۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۵۰۵۱۸۶
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تبیین کرد؛

عواملی که ترس از مرگ را در انسان نابود می کند

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه از پرداخت دیون واجب و حق الناس، نوشتن وصیت نامه و توبه و استغفار همیشگی قبل از خواب به عنوان راهکارهایی نام برد که ترس از مرگ را در وجود انسان نابود می کند.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه امروز در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به نکات تفسیری سوره احزاب گفت: آیه 25 سوره احزاب به این نکته اشاره دارد که خداوند شر جنگ را از سر مسلمانان کم کرد.

وی افزود: خداوند در این آیه می فرماید«وَ رَدَّ اللَّهُ الَّذينَ کَفَرُوا بِغَيْظِهِمْ لَمْ يَنالُوا خَيْراً وَ کَفَي اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ الْقِتالَ وَ کانَ اللَّهُ قَوِيًّا عَزيزاً؛ و خداوند کسانی را که کفر ورزیدند در حال غیظ و خشم در حالی که به هیچ مال و پیروزی دست نیافته بازگردانید و زحمت و تحمل کارزار را از مؤمنان برداشت، و خداوند همواره نیرومند و مقتدر غالب است.»

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بسیاری از مفسران شیعه و اهل سنت در تفسیر«کَفَي اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ الْقِتالَ» بیان می کنند که این آیه اشاره به امام علی(ع) دارد که توانست در جنگ احزاب عمروبن عبدود را شکست دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه با پیروزی امام علی(ع) مشرکان ناامید به خانه های خود برگشته و 10 هزار نیروی مشرک با مسلمانان درگیر نشدند، گفت: اگر امام علی(ع) در این جنگ بر عمروبن عبدود پیروز نمی شدند اسلام شکست می خورد و برای همین است که حضرت رسول(ص) در وصف این جنگ فرمودند که تمام ایمان به مصاف تمام کفر رفته است.

وی با اشاره به ماجرای جنگیدن امام علی(ع) با عمروبن عبدود اظهار کرد: عمروبن عبدود یکی از سرداران بزرگ مشرکان بود و زمانی که مبارز می طلبید بسیاری از مسلمانان از نبرد با او واهمه داشتند اما امام علی(ع) سه مرتبه به رسول خدا(ص) اعلام کرد که برای نبرد با عمروبن عبدود آماده است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: حضرت رسول(ص) برای امام علی(ع) دعا کردند و از خداوند خواستند که امام علی(ع) را از  شش جهت که در خطر هستند، ایشان را محافظت کنند و پس از آن امام علی(ع) به میدان رفتند.

حجت الاسلام والسملمین رفیعی با بیان اینکه در ابتدای این نبرد عمرو فرق امام علی(ع) را شکافت و امام علی(ع) نزد رسول خدا(ص) آمدند و حضرت رسول(ص)فرق ایشان را بستند، ادامه داد: امام علی(ع) بعد از مداوا به میدان رفتند و این بار عمرو را شکست دادند و بر سینه او نشستند و سر او را از تن جدا کردند و به این ترتیب بود که مسلمانان در احزاب پیروز شدند و در سال بعد صلح حدیبیه و فتح مکه اتفاق افتاد.

وی افزود: بعد از پیروزی امام علی(ع) حضرت رسول(ص) به ایشان فرمودند که «ای علی اگر همین یک عمل در پرونده تو را در یک کفه ترازو و جمیع اعمال حسنه مسلمانان را در کفه دیگر ترازو قرار دهند، عمل تو بر دیگران ترجیح و برتری دارد و این هم به این علت است که با پیروزی تو شکست، ذلت و خاری در خانه هر کدام از مشرکان جای گرفت و با این اقدام تو یک یک مسلمانان عزتمند شده و به عزت رسیدند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه آیه 16 سوره احزاب به ترس بعضی از مسلمانان با دیدن سپاه مشرکان در جنگ احزاب اشاره دارد، افزود: دسته ای از مسلمانان که ترسیدند جوان نبودند بلکه افراد سالخورده بودند که از ترس جان با دیدن مشرکان به خدا و رسولش بدبین شدند.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم در پاسخ به این گروه می فرماید به چه علت از مرگ می هراسید زیرا اگر به شهادت برسید فوز عظیم نصیب شما شده و اگر به شهادت هم نرسید در خانه خود زندگی خواهید کرد.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید براینکه ائمه معصومه(ع) در روایت ها از مرگ به عنوان حمام مؤمن، بزرگترین سرور و شادی، از تن بیرون کردن لباس های کثیف و از پا بیرون آوردن غل و زنجیز و قفس یاد می کنند، افزود: مرگ به حدی زیبا و شیرین است که امام علی(ع) با آن همه دلاوری در غزوات مختلف در هیچ جا نفرمودند که رستگار شدند ولی در هنگامی که در محراب ضربت شمشیر به فرق مبارک ایشان اصابت کرد، فرمودند به خدای کعبه رستگار شدم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه انسان به پنج علت از مرگ می هراسد، گفت: یکی از علت های هراس انسان از مرگ جهل است زیرا اگر انسان نسبت به چیزی شناخت داشته باشد از آن نمی ترسد همانطور که ائمه(ع) از شهادت و مرگ با آغوش باز استقبال می کردند.

وی تصریح کرد: دومین علت هراس از مرگ که امام صادق(ع) به نقل از ابوذر بیان می کنند این است که انسان خانه آخرت خود را ویران کرده و خانه دنیا را آباد کرده است به همین علت از رفتن از یک مکان آباد به یک مکان خراب ترس و وحشت دارد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: سومین دلیل ترس از مرگ گناهانی است که انسان مرتکب شده است بنابراین اگر انسان حق الناس و حق الله را پرداخت کند از مرگ هراسی به دل راه نخواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی وابستگی به دنیا را چهارمین دلیل ترس از مرگ عنوان کرد، افزود: کسی که به دنیا وابسته است و وارسته نیست به یقین از مرگ و دل کندن از دنیا وحشت دارد.

وی افزود: پنجمین دلیل هراس از مرگ آماده نبودن برای مرگ است و کسی که خود را برای مرگ آماده نکرده باشد از آمدن آن وحشت دارد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در آیات قرآن کریم 13 مرتبه اشاره شده است که مرگ ناگهانی انسان را در برمی گیرد بنابراین خود را باید برای استقبال از مرگ آماده کنیم.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه یادآور شد: پرداخت دیون واجب و حق الناس، نوشتن وصیت نامه و توبه و استغفار همیشگی قبل از خواب از راهکارهایی است که می تواند ترس از مرگ را در وجود انسان از بین برده و نابود کند./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات