۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۵۰۵۵۰۴
گزارشی از بازتاب واگذاری تیران و صنافیر؛

فروشنده.. روز سیاه دولت و پارلمان مصر

موافقت پارلمان مصر با واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان سعودی بازتاب گسترده ای در رسانه‌های عرب زبان داشت.
 فروشنده.. روز سیاه دولت و پارلمان مصر  فروشنده.. روز سیاه دولت و پارلمان مصر  فروشنده.. روز سیاه دولت و پارلمان مصر  فروشنده.. روز سیاه دولت و پارلمان مصر  فروشنده.. روز سیاه دولت و پارلمان مصر  فروشنده.. روز سیاه دولت و پارلمان مصر

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: روز گذشته مجلس نمایندگان مصر با قانون تعیین مرزهای دریایی میان مصر و عربستان موافقت کرد. طی این توافق جزایر تیران و صنافیر به سعودی‌ها واگذار می‌شود. پیش از این نیز کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان مصر این توافق نامه را تایید کرده بود. این اقدام درحالی صورت پذیرفت که چند ماه پیش دادگاه مصر توافقنامه تیران و صنافیر را باطل کرده بود.

واگذاری تیران و صنافیر به عربستان سعودی با موجی از واکنش‌ها مواجه شده است. در یک سال گذشته و پس امضای توافقنامه بین مصر و عربستان اعتراضات مردمی بسیاری در شهرهای مختلف مصر صورت پذیرفت. شماری از سیاستمداران و نخبگان مصر هم این توافقنامه را مردود دانسته و آن را محکوم کردند.

تصویب واگذاری تیران و صنافیر در پارلمان مصر بازتاب گسترده ای در رسانه‌های عرب زبان به همراه داشت. این توافقنامه مهم که کمتر از سی دقیقه مورد بررسی قرار گرفت ماه هاست که توجه بسیاری از ناظران و تحلیلگران سیاسی را به خود جلب کرده است.

حمایت رسانه‌های نزدیک به دولت مصر
خبرگزاری مصری الیوم السابع با اعلام خبر موافقت کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان مصر با توافقنامه مرزی با عربستان، تصریح کرد که در رای گیری انجام شده تنها یک عضو کمیسیون با واگذاری تیران و صنافیر مخالفت کرده است. این خبرگزاری همچنین به نقل از محمد السویدی، رییس ائتلاف حمایت از مصر از موافقت پارلمان با توافقنامه مصر و عربستان خبر داد. او در تریبون پارلمان گفت: «زمان آن فرا رسیده بود که امانت را به صاحب آن پس دهیم.»

روزنامه الاهرام مصر نیز که مانند الیوم السابع همسو با سیاست‌های دولت است در گزارشی سخنان نمایندگان موافق و مخالف توافقنامه تیران و صنافیر را منتشر کرد. این روزنامه به نقل از کمال عامر، یکی از نمایندگان پارلمان مصر نوشت: پس از بازبینی سندها، نقشه‌ها و مذاکرات دو طرف که در سازمان ملل ثبت شده است، مشخص شد که این دو جزیره به عربستان سعودی تعلق دارد.

القدس العربی: واگذاری دو جزیره در تضاد با قانون اساسی مصر
روزنامه القدس العربی که گرایش اخوانی دارد اقدام اخیر پارلمان مصر را به باد انتقاد گرفت و نوشت: «برخلاف دستگاه قضایی مصر که در برابر دولت از خود استقلال و جرات نشان داد، پارلمان در تبعیت کامل از دولت مصر توافقنامه ای که دارای ابعاد سیاسی و مالی است را تصویب کرد.» این روزنامه با تاکید برآنکه این توافقنامه با قانون اساسی مصر در تضاد است، تاکید کرد: نمایندگان باید پاسدار قانون اساسی و حقوق مردم باشند نه آنکه خود آنرا نقض کنند.

القدس العربی جلسه روز گذشته را نوعی نمایش دانست و تصریح کرد که «دولت ژنرال سیسی هنگام حمله هوایی به لیبی و جنگ در یمن کوچکترین مشورتی با پارلمان نداشت و در ماجرای امضای توافق نامه تیران و صنافیر نیز سر خود عمل کرد.» این روزنامه سرعت عمل در موافقت با توافقنامه مصر با عربستان را با تنش‌های اخیر با قطر بی ارتباط ندانست و افزود: «دولت مصر درصدد آن بود که به عربستان سعودی اطمینان دهد که هیچ خللی در توافق دو طرف صورت نخواهد پذیرفت.»

خوشحالی رسانه‌های عربستان و امارات
پایگاه خبری العربیه وابسته به عربستان سعودی نیز با تاکید براینکه جزایر تیران و صنافیر متعلق به عربستان سعودی هستند، مدعی شد که دولت مصر در گزارشی تاکید کرده بود که واگذاری این دو جزیره به مصر  بنا به برخی ملاحظات سیاسی صورت پذیرفته بود و این توافق حاکمیت تیران و صنافیر را به مصر نمی‌بخشید.

از سوی دیگر پایگاه خبری اماراتی اسکای نیوز عربی با تاکید بر موافقت پارلمان مصر با توافقنامه سال گذشته این کشور با عربستانی سعودی نوشت: گزارش‌های تعیین مرزهای مصر و عربستان سعودی نشان می‌دهد که تیران و صنافیر در آب‌های اقلیمی عربستان واقع شده اند و این دو جزیره به عربستان سعودی تعلق دارند.

رای الیوم: اهداف صهیونیستی از واگذاری دو جزیره
روزنامه الکترونیکی رای الیوم نیز در مقاله ای به قلم سردبیر خود عبدالباری عطوان به تشریح ابعاد مختلف واگذاری تیران و صنافیر به عربستان سعودی پرداخت و نوشت: عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم روزنامه نوشت: موافقت پارلمان مصر با ترسیم نقاط مرزی با عربستان سعودی و کوتاه آمدن از حاکمیت کامل دو جزیره تیران و صنافیر نشان می دهد، دولت های عربی می توانند از طریق قانونی و غیر قانونی  هرتصمیم و مواضعی که بخواهند بر ملت های خود تحمیل کنند.

عبدالباری عطوان با تاکید براینکه شیوه تصمیم گیری پارلمان مصر مردود است، تصریح کرد: اکنون بیم آن می‌رود، علاوه بر تیران و صنافیر در خلیج عقبه نقشه ای به طور پنهانی در حال طراحی باشد که بر اساس آن این دو جزیره و خلیج عقبه به طور کامل در خدمت اهداف اقتصادی و نظامی رژیم صهیونیستی در آید.

الاخبار لبنان: سیسی سرزمین خود را فروخت!
در همین راستا روزنامه لبنانی الاخبار با تیتر "سرزمین خود را فروخت" به انتقاد از عبدالفتاح السیسی پرداخت. الاخبار اقدام پارلمان مصر را موافقت با توافقنامه ننگ توصیف و تاکید کرد که می‌توان این توافقنامه را پس از شکست در سال 1967 شکست دوم مصر دانست. پارلمان مصر درحالی در کمتر از سی دقیقه این توافقنامه را تصویب کرد که مردم مصر به شدت از واگذاری بخشی از سرزمین خود به عربستان خشمگین هستند.

الاخبار خاطرنشان کرد: آنچه روز گذشته در پارلمان مصر شاهد بودیم چیزی جز پیروی محض نمایندگان مردم از دولت نبود. پارلمان درحالی با استناد به سندهای دولت با وگذاری تیران و صنافیر موافقت کرد که از بررسی اسناد مخالفان به صورت کامل سر باز زد./983/ب952/ک

ارسال نظرات