۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۵۰۵۹۲۳
نماینده ولی فقیه در ایلام:

شب قدر پیوند انسان با حقیقت ولایت است

نماینده ولی فقیه در ایلام با بیاناین که شب قدر شب اندازه گیری و تقدیر ذات انسان است، گفت: شب قدر، شب پیوند انسان با حقیقت ولایت است.
حجت الاسلام و المسلمین لطفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در سومین شب از مراسم احیای لیالی قدر در مسجد جامع ایلام، اظهار داشت: خداوند متعال از تمام ماه های سال، ماه رمضان را برای خود برگزید و از تمام شب ها و روزهای ماه رمضان شب قدر را به کلام خود و نزول آن را بر قلوب مستعدین کوی خود اختصاص داد.

وی افزود: از آنجا که قرآن کریم صورت کتبیه انسان کامل و انسان کامل صورت عینیه قرآن کریم است، پس لیالی قدر در حقیقت انس انسان با عمق جان ولی حق است و در حقیقت این شب ها تورق کتاب ولایت اهل بیت(ع) به عنوان مصداق حقیقی انسان کامل است و راه درک ولایت اهل بیت(س) از طریق بازخوانی کتاب نفس خود است.

امام جمعه ایلام با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع)، تصریح کرد: در حدیثی از امام صادق(ع) که در کتاب شریف تفسیر فرات کوفی آمده است که حضرت فاطمه زهرا(س) معنای لیله القدر است و کسی که حضرت زهرا(س) را درک کند، شب قدر را درک کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی تأکید کرد: در بیان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) اعمال و ادعیه زیادی جهت این شب ها وارد شده مثل دعای جوشن کبیر، دعای مجیر، صد رکعت نماز جالب اینکه وجه مشترک تمام این اعمال توجه تام به مبحث توحید محض است، به گونه ای که در بسیاری از این ادعیه تماما ذکر خداوند و اسما و صفات اوست و هیچ ذکری از بندگان و مخلوقات در آن نیامده است.

وی خاطرنشان کرد: علت اینکه اکثر اعمال و ادعیه لیالی قدر توحید محض است، چون که اسما و صفات الهی ارکان تمام موجودات است و موجودات صورت تعینیه اسما و صفات خداوند اند بنابراین در این شب ها انس انسان با مبدأ وجود خود است.

نماینده ولی فقیه عنوان داشت: پس شب قدر شب اندازه گیری و تقدیر ذات انسان است، انسان در این شب با حقیقت لیله القدر اتحاد پیدا می کند، چرا که انسان چیزی جز عمل و علم نیست، پس شب قدر شب پیوند انسان با حقیقت ولایت است که در اصل ولایت خداوند مد نظر است و در مرتبه بعد ولایت اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی در پایان گفت: شب های قدر برترین شب های سال است، شب هایی که فرشتگان آسمان را به زمین وصل می کنند، امام صادق(ع) در فضیلت شب قدر می فرمایند؛ قلب ماه رمضان و آغاز سال حساب اعمال را لیله القدر می دانستند و در حدیثی دیگر فرمودند که برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام می شود و تصویب آن در شب بیست و یکم و تنفیذش در شب بیست وسوم است./۸۷۹/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات