۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۵۰۵۶۷۹
امام جمعه الازهر:

فلسفه عبادات در اسلام ترویج فرهنگ اخلاق‌مداری است

امام جمعه الازهر مصر تاکید کرد که انجام عبادات باید با هدف گسترش اخلاق و ترویج فرهنگ اخلاق مداری در جامعه صورت بپذیرد.
محی الدین عفیفی، دبیرکل مجمع پژوهش‎های اسلامی مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، محیی‌الدین العفیفی دبیرکل مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر خاطر نشان کرد که هدف اصلی از عقیده و عبادت در اسلام گسترش اخلاق‌مداری در جامعه است.

وی افزود: قرآن کریم عبادات را به اهداف اصلی و واقعیت‌های آن که همان اخلاق است مرتبط ساخته از این رو نماز مانع از فحشا  منکر، زکات طهارت مال و تزکیه نفس و روزه‌داری تقویت نفس آدمی است.

دبیرکل مجمع پژوهش‌های اسلامی در خطبه‌های امروز مسجد جامع الازهر تاکید کرد که ارزش عبادت در اثار و نتایج واقعی آن در حیات انسانی نمودار خواهد شد و کثرت عبادت لزوما نتایج مثبتی را به همراه نمی‌آورد.

عالم اهل سنت مصر ادامه داد: اگر فردی به انجام عبادات مشغول شود و پس از فراغت از عمل عبادی به فساد روی آورد، با مردم با بدی رفتار کند مطمئن باشد که هیچ خیری در آن عبادت نیست حتی اگر عبادتش زمین را پر کرده باشد.

عفیفی اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) در مورد زنی که بسیار عبادت میکرد اما همسایگانش را با زبان می‌آزرد فرمودند که این شخص در آتش است همانگونه که فرمودند خوش اخلاقی رحمت پروردگار را به همراه دارد.

وی با اشاره به اهمیت اسلام به ربط میان عبادات و اثار اخلاقی و عملی آن تصریح کرد: اسلام بر تربیت انسان از طریق آموزش و توصیه‌های دینی تمرکز دارد. ایجاد معانی انسانی در جامعه و همدلی میان مردم از دستورات شریعت اسلامی است.

عالم اهل ست مصر خاطر نشان کرد که ماه مبارک رمضان و خصوصا دهه آخر آن هر مسلمانی را به انجام عمل صالح، قرائت قرآن و اقامه نماز دعوت می‌کند./981/ب901/د

ارسال نظرات