۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۵۰۵۳۳۸
به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛

نشست علمی نقد قبل از چاپ کتاب زن در قرآن برگزار می شود

جلسه نقد قبل از چاپ کتاب «زن در قرآن» به قلم حجج اسلام حسین بستان و رضا دهقان نژاد از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می شود.
حسین بستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اقدام به برگزاری نشستی علمی جهت نقد و بررسی پیش از چاپ کتاب «زن در قرآن» با حضور اساتید و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی کرده است.

کتاب «زن در قرآن» اثری از گروه علوم اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است که توسط حجت الاسلام حسین بستان استادیار گروه علوم اجتماعی این پژوهشگاه و حجت‌الاسلام رضا دهقان‌نژاد تألیف شده است.

ناقد جلسه نقد قبل از چاپ کتاب «زن در قرآن»، حجت الاسلام محمدرضا زیبایی نژاد رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده و استاد حوزه و دانشگاه است.

گفتنی است، جلسه یاد شده روز شنبه ۲۷ خرداد از ساعت ۸.۳۰ تا ۱۰ صبح در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نشانی قم، پردیسان، بلوار دانشگاه، میدان علوم برگزار می شود.

یادآور می شود، در مقدمه این کتاب می خوانیم: قرآن كریم، يادگار گرانبهاي پيامبر گرامي اسلام (ص)، اصلي‌ترين و اصيل‌ترين منبع فهم دين است كه در هيچ حوزه‌اي از حوزه‌هاي معرفت ديني، بي‌نياز از مراجعه به آن و تفكّر و تدبّر در آيات آن نيستيم.

حوزه مطالعات زنان، يكي از حوزه‌هاي معرفتي است كه در نتيجه تحولات شگرف اجتماعي و فرهنگي، گسترش كم‌نظيري را در دهه‌هاي اخير پشت سر گذاشته است و با توجه به نگاه همه‌جانبه قرآن كریم به ابعاد دنيوی و اخروی و فردی و اجتماعی زندگی زنان، اين حوزه مي‌تواند به عنوان يكي از حوزه‌هاي غنی و پردامنه معرفت ديني نيز قلمداد شود.

شایان توضیح است، مباحث این كتاب در قالب دوازده فصل تنظيم شده است؛ سه فصل آغازین کتاب، پاره‌ای مباحث مبنائی انسان‌شناختی و ارزش‌شناختی را در بر دارند، به این ترتیب که فصل نخست به موضوع كلّي انسان‌شناسي و ويژگي‌هاي عام انسان در قرآن مي‌پردازد؛ فصل دوم، بحث جايگاه ارزشي زن از منظر قرآن و پاسخ به برخي شبهات در اين زمينه را دنبال مي‌كند و فصل سوم، بر بحث تفاوت‌هاي تكويني زن و مرد تمرکز می‌یابد.

در فصل چهارم، موضوع زنان و ازدواج بررسي شده است، فصل‌هاي پنجم و ششم به بررسي وظائف و حقوق زن در نقش‌هاي همسري و مادري و فصل هفتم به مسأله جایگاه زن در مدیریت خانواده اختصاص يافته‌اند؛ در فصل هشتم، مسأله خشونت خانگی بر ضدّ زنان بررسی شده است.

همچنین فصل نهم به بحث حريم‌شناسي ارتباط زن و مرد و بيان فلسفه و اقسام محدوديت‌ها در اين خصوص مي‌پردازد؛ فصل دهم بر نقش‌هاي اجتماعي و سیاسی زنان متمركز شده است؛ در فصل یازدهم، پاره‌اي از تفاوت‌ها درحقوق اجتماعي زن و مرد مطرح مي‌شوند و سرانجام، فصل دوازدهم به معرفي الگوهاي قرآني زن اختصاص يافته است./1330/ت۳۰۳/ی

ارسال نظرات