۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۳
کد خبر: ۵۰۶۱۴۷
آیت الله سبحانی:

یهودیان غالبا در طول تاریخ انسان های حیله گری بوده اند

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره آیات مربوط به روح در قرآن تأکید کرد که این آیات بیان دشمنی یهودیان با جبرئیل امین و بیان توطئه آنها علیه پیامبر اسلام است.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی شامگاه یکشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دوم سیما پخش شد با اشاره به آیه «یسئلونک عن الروح قل الروح من امر ربی» اظهار داشت: مشرکان مکه برای جستجوی صدق یا کذب ادعای پیامبر اسلام دو نفر را به یثرب فرستادند و قضیه را برای آنها تعریف کردند و از آنها خواستند که حقیقت را بگویند.

وی افزود: در پی این قضیه یهود به این دو نفر گفتند شما از سه چیز سؤال کنید؛ اگر پاسخ داد راست می گوید و اگر پاسخ نداد کاذب است؛ نخست مردمی که خانه خود را ترک کردند چه کسانی بودند؟، دوم مردی که شرق و غرب عالم را گرفت که بود؟ و سوم روح چیست؟.

استاد برجسته درس خارج حوزه با بیان اینکه خداوند این سؤالات را در قرآن کریم پاسخ داده است، ابراز داشت: دو مورد نخست در سوره کهف و جواب سؤال سوم در سوره اسراء بیان شده است؛ قریش این سؤال ها را از پیامبر پرسیدند و حضرت پاسخ داد که جواب سؤال نخست اصحاب کهف و سؤال دوم ذوالقرنین است و در مورد سؤال سوم پیامبر مأمور شد که بگوید روح موجودی است که به امر خدا عمل می کند.

وی با اشاره به اختلاف نظر مفسران در مورد روح در قرآن خاطرنشان کرد: ما باید ببنیم نظر سائل در مورد روح چه بوده است؛ برخی می گویند منظور روح انسان است و در حقیقت کافران از پیامبر حقیقت روح انسان را سؤال کردند که آیا ماده است یا مجرد؟ ولی این پاسخ از نظر ما درست نیست.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد: ما اگر بخواهیم حقیقت سؤال را درک کنیم باید توجه داشته باشیم که سائل یهود بوده است و یهودیان ارتباطی با مسأله روح و مجرد و ماده نداشتند و اساسا این مباحث فلسفی است و ارتباطی به احوال یهود نداشته است.

وی با بیان اینکه با در نظر گرفتن مجموع آیات منظور یهودیان از روح حضرت جبرئیل است، تأکید کرد: یهودیان جبرئیل را که روح الامین است خائن می دانستند و معتقد بودند که جبرئیل نبوت را از آل اسحاق می گیرد و به آل اسماعیل می دهد و گاهی هم می گفتند او همیشه مخرب و بلا آفرین است و به همین جهت دشمن جبرئیل بودند.

استاد برجسته درس خارج حوزه ادامه داد: خدا در سوره بقره خود را دشمن کسانی می داند که با خدا و ملائکه و جبرئیل دشمنی می کنند و در آیات دیگر نیز عداوت یهودیان با جبرئیل را متذکر شده است.

وی با اشاره به اینکه یهودیان در طول تاریخ انسان های حیله گری بوده اند، خاطرنشان کرد: آنها با طرح این سؤال به دنبال این مطلب بودند که اگر پیامبر ما در مورد روح بگوید او مخرب است پس دوستی برای یهود پیدا شده است و  اگر از روح تعریف کند دشمن آنها است.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه داد:  خدا توطئه یهودیان را فهمید و از پیامبر خواست که بگوید روح الامین مأمور خدا است اگر عذاب نازل می کند به امر الهی است، اگر نعمت می بخشد به دستور خدا است و اگر پیام ها را منتقل می کند باز هم به امر خدا است.

وی تصریح کرد: باید بگوییم مسأله خان الامین مربوط به همان عصر رسول خدا است که مورد اعتقاد یهودیان بوده و امت اسلامی هرگز به چنین مطلبی اعتقاد ندارد./1330/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات