دادن به حفظ حرمت روحانیت در میان مردم همچنین بیداری درونی مهمترین عامل تقویت مباحث اخلاقی در حوزه علمیه است زیرا بر اساس روایتی از امام محمد تقی(ع) تا زمانی که واعظِ نفس نباشد انسان متوجه توفیقات الهی نخواهد شد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم نقش اساتید حوزه علمیه در ایجاد روحیه اخلاقی در طلاب را اساسی دانست و افزود: اساتید در سوق دادن طلاب به سوی مباحث اخلاقی دارای نقش اساسی هستند که چنین کاری در دو مقام صروت می گیرد نخست آن که در عمل نشان دهند دنیا آنها را شکار نکرده و گرفتار مشکلات دنیوی نیستند و از سوی دیگر در کلاس های درس خود با استفاده از مباحث اخلاقی مراحل تقوا را به طلاب القا کنند.

وی ادامه داد: اساتید می توانند حتی برای مثال های مباحث علمی خود از مثال های اخلاقی استفاده کنند و به واسطه آن در حد چند ثانیه مباحث اخلاقی را مطرح کنند؛ به طور کلی باید گفت برای تقویت مباحث اخلاقی نخستین قدم ایجاد انگیزه در طلاب است و پس از آن نیازمند توفیق الهی و انتخاب استاد با کفایت است.

استاد اخلاق حوزه علمیه در زمینه معنای ذی طلبگی و راهکارهای ترویج آن اظهار کرد: طلبگی به معنای فهم علوم دین و عمل کردن به دین خدا است دینی که بر اساس فطرت الهی نازل شده است به عبارتی دیگر طلبه یعنی فردی که در مسیر دین شناسی است که هم خودش به دین عمل  می کند و هم راهنمای مردم است.

وی ادامه داد: ذی طلبگی را می توان در سه موضوع همت عالی در درس خواندن، رعایت تقوای الهی و آراستگی ظاهری خلاصه کرد؛ طلبه باید با جدیت و با همت تمام در درس بخواند و هر لحظه خود را در حضور خدا بیند و با ظاهری آراسته در جامعه حاضر شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در پایان به علل و عوامل کمرنگ شدن مباحث اخلاقی در حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: حضور اساتید برجسته اخلاق در حوزه علمیه بسیار کم شده است که چنین موردی می تواند در کم رنگ شدن درس های اخلاقی در حوزه علمیه تأثیر داشته باشد.

وی ادامه داد: اساتید برجسته اخلاق در حوزه علمیه فراوان هستند اما باید وارد صحنه شوند؛ از سوی دیگر طلاب نیز باید به شخصیت های معنوی احترا م گذارند و به راحتی از کنار آنها عبور نکنند و مباحث مطرح شده از سوی آنها را عمل کنند../1324/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات