۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۵۰۶۰۲۱

چند نکته درباره روزه اولی‌ها

زمانی که روزه اولی ها با آثار شکوهمند روزه در شخصیت خود آشنا شوند، رغبت آن‌ها نسبت به این برنامه معنوی چند برابر خواهد شد و در پي آن، تحمل رنج روزه‌داری برای آن‌ها آسان و شیرین می‌شود.
روزه اخوی مراسم جشن روزه اولی ها

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از کانال تلگرامی حجت الاسلام ابراهیم اخوی مشاور و کارشناس مسائل تربیتی، توانایی، یکی از شرایط تکلیف است. در تنظیم رفتار روزه باید به این شرط توجه کافی داشت. چنان‌چه کودک شما که برای اولین بار روزه می‌گیرد، از بنیه جسمی کافی برخوردار نیست، لازم است او را از گرفتن روزه بازدارید ولی به دلیل وجوب، آن را یادداشت نمایید تا در سال‌های بعد جبران کند. دراین‌باره، احکام روزه را همان‌گونه که هست برایش بازگو کنید تا در روان پاک خود، متوجه این نکته ظریف قرآنی بشود که خداوند برای شما آسانی را می‌خواهد نه دشواری‌ را.

روزه را خوشایند جلوه دهیم

خوشایندسازی روزه خصوصاً در اولین تجربه، مسئله مهمی است. زمانی که فرزند شما احساس می‌کند با گرفتن روزه بیشتر موردتوجه قرار گرفته و این رفتار او حاکی از اراده قوی و بزرگ شدن است، نسبت به این عبادت حس بهتری مي‌يابد. هم‌چنین اگر روزه‌داری با الگوهای هماهنگی که اطراف کودک زندگی می‌کنند همراه باشد، نتایج کامل‌تری از این رفتار گرفته می‌شود.

خاطره گویی والدین؛ دلگرمی نوجوان

پیشنهاد می‌شود از خاطرات روزه‌داری خود در شرایط سنی مشابه فرزندتان با او صحبت کنید. این‌که دلتان می‌خواست زودتر افطار کنید یا در طول روز وسوسه خوردن شما را رها نمی‌کرد و مانند آن، سبب می‌شود که نوجوانان به پذیرش منطقی‌تری نسبت به این دستور خداوند نزدیک شوند.

روزه؛ دستور طلایی خداوند

برای تحقق رفتار روزه، لازم است ابتدا اندیشه صحیح درباره آن رفتار در ذهن نوبالغان پدید آید. خوب است با فرزندان خود درباره این دستور طلایی خداوند صحبت کرده و از تأثیرات روحی و معنوی آن بگویید. زمانی که با آثار شکوهمند روزه در شخصیت خود آشنا شوند، رغبت آن‌ها نسبت به این برنامه معنوی چند برابر خواهد شد و در پي آن، تحمل رنج روزه‌داری برای آن‌ها آسان و شیرین می‌شود.

ماهیت روزه را برای فرزندان بازگو کنیم

براي نمونه زمانی که فرزندان ما دریابند روزه نقش مهمی در سلامت بدنی آن‌ها دارد، اراده‌شان به‌طرز شگفت‌انگیزی تقویت می‌شود، قدرت خویشتن‌داری آن‌ها فزوني مي‌يابد و مهم‌تر این‌که آن‌ها را به خداوند بزرگ و حمایت‌های او نزدیک‌تر می‌سازد؛ در روان‌شناسی معناگرا هم به این مهم اشاره شده است که اگر افراد با چرایی یک مسئله آشنا شوند، با چگونگی آن کنار خواهند آمد./841/د۱۰۱/س

ارسال نظرات