۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۵۰۵۶۷۳
مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر:

پرداخت زکات فطره از ابتدای ماه مبارک رمضان جایز است

مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر مصر با اشاره به امکان پرداخت مبلغ زکات فطره تاکید کرد که این مبلغ را می‌توان از ابتدای ماه مبارک رمضان پرداخت کرد.
مجمع پژوهش‌ های اسلامی الازهر

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد شحات الجندی عضو مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر مصر تاکید کرد که مطابق مذهب شافعی می‌توان زکات فطره را از ابتدای ماه مبارک رمضان پرداخت کرد.

الجندی افزود: اکثر فقها معتقد هستند که بایستی زکات فطره در شب عید پرداخت شود. اگر به مصلحت فقرا و مشکلات آنها نظر کنیم باید بگوییم که از الان و قبل فرا رسیدن عید فطر زکات را باید پرداخت کرد.

عضو مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر خاطر نشان کرد: مذهب حنفی به روزه‌داران اجازه داده که مبلغ زکات فطره را پرداخت کنند و برخی دیگر از مذاهب جواز پرداخت زکات از حبوبات را داده‌اند.

وی با اشاره به فضیلت پرداخت وجه نقد به عنوان زکات فطره اظهار داشت: دارالافتای مصر مقدار دو کیلو و نیم از حبوبات و یا معادل آن از وجه نقد کشوری را به عنوان زکات امسال اعلام کرده است و اگر مبلغ آن پرداخت شود بهتر است زیرا اجازه انتخاب را به نیازمندان می‌دهیم.

 این عالم اهل سنت مصر در واکنش به فتوای جدید سلفی‌ها تاکید کرد که سلفی‌ها با فتواهای عجیب خود سبب تعجّب و حیرت جامعه دینی مصر می‌شوند.

الجندی با پرسش از علمای سلفی خاطر نشان کرد: من نمی‌دانم که هدف سلفی‌ها از ایجاد بلوا و آشوب در جامعه با صدور فتواهای جنجالی و شک و شبهه ایجاد کردن در امور دینی مردم چیست.

گفتنی است در شبکه‌های اجتماعی و صفحه‌های رسمی وابسته به سلفی‌های مصر فتوایی به مناسبت ماه مبارک رمضان به اشتراک گذاشته شد که طبق آن خوردن غذا و نوشیدن آب ۱۰ دقیقه مانده تا اذان حرام اعلام شد.

در یکی از اطلاعیه‌های منتشر شده از سوی سلفی‌ها آمده است: «هشدار مهم... ۱۰ دقیقه قبل از اذان از خوردن و آشامیدن امساک کنید» که با استناد به یک روایت از پیامبر اکرم(ص) و فهم اشتباه این روایت این فتوا صادر شده است./981/ب۹۰۱/د

ارسال نظرات