۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۵۰۶۲۲۰
حجت الاسلام والمسلمین وحید پور:

فقرا مشمول پرداخت زکات فطره نمی شوند

کارشناس مسائل شرعی با بیان اینکه فقرا مشمول پرداخت زکات فطره نمی شوند، گفت: فقیر کسی است که توان تامین مسکن، خوراک، پوشاک و لوازم زندگی را ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،حجت الاسلام والمسلمین حسین وحید پور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به بررسی مبانی فقهی رده بندی واجبات پرداخت و عنوان داشت: در شرع مقدس اسلام واجبات به طور کلی به دو دسته واجبات بدنی و واجبات مالی تقسیم می شوند.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که واجبات بدنی برای مکلف بار مالی ندارند، اظهار داشت: نماز، روزه و به طور کل تمام واجبات تعیین شده از سوی شرع مقدس اسلام که مبنای مالی در آن گنجیده نشده است از دسته واجبات بدنی برای مومن به حساب می آیند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه با اشاره به این که کفارات، زکات، خمس و سهم امام از رده واجبات مالی تبیین شده از سوی شرع مقدس اسلام هستند، ابراز داشت: زکات مال و زکات بدن دو نمونه از واجبات مالی است که مکلف لازم است احکام آن را به درستی بیاموزد و در کنش های فردی و اجتماعی شرعی خود به حقیقت عملی آن ملتزم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین وحید پور با بیان این که برای زکات مال در شرع مقدس اسلام شرایط خاص تعیین شده است، گفت: کشاورزان و دام داران باید مبانی فقهی زکات مالی را به درستی بدانند؛ چرا که شرع مقدس اسلام برای محصولات کشاورزی و دام ها نصاب هایی تعریف کرده است که باید بر مدار آن کشاورز و دام دار زکات مال خود را بپردازد.

 کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه زکات سرانه مشمول حکم زکات بدن است، اظهار داشت: شرع مقدس اسلام برای زکات بدن که مشهور به فطریه است شرایطی تعیین کرده است که به تفصیل باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ بر این اساس یکی از شرایط ترسیم شده در این دسته از واجبات مالی آن است که مومن برای پرداخت زکات فطریه نباید فقیر باشد.

وی افزود: از منظر شرع مقدس اسلام مومن اگر فقیر باشد لازم نیست فطریه بپردازد بلکه می تواند خود فطریه دریافت کند؛ بر این مدار شرع مقدس اسلام مکلفی را که توان تامین مسکن، خوراک، پوشاک و لوازم زندگی را نداشته باشد فقیر به حساب آمده است و مشمول دریافت زکات فطریه خواهد بود.

گفتنی است که زکات مال که در این جلسه از سوی حجت الاسلام والمسلمین وحید پور مطرح شد شامل 9 چیز است که در شرع مقدس اسلام مصادیق 9 گانه مشمولان پرداخت زکات مال عبارت اند از صاحبان«گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفندی که به حد نصاب تعیین شده از سوی شرع مقدس اسلام رسیده باشند.»/837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات