۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۵۰۵۲۰۸

ادبیات فارسی از نگاه رهبر انقلاب

آن دستگاه‌هایی که مباشر امور ادبیات هستند؛ باید اثبات کنند که ادبیات، فقط یک سرگرمی و یک امر تشریفاتی و زائده‌ا‌ی در زندگی نیست؛ بلکه یک چیز ضروری است.
رهبر معظم انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب در رهنمودهای خویش به بررسی اهمیت و جایگاه ادبیات فارسی پرداخته‌اند که بخش هایی از آن در ذیل می آید،

آن دستگاه‌هایی که مباشر امور ادبیات هستند؛ باید اثبات کنند که ادبیات، فقط یک سرگرمی و یک امر تشریفاتی و زائده‌ا‌ی در زندگی نیست؛ بلکه یک چیز ضروری است.

فرض بفرمایید که امروز مایلیم که آن ملت‌هایی که در اطراف عالم با فرهنگ و ادبیات ایران آشنا بودند؛ این ارتباط و اتصالشان محفوظ بماند.

 می‌دانید که استعمار ده‌ها سال متمادی ـ شاید در بعضی جاها قرن‌ها ـ تلاش کرد تا آثار فرهنگ ایران که در خیلی از نقاط دنیا وجود داشت، بزداید، مثلا در هند این معنا کاملا واضح است.آن وقتی که کمپانی انگلیسی هند شرقی وارد هند شد، یکی از اولین تلاش‌هایش این بود که زبان فارسی را کنار بزند.

 این زبان اردو که ملاحظه می کنید، ابتدا رسمی کردند، برای اینکه زبان فارسی را کنا بگذارند؛ بعد خود زبان اردو را هم کنار زدند و زبان انگلیسی را زبان رسمی کردند!

از اوایل قرن نوزدهم این کار شروع شده و تا امروز هم ادامه دارد و اگر شما امروز به هند تشریف ببرید و با مردم غیر طبقات پایین انگلیسی حرف بزنید، همه انها را می‌دانند؛ چون زبانشان است.

زبان رسمی، زبان دولتی و زبان اداری، زبان انگلیسی است؛ یک روز همین‌ها زبان فارسی بوده است؛ یعنی زبان رسمی، زبان حکومت، زبان دیوان، زبان مراسلات و احکام و قوانین، فارسی بوده است.

حالا ما می‌خواهیم این را برگردانیم؛ به چه وسیله‌ای می‌شود این زبان را برگرداند؟ ما گلستان سعدی و دیوان حافظ و کتاب‌های فارسی همان چیزهایی که از نسل های گذشته؛ این زبان و ادبیات و فرهنگ را دارند منتقل می‌کنند؛ می‌فرستیم؛ آنها هم استقبال می‌کنند و می خوانند؛ این نقش ادبیات است، که به نظر بنده بسیار حایز اهمیت است؛ این را شما باید در محیط‌های ادبیاتی اثبات کنید . (بیانات رهبر معظم انقلاب گروه و ادب و هنر ۱۳۷۰/۱۲/۵)/۹۹۸/ت۳۰۳/س

منبع: کتاب «رویش فرهنگ، چیستی فرهنگ، ضرورت و ابزارهای انتقال آن: رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب»، انتشارات آستان قدس رضوی.

ارسال نظرات