۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۵۰۶۰۶۵
مفتی مصر:

در صحیح مسلم و بخاری روایات ذبح انسان‌ها وجود ندارد

مفتی مصر تاکید کرد که روایات ذبح انسان‌ها در صحیح بخاری و مسلم ذکر نشده است.
شیخ شوقی علام مفتی  مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، شوقی علام مفتی مصر با حضور در برنامه «همراه با مفتی» به بحث و بررسی اندیشه‌های افراطی و سخنان باطل نسبت داده شده به پیامبر اکرم(ص) و پاسخ به برخی شبهات مطرح شده از سوی جریان‌های افراطی پرداخت.

علام گفت: شیوه و رفتار گروه‌های افراطی تماما رسوا برانگیز، معیوب و برخاسته از بی‌خردی است که همه چیز را به نابودی کشانده است. این شیوه تعامل، انسان، محیط زیست، جانوران را به نابودی کشانده، بسیاری را آواره ساخته و انسان‌های بیگناه را به کام مرگ کشاند. آنها آبروی اسلام را از میان بردند.

وی در پاسخ به شبهه‌ای پیرامون صدور جواز ذبح انسان‌ها از سوی پیامبر اکرم(ص) افزود: حدیثی که از سوی پیامبر اکرم(ص) در حال انتشار است که در آن جواز ذبح انسان‌ها صادر شده را در هیچ یک از دو کتاب صحیح مسلم و صحیح بخاری مشاهده نمی‌کنید.

مفتی مصر ادامه داد: این حدیث را امام احمد در مسندش ذکر کرده و به دلیل وجود اشخاص ضعیف در سلسه سند نمی‌توان بدان استناد کرد همانگونه که ابن حجر و غیر او نیز این مطلب را گوشزد کردند خصوصا آنکه نمی‌توان در چنین مساله مهمی به یک حدیث استناد کرد.

عالم اهل سنت مصر با تاکید بر ضرورت فهم روایات در بستر و شرایط صدور اظهار داشت: اگر این روایت صحیح باشد باز باید گفت که فلسفه صدور این حدیث تهدید و ترساندن مخاطبان است زیرا در آن زمان افرادی دستورات پیامبر اکرم(ص) را بارها انجام ندادند، مسلمانان را تهدید و صفوف مسلمان را به چند دستگی کشاندند و هدف ترساندن آنها بود.

علام با اشاره به لفظ «ذبح» در روایت خاطر نشان کرد: این کلمه می‌تواند به صورت مجازی و به معنای تهدید، پاکسازی و معانی مشابه آن به کار برود همانگونه که در معنای تغییر و تحوّل نیز به کار می‌رود همانند «ذبح الخمر» به معنای تغییر خمر است یعنی هنگامی که در معرض خورشید قرار می‌گیرد دچار تغییر و تحول می‌شود و خواص آن از بین می‌رود.

به تازگی در شبکه‌های مجازی روایتی منتشر شده است که ادعا شده پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «ای قریش به خدایی که جان محمد در دست اوست من برای کشتن و ذبح کردن مبعوث شدم»./981/ب902/د

ارسال نظرات