۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۵۰۵۵۳۱
استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان:

ضعف تحلیل سیاسی مردم از اسباب مظلومیت امام علی بود

حجت الاسلام شیخ بهایی گفت: نخستین قدم در مظلومیت امام علی(ع) پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) برداشته شد زیرا عده ای از خواص به آن حضرت ظلم کرده و حق ایشان را نادیده گرفتند و ضعف تحلیل سیاسی مردم نیز سبب شد این ظلم ادامه پیدا کند.
حجت الاسلام احمد شیخ بهایی استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان

حجت الاسلام احمد شیخ بهایی استاد درس خارج حوزه علمیه کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، در تحلیل وقایع منجر به مظلومیت و شهادت امام علی (ع) و ارتباط آن با امروز عنوان داشت: نخستین قدم در مظلومیت امام علی (ع) پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) برداشته شد زیرا عده از خواص به آن حضرت ظلم کرده و حق ایشان را نادیده گرفتند و ضعف تحلیل سیاسی مردم نیز سبب شد این ظلم ادامه پیدا کند.

وی بیان داشت: مردم آن زمان طبق نظام قبیله خودشان به دنبال رؤسای قبایل و بزرگانشان بودند و از آنجا که سالهای زیادی از فتح مکه نگذشته بود هنوز بینش صحیحی نسبت به جریانات و وقایع نداشتند بنابراین از آنجا که امام علی (ع) به دنبال احیای مرّ قانون اسلام به ویژه مساله بیت المال و عدالت اجتماعی و تقسیم ثروت میان مردم بودند، برخی تاب نیاورده و جلوی ایشان ایستادند.

وی افزود: عده ای از این افراد به دنبال غنائم و ثروت های باد آورده و قدرت بودند و از سوی دیگر عده ای به سبب جهلشان با امام مقابله کردند چنانکه امیر مومنان (ع) فرمودند: دو دسته کمر مرا شکستند، "عالم متهتک و جاهل متنسّک" آنان که می دانند اما پرده دری می کنند و افرادی که پایبند به دین هستند اما جاهلند و فهم دقیق در تفکیک مسایل را ندارند.

این مدرس درس خارج حوزه اظهار داشت: جنگ جمل، صفین و نهروان جولانگاه همین افراد در برابر امام علی (ع) است که البته افرادی چون عمار بصیرانه مردم را آگاهی می بخشد اکنون نیز هر چه در انقلاب اسلامی جلوتر می رویم کسانی که نمی توانند خالص باشند کم کم از انقلاب فاصله می گیرند و به انحراف می روند و اینجا نقش خواص خیلی مهم است چنانکه در نقش مثبت، همچون عمار عمل می کنند اما در نقش منفی همچون طلحه و زبیر و ابوموسی اشعری عمل می کنند.

وی افزود: در زمان ما نیز خواص کسانی هستند که در صحنه و بحبوحه انقلاب، دفاع مقدس و 38 سال جمهوری اسلامی حضور داشتند و تریبون در دست و مورد اعتماد تعدادی ازافراد بودند اما اگر حقیقتی را ببینند و آن را نادیده بگیرند مصداق خواص منحرف هستند.

حجت الاسلام شیخ بهایی ادامه داد: برخی از اینها به دلیل عدم تحلیل درست از فضا یا برای هوا های نفسانی، حب جاه و مقام و یا به دلیل فامیل بازی و مراعات فرزند و برادر و امثال آن و یا به علت درآمدها و ثروتهای هنگفت، حاضر نمی شوند حقی را که می فهمند بیان کنند  و با سکوت و یا موضع برعکس جلو می روند و کاری می کنند که دشمن سوء استفاده کند پس اینان مصداق خواصی هستند که ضربه می زنند از سوی دیگر کسانی که در این صحنه ها بازی می خورند همچون داعش که افراد جاهلی هستند که تحت تاثیر تبلیغات شدید عالمان متهتک قرار می گیرند مصداق جاهلان متنسّک می شوند.

وی تصریح کرد: در جامعه امروز ما که اصل ولایت فقیه حاکم است و ما آن را استمرار حرکت انبیا و ائمه معصومین می دانیم پس کسانی که نمی توانند خود را با ولی فقیه تطبیق دهند یا ولایت فقیه را قبول ندارند و یا دچار شبهات و هوا و هوس های ثروت طلبی و جاه طلبی و امثال آن هستند مصداق خواص منحرف هستند.

این استاد برجسته حوزه اشاره کرد: متاسفانه امروز برخی از افرادی که توقع حمایت از ولایت از آنان می رود که یا در کسوت روحانیت و یا پست های حکومتی هستند می بینیم با آنکه شعار حمایت از امام و رهبری و انقلاب و شهدا سر می دهند در عمل برخلاف آن شعارها عمل کرده و حرف رهبری را زمین می گذارند یا در مقابل حرف رهبر علنا موضع می گیرند و در زمینه خواست رهبری مصلحت سنجی می کنند و یا رهبری را متهم می کنند.

وی در ادامه گفت: در زمینه همین مذاکرات و تعاملات بین المللی رهبری تاکیدشان بر حفظ اقتدار امنیتی و نظامی کشور است و همچنین تاکید بر شجاعت و صراحت در بیان مبانی دارند اما کسانی که توقع می رود خواست ایشان را عملی سازند یا مواضع دو پهلو می گیرند و یا ضعیف برخورد می کنند و یا به دشمن خط و گرا می دهند به دلیل اشتباهات راهبردی و محاسباتی که دارند و حفره امنیتی ایجاد می کنند تا دشمن بتواند نفوذ کنند.

حجت الاسلام شیخ بهایی بیان داشت: ما می بینیم خواست رهبری در زمینه حقوق های نجومی، حمایت از تولید داخلی، مبارزه با قاچاق و واردات بی رویه، مسایل بانکی و وام ها و امثال این ضعف هایی که وجود دارد و با وجود خواست مکرر رهبری عمل آنچنانی نمی بینیم و حتی موضع گیری های مخالف رهبری را شاهدیم از این رو ضرباتی که این گونه ضعف ها در تصمیم گیری بر پیکر کشور و نظام وارد می کنند، می تواند به اندازه کارشکنی های دوره امام علی (ع) خطرناک باشد چراکه همین عملکرد سبب کشانده شدن جریان به صلح امام حسن (ع) و صحنه کربلا شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته خدا را شکر که ملت ما بیدار هستند و تفاوت دوره ما دوران امیرمومنان (ع) نیز در وجود همین مردم هوشیار و بصیرند که ضامن بقای انقلاب هستند./۳۰۲/۹۷۰۳/ب۱

ارسال نظرات