۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۵
کد خبر: ۵۰۶۱۴۴
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی:

حقوق بشر ابزار فشاری علیه مظلومان از سوی مستکبران است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: حرف‌های حوق بشری در ظاهر زیبا است ولی باطنی فریبنده و کریه دارد که تنها برای استفاده شخصی عده‌ای به عنوان ابزار فشار علیه دیگران طراحی شده است.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی/ ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار شد، به آیه ۳۸ سوره مائده اشاره کرده و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «و مرد و زن دزد را به سزاى آنچه كرده‏‌اند دست‌شان را به عنوان كيفرى از جانب خدا ببريد و خداوند توانا و حكيم است».

وی در تفسیر این آیه اظهار داشت: در این آیه خدا اسم سارقان مرد را بر زنان مقدم دانسته زیرا طبق تفسیر برخی از علما در مسئله دزدی، بیشتر مردان به این سو می‌روند ولی در مسأله زنا خدا زنان را مقدم دانسته و قبل از مردان اسم‌شان را آورده زیرا در این مورد بی‌عفتی بیشتر از سوی زنان اتفاق می‌افتد که سبب جلب توجه مردان می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه نکال عقوبتی است که موجب عبرت برای دیگران شده و انسان را از تکرار گناه باز‌می‌دارد، ادامه داد: در این آیه به بریدن دست فرد سارق اشاره شده و در زبان عرب ید به چهار صورت، انگشتان دست، دست از مچ، دست از آرنج و تمام دست معنی می‌شود.

امام جمعه ارومیه بیان داشت: برای اینکه در قرآن دقیقا مشخص نشده که منظور کدام معنی از ید درست است برای تفسیر آن باید به روایاتی از معصومین(ع) مراجعه کنیم و طبق روایات شیعی قطع چهار انگشت از این آیه تفسیر می‌شود.

وی عنوان کرد: طبق روایتی از امام جواد(ع) دلیل قطع چهار انگشت به جای قطع کل دست این است که انسان هنگام نماز در مساجد که خانه خدا بوده باید کف دست خود را به زمین بگذارد، برای همین دست را از مچ قطع نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی گفت: برای فردی که برای نخستین بار دزدی کرده است ابتدا قطع چهار انگشت دست راست در صورت تکرار قطع پای چپ از مچ قسمتی که برآمدگی دارد و در بار سوم اعدام است.

وی با اشاره به اینکه عده‌‌ای روشنفکر این مجازات‌های الهی را در اسلام خشونت‌طلبی می‌خوانند، خاطرنشان کرد: این افراد می‌گویند که چرا باید دست سارق را قطع کرد درحالی که باید ابتدا کاری انجام داد که فقر در جامعه ریشه‌کن شده و یا فرد را طوری تربیت کرد تا سراغ دزدی نرود.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: این حرف‌ها به ظاهر زیبا و منطقی است ولی ابتدا توجه داشت که به محض دستگیری سارق چهار انگشت او را قطع نمی‌کنند بلکه برای اجرای این حکم، دزدی باید ۲۰ شرط را داشته باشد از جمله اینکه فرد از روی گرسنگی و قحطی اقدام به دزدی نکرده و یا مقدار بسیار زیادی دزدی کرده باشد، و بعد که این ۲۰ شرط محقق شد، حکم مجازات اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد: وقتی این ۲۰ شرط در کنار هم قرار داده شود نتیجه آن می‌شود که فرد به صورت حرفه‌ای دزدی را شغل خود انتخاب کرده و از آن امرار معاش می‌کند بنابراین این فرد حتی اگر در جامعه فقری هم نباشد باز به کار خود ادامه می‌دهد.

وی یادآور شد: این حکم و امثال این حکم‌ها از سوی خدا که بشر را آفریده و می‌داند که برای هر معصیتی کدام تنبیه عامل بازدارندگی دارد، بیان شده و همگی حکمتی دارد و اگر در طول تاریخ همه مردم احکام الهی را بدون کم و کاست در جامعه اجرا می‌کردند اکنون کسی جرأت سوءاستفاده از بیت‌المال را نداشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی اظهار داشت: افرادی که ادعای حقوق بشری دارند و تنها زدن چهار انگشت آن هم برای عبرت فرد و جامعه را خشونت می‌دانند آیا کشتار افراد بی‌گناه و نابودی هزاران فرد را تنها با انداختن یک بمب اتم را حقوق بشر نمی‌دانند آیا این افراد بشر نیستند.

وی با اشاره به کشتار مردم مسلمان میانمار، افرود: در میانمار از ۵۰ هزار مسلمان پنج هزار نفر به صورت زنده زنده آتش زده شدند و این مدعیان حقوق بشر چرا سکوت کردند چرا در مقابل قطعه قطعه شدن انسان‌ها درکشورهای مسلمان حرفی نمی‌زنند.

امام جمعه ارومیه گفت: این حرف‌های حوق بشری در ظاهر زیبا است ولی باطنی فریبنده و کریه دارد که تنها برای استفاده شخصی عده‌ای به عنوان ابزار فشار علیه دیگران طراحی شده است./۲۰۲/۹۳۶/ب۱

ارسال نظرات