۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۵۰۵۲۷۶

علت العلل طلاق پای سخنان کارشناسان حقوقی و خانوادگی

کارشناسان دادگستری خشونت، اعتیاد، مشکلات اقتصادی، فقر و بیکاری و رفتارهای نامناسب در فضای مجازی را از علت های همیشگی طلاق عنوان کردند.
طلاق طلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، طلاق، واژه ای که خداوند نیز از آن اکراه داشته و از آن به عنوان حلال مغبوض یاد می کند.

حلالی که در جامعه امروز ما به خصوص در نوع توافقیش به یک پرستیژ اجتماعی تبدیل شده و اشخاص برای آن مهمانی و مراسم هم برگزار می کنند.

حتی شنیده ها حکایت دارد که برای اطرافیان بعد از انجام این حلال مغبوض کارت دعوت فرستاده شده و مانند کارت دعوت مراسم عروسی جشن برگزار می کنند؛ از این رو باید تأسف خورد که در جامعه ما طلاق گرفتن در بعضی از کلان شهرها به آسانی صورت می گیرد.

طلاق فاجعه ای است که امروز در جامعه ما عادی شده، در حالی که در گذشته طلاق گرفتن به قدری سخت بود که فرد بدترین شرایط را تحمل می کرد ولی حاضر نبود طلاق بگیرد زیرا با کراهت طلاق آشنا بود اما در جامعه امروزی زندگی ها آغاز نشده به طلاق ختم می شود و بیشتر آمار طلاق در سال ها و حتی ماه های نخست عقد صورت می گیرد که البته اگر بررسی می کینم می بینیم متأسفانه این زندگی ها ناپایدار بهایی گزاف از نظر اقتصادی داشته و حتی ممکن است با وجود هزینه های میلیاردی و میلیونی در همان نخستین رزوها و ماه های عقد زوجین از هم جدا شوند.

 

 

به راستی علت عادی شدن قبح شکنی از این مغبوض الهی چیست و چه شده که در کشور ما رشد طلاق از آمار ازدواج پیشی گرفته است و به تعبیر دیگر زنان و مردان طلاق را بر قرار ترجیح می دهند.

 به سراغ چند نفر از کارشناسان دادگستری و مشاوران حقوقی رفتم و از آنها علت را جویا شدم.

خانم لولو یکی از مشاوران حقوقی در پاسخ به این سوال که اولین علت طلاق در جامعه تساوی خواه و برابر طلبانه امروز چیست، گفت: اولین علت طلاق خیانت همسران است چه از جانب زن و چه از جانب مرد.

بیشتر طلاق ها در یک ماه تا هفت سال ابتدایی زندگی مشترک است

وی با اشاره به اینکه بیشتر مراجعه ها برای طلاق از یک ماه بعد از ازدواج آغاز شده و تا هفت سال ادامه دارد، افزود: بیشتر مراجعان به دادگاه ها را جوانان به خصوص جوانان متولد دهه شصت و هفتاد و بالاتر تشکیل می دهند.

مشاور حقوقی دادگستری در خصوص ریشه های شکل گیری خیانت در روابط طرفین تصریح کرد: معمولا خانم یا آقا از طریق فضای مجازی یا اینترنت با شخص ثالثی آشنا می شوند و این آشنایی به مرور و کم کم به روابط صمیمی تری تبدیل شده و بعد هم به روابط جنسی کشیده می شود که رابطه یا حضوری است یا تلفنی به گونه ای که عکسها و پیامهای مبتذل رد وبدل شده و بعد از د راختیار داشتن گوشی به مدت طولانی و فاصله گیری از همسر موضوع به نوعی توسط طرف مقابل فهمیده می شود و کار به دادگاه خانواده و طلاق می کشد و یا حتی برخی از زوجین در همان دوران عقد در آن واحد باچند نفر ارتباط دارند.

 

 

دوست های خیابانی دیگر عامل طلاق

خانم لولو ادامه داد: دومین علت طلاق را می توان ازدواج در سنین پایین و عدم رسیدن به بلوغ اجتماعی عاطفی و فکری طرفین عنوان کرد و علت این موضوع هم این است که یا خانواده ها قصد دارند فرزندان خود را از گزند حوادث جامعه مصون نگه دارند بنابراین بدون شناخت کافی و توجه به مهارت ها و توانمندهای دو طرف بستر ازدواج را فراهم می کنند و علت دیگر هم این است که چون دختر و پسر ازسنین پایین آشنا و دوست می شوند اگر این دوستی منجر به ازدواج شود بعد ها زمینه ساز طلاق می شود چون بر شناخت درست و عاقلانه متکی نیست.

غفلت از مسؤولیت های خطیر ازدواج و بی مسؤولیتی

وی دیگر علت طلاق را عدم مسؤولیت پذیری زوجین بعد از ازدواج عنوان کرد، گفت: دختر و پسر غافل از اینکه این ازدواج مسؤولیتهای خطیر و محدودیتهایی به هرحال برای هر دو نفر دارد بعد از ازدواج متوجه می شود که فضا کاملا متفاوت است و از پس قبول این مسؤولیت ها بر نمی آیند؛ بنابراین دوست دارند به همان دنیای آزاد و بدون تقید قبل از ازدواج بر گردند به همین دلیل به عنوان اولین و آخرین راهکار به سراغ طلاق می روند.

عدم توجه به نیازهای عاطفی و روحی یکدیگر

مشاور حقوقی دادگستری با اشاره به اینکه یکی دیگر از بسترهای طلاق و خیانت به همسر عدم توجه به نیازهای عاطفی و روحی و روانی یکدیگر است، گفت: وقتی از زوجین علت خیانت آنها را می پرسیم متأسفانه در پاسخ گفته می شود زوج درگیر مشغله های زیاد وکار کردن بوده و بیشتر اوقات بیرون از منزل است و در مورد زوجه نیز گفته می شود که یا بیش از حد به مسائل خانه داری و بچه درا می پردازد و یا این که بیشتر وقت خود صرف کلاسهای مختلف ورزشی و آرایشگری و وقت گذاراندن با دوستانش می کند.

خانم لولو ادامه داد: این عوامل بستر خیانت را فراهم کرده و ما متأسفانه حتی در بعضی از شهرهای کوچک نیز به کرات شاهد پرونده های روابط نامشروع و حتی زنای محصنه هستیم.

وی در پاسخ به اینکه مشکلات اقتصادی تا چه اندازه در طلاق زوجین تأثیر دارد، افزود: متأسفانه مشکلات اقتصادی از دیگر دلایل طلاق است و این موضوع هم به این دلیل است که زوجین درگیر درس بوده و اکثرا دانشجو هستند و شغل درست حسابی برای پرداخت هزینه ها و مخارج ندارند در نتیجه از پس مخارج بر نمی آیند و از طرف دیگر چشم و هم چشمی زیاد شده و هیج کدام از زوجین نمی خواهند که از اطرافیان و دوستان خود چیزی کمتر داشته باشند و به عبارت دیگر قناعت و ساده زیستی را بلد نبوده بنابراین می خواهند به وسیله طلاق و جدایی هر چه سریعتر به منزل پدری برگردند تا همه امکانات مثل قبل برای آنها مهیا شود.

مشاور حقوقی دادگستری با تأکید بر اینکه مسلما مشکلات اقتصادی هم تاثیر زیادی در موضوع طلاق دارند، اظهار کرد: در وهله اول بیشتر استفاده نادرست از فضای مجازی عامل طلاق هست.

در خیانت مشاوره بی فایده است

خانم لولو در پاسخ به این سوال که مشاوره تا چه اندازه در از بین بردن طلاق مؤثر است، گفت: کسانی که دلیل طلاقشان خیانت هست خیلی سخت همدیگر را می بخشند و بیشتر این افراد حاضر به زندگی دوباره نیستند.

 

 

وی افزود: اما در گروه دوم که مسائل دیگری عامل طلاق هست معمولا با مشاوره چند ماهه به زندگی مشترک خود باز می گردند که البته گاهی مشاوره هم کار ساز نیست و بعد از چند ماه دوباره اختلافات شروع می شود.

مشاوره قبل از طلاق اجباری و قانونی شده است

مشاور حقوقی دادگستری یادآور شد: باتصویب قانون حمایت خانواده در سال91مشاوره زوجین در دادگاه قبل از طلاق اجباری شده و معمولا مشاورین محترم در جلسه اول وقتی متوجه می شوند امکان مصالحه هست جلسات رو بیشتر می کنند و فرم خاص رو امضا نمی کنند تا بتوانند از این طریق زوجین را آشتی دهند؛ اما برخی اوقات هم در همان جلسه اول وقتی مشاوران متوجه می شوند که  به هیچ عنوان راهی نیست فرم رو امضا کرده و پرونده را برای طلاق به دادگاه ارسال می کنند.

فضای مجازی زمینه ساز خیانت

خانم زرین یکی دیگر از وکلای دادگستری نیز در این زمینه با همکار خود همه عقیده بود و علت اصلی طلاق را خیانت می دانست و بیان می کند که فضای مجازی موجب رشد خیانت به همسر شده که یکی ار علل اصلی طلاق هم می تواند باشد و متاسفانه خیانت خانم به آقا هم خیلی بیشتر نسبت به گذشته در این چند سال نمود پیدا کرده است.

وی علل اقتصادی، فقر، بیکاری و اعتیاد را هم از علل همیشگی طلاق عنوان کرد.

با توجه به آنچه که کارشناسان و وکلای دادگستری بیان می کنند به نظر می رسد که عدم تقید به همسر، عدم پایبندی به حریم ها و رعایت نکردن حریم رابطه محرم و نامحرم در سال های اخیر با گسترش فضای مجازی متأسفانه مزید بر علل اقتصادی، بیکاری و اعتیاد مزید بر طلاق شده است که به نظر می رسد باید در این زمینه برنامه ریزی جدی صورت گیرد و یکی از راهکارهایی که به وسیله آن می توان از طلاق و افزایش مفاسد اخلاقی به خصوص در میان زوجین جلوگیری کرد ترویج و تببین سیره ائمه معصوم است.

دختران امروز ما فکر می کنند که با آرایش،بی بندباری، عدم پایبندی به حجاب و آزادی در روابط دختر و پسر که اخیرا در راستای قبح شکنی از آن به عنوان « آداب معاشرت» یا «معاشرت» یاد می شود می توانند یک ازدواج موفق و پایدار را داشته باشند در حالی که صحبت های مشاوران حقوقی و آمار دادگستری نشان می دهد که این تفکر یک سراب است، یک سراب غربی که نه تنها خانواده را تخریب می کند بلکه با از بین بردن ریشه اعتماد و افزایش بی اعتمادی موجب می شود که فرد برای همیشه اعتماد خود را به دیگران از دست داده و حاضر به ازدواج مجدد نباشد یا اگر زادواج مجدد کند به گونه ای به طرف مقابل شکاک و بدبین است که همین بدبینی موجب می شود که زندگی را  درکام خود و دیگران تلخ کرده و موقعیت یک ازدواج را موفق را از دست بدهد.

دختران و پسران امروز از دوستی های خیابانی به عنوان ابزار شناخت و ازدواج موفق یاد می کنند در حالی که چون این دوستی ها صرفا مبتی بر خواسته های مادی، احساس و وقت گذارانی است حتی اگر این دوستی ها که بسیار اندک به ازدواج ختم می شود، به ازدواج ختم شود باز طلاق را به دنبال دارد.

مادران اگر به دختران خود بیاموزند که زندگی موفق در گرو پوشیدگی زن و رعایت حریم است، هرگز مجبور نمی شوند با دختران کم سن و سال خود ماه ها و حتی سال ها پله های دادگستری را برای گرفتن طلاق و یا مهریه بپیمایند مسیری که طلاقت فرسا و فرسایش دهنده روح است.

 

 

زندگی حضرت زهرا(س)

اگر به دختران امروز و به زوج های جوان امروز می گوییم که هیچ مردی حضرت زهرا(س) را ندید و هیچ نامحرمی بر ایشان وارد نشد، در پاسخ می گوید موقعیت ازدواج را از دست می دهیم یا اگر خیلی تحت تأثیر ماهواره و تبلیغات غرب و روشنفکران تازه به دوران رسیده باشند بیان می کنند که شما «متحجر و عقب مانده» هستید به راستی اگر می شد با عریان و بی حجاب بودن و آزادی روابط با نامحرم به یک زندگی موفق رسید چرا در غرب که مهد این تفکر است این موضوع وجود ندارد چرا در سال های اخیر والدین غربی به این نتیجه رسیده اند که باید حریم ها حفظ شود، چرا در دانشگاه های غربی بدون پوشش رسمی نمی توان حاضر شد.

باید دختران و پسران ما درک کنند که هالیوود و ماهوراه به دنبال ترویج بی بندباری بری انحراف جوامع در راستای استثمار آنها هستند در حالی که برخلاف تصاویر هالیوود در دانشگاه ها و مدارس مطرح غربی به خصوص مدارس شبانه روزی اکثرا دختران از پسران جدا بوده و یا با پوشش مناسب در محیط علمی حاضر می شوند.

سند 2030 چاشنی و بمب انفجاری طلاق

متاسفانه با وجود همه این مشکلات شاهد هستیم که دولت با امضای سند2030 به نحوی بستر آزادی روابط دختر و پسر را فراهم کرده و به جای اینکه برای رفع این مشکلات حیا را در مدارس ترویج کند صورت مسأله را پاک کرده و می خواهد به وسیله ترویج بهداشت جنسی از تولدهای نامشروع جلوگیری کند در حالی که غافل است که جامعه ای که بی بندبار شوند نمی تواند مربی و پرورش دهنده باشد؛ زیرا مادر و پدری که خود را نتوانند حفظ کنند چگونه ممکن است که از فرزند به عنوان امانت الهی حفاظت و حراست کنند.

حضرت زهرا بهترین الگوی ازدواج

زمانی که رسول خدا(ص) از امام علی(ع) پرسیدند که حضرت زهرا(س)را چگونه یافتی، امام علی(ع) در پاسخ فرمودند« حضرت زهرا را به عنوان بهترین همسری که با کمک او می توان خدا را اطاعت نمود، یافتم» و حضرت زهرا(س) نیز چنین نظری نسبت به حضرت علی(ع) دارند و حاصل چنین ازدواج و اعتمادی می شود اهل بیت(ع) و ائمه معصوم(ع)

باید دقت کرد که حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) فدایی یکدیگر بودند و همچنین در زندگی حضرت رسول(ص) و حضرت خدیجه(س) اگر جست و جو کنیم می بینیم که حضرت رسول(ص) در مورد ایشان جمله ای را می فرمایند که در مورد سایر زنان و همسران خود به زبان نمی آورند و می فرمایند«من خداوند را به خاطر ازدواج با خدیجه شاکر هستم و عاشق او هستم» و حاصل این ازدواج زیبا می شود حضرت زهرا(س).

در زندگی اهل بیت(ع) عشق موج می زند و شما می توانید زیباترین واژگان را بشنوید مثلا حضرت علی(ع) هر گاه حضرت زهرا(س) را صدا می زدند می فرمود ای فاطمه جان، جانم به فدای شما و حضرت زهرا(س) نیز ایشان را به همین لحن خطاب می کردند و هرگز شنیده نشد که حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) کمتر از نور دیده و میوه قلبم به فرزندان خود بگویند و عشق حقیقی این است.

 

 

دختران و پسران ما باید بدانند که عشقی که با یک لباس، با یک شاخه گل، با یک لبخند و یا حتی با یک استیکر ابراز می شود عشق نیست بلکه هوس است و باید بدانند همان گونه که بید با وزش باد به هر سویی می وزد هوس نیز این گونه بود و تکیه بر هوس، تکیه بر باد است.

برنامه ریزی دشمن برای نابودی اسلام

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد در یکی از کلیپ های سخنرانی خود به اجتماعی از روحانیون مسیحی اشاره داشتند و بیان می کردند که 7 هزار کشیش مسیحی با هم جمع شده تا برای نابودی اسلام برنامه ریزی کنند و مهم ترین کاری که برای مقابله با خطر افزایش گرایش به اسلام پیدا کردند این بود که زنان را بی حیا کنند.

آیا ارتباط با نامحرم در نبود همسر نوعی خیانت و عدم امانت داری نسبت به او نیست

توصیه ما به پدران و مادران این است که اگر نمی خواهند با فرزندانشان مانند یک دستمال رفتار شده و می خواهند دختران خود را به مردی مطمئن بسپارند در وهله اول باید به دختران خود حیا و عفت را آموزش دهند؛ زیراگر زن عفیف باشد مرد هم عفیف خواهد شد و اگر نخواهد مجبور به عفت شده و چون راهی برای برآورده کردن نیازهای خد اعم از نیازهای مختلف ندارند مجبور به تشکیل خانواده و پایبندی به همسر هستند پس بهتر است تا می توانیم غیرت ورزی کرده و حیا را ترویج کنیم.

بادی دقت کرد که امروز گره مدیریت طلاق، افزایش ازدواج و کاهش طلاق از دست دولت خارج شده؛ زیرا نهادهای فرهنگی در خواب غفلت بوده و فقط می خواهند علت طلاق را فقر و بیکاری جلوه دهند در حالی که متأسفانه سر رشته گره در جای دیگری است.

امروز خانواده ها باید به عنوان سلول های جامعه حیا را احیا کنند زیرا تا حیا نباشد نه طلاق کاهش می یابد، نه ازدواج پایدار می شود و نه نسل صالحی باقی خواهد ماند و باید بدانیم در جامعه ای که زنا زیاد شود مرگ ناگهانی زیاد می شود حال تصور کنید در جامعه ای که زنای محصنه زیاد شود چه اتفاقی خواهد افتاد./968/ز۵۰۲/س

ارسال نظرات