۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۶
کد خبر: ۵۰۵۳۲۰
آيت‌الله سبحاني تبیین کرد؛

دلیل دو برابر بودن دیه مرد نسبت به زن در اسلام

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به دلیل دو برابر بودن دیه مرد نسبت به زن در اسلام، گفت: در فرهنگ اسلام مرد نان آور خانه است به همین جهت در صورت کشته شدن ضرر بیشتری به خانواده وارد می شود.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آيت‌الله جعفر سبحانی شامگاه چهارشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سيما پخش شد با اشاره به سؤالی در مورد دیه زن و مرد اظهار داشت: بسیاری از اوقات سؤال می شود که چرا ديه زن نصف مرد است، اسلام که خود منادی قسط و عدل به شمار می رود، چرا در اين مورد عدالت را رعايت نکرده و ديه زن را نصف ديه مرد قرار داده است؟

وي در پاسخ به این شبهه با تأکید بر اینکه در مورد یک امر اسلامی باید همه جنبه های آن مسأله مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت: در حقیقت اگر کسي بخواهد درباره حقوق زن در اسلام مطالعه و تحقيق کند با تمرکز بر يک نقطه محدود، نتیجه قابل استفاده‌ای به دست نمی ‌آورد، چراکه حقوق زن در دین اسلام منظومه ای است که بايد تمام بخش‌های آن مورد مطالعه قرار گيرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه ادامه داد: ما عمل حج را امری در راستای توحید و یگانه پرستی می دانیم ولی اگر در همین مسأله فردی مطالعات خود را محدود کند به عنوان نمونه فقط بوسه بر حجر‌الاسود يا چرخیدن به دور خانه کعبه را مورد مطالعه قرار دهد، خواهد گفت برای چه ما باید دور سنگ‌ها بچرخيم؟ اين عمل بت ‌پرستان است، اما اگر از ابتدا تا انتهای اعمال حج را مورد بررسي قرار دهد در اين صورت تجلي توحيد در حج را درک می ‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه ميزان ديه ربطي به انسانيت ندارد، خاطرنشان کرد: اگر کسي زني را کشت او هم بايد قصاص شود  و مرد یا زن بودن قاتل در این قضیه فرقی ندارد، چرا که از نظر انسانيت تفاوتی بين زن و مرد نيست، اسلام توجه ویژه ای به حقوق زن کرده است در حالی که غرب ادعای حقوق برابر با زن دارد حقوق محدودی به زن داده است.

حضرت آيت‌الله سبحانی عنوان کرد: چندی پيش در فرانسه تصرف یک زن در اموال خودش بايد با اجازه شوهرش صورت می ‌گرفت در حالی که در اسلام هر زن و مرد با اختيار خود می ‌توانند در مال خود هر تصرفی که می خواهند انجام دهند؛ مرد نان‌آور خانواده است و اگر کشته شود ضرر اقتصادی بيشتري به خانواده وارد مي‌شود و به همین جهت اگر کشته شود گرچه از نظر انسانيت با زن برابر است ولي ديه‌اش بيشتر است.

وی تأکید کرد: زن در اسلام بر خلاف فرهنگ غرب نان‌آور خانواده نيست و شوهرش بايد نفقه او را بپردازد، بنابراین اگر کشته شود ضرر اقتصادی کمتری دارد و به همین جهت با توجه به قوانين اقتصادی اسلام ديه او نصف مرد است.

استاد برحسته درس خارج حوزه با بیان اینکه علامه طباطبايي در الميزان با حساب دقيق به دست آورده است که ثروت زن دو برابر ثروت مرد است، خاطرنشان کرد: ایشان حساب کرده است که مرد نصف درآمدش را صرف زن و خانواده می ‌کند در حالي که زن عرفا مبلغی را خرج شوهر و خانواده نمي‌کند، بنابراین اگر مجموع جمعيت مرد و زن را در نظر بگيريم ثروت مجموع مردان از ثروت مجموع زنان کمتر است./1330/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات