۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۵۰۵۰۴۵
آیت الله سبحانی مطرح کرد؛

ویژگی های منحصر به فرد امیرمؤمنان در دوران پیامبر

حضرت آیت الله سبحانی در بیان ویژگی های منحصر به فرد امیرمؤمنان(ع) در دوران پیامبر به تولد در خانه کعبه، مجاهدت در جنگ ها، قضیه لیلة المبیت و همراهی دائم با پیامبر اشاره کرد.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی سه شنبه شب در برنامه چشمه معرفت که شب های ماه مبارک رمضان از شبکه دوم سیما پخش می شود، با تسلیت به مناسبت سالروز ضربت خوردن امام علی(ع) اظهار داشت: گاهی برخی از مردم از ما می پرسند، مگر امیرمؤمنان علی(ع) چه ویژگی هایی دارد که شما ایشان را ممتاز از دیگران و حتی دیگر ائمه معصومین می دانید؟

وی افزود: امام علی(ع) حتی در دوران زندگی پیامبر دارای ویژگی های منحصر به فردی بود که از جمله آنها تولد در خانه کعبه است، چون می دانیم نه قبل و نه بعد از ایشان برای کسی چنین توفیقی حاصل نشده است؛ امام علی(ع) از این نظر به نوعی با حضرت مسیح(ع) مشارکت دارند، چرا که او نیز در بیت الله متولد شده است.

حضرت آیت الله سبحانی به دیگر ویژگی های مختص امیرمؤمنان اشاره کرد و یادآور شد: امام علی(ع) در روایتی می فرماید «من 7 سال تمام در کنار پیامبر نماز خواندم در حالی که غیر از من و خدیجه کسی به پیامبر اقتدا نمی کرد، من همچون فرزندی که به دنبال مادر خود می رود همراه با پیامبر بودم».

وی ادامه داد: از دیگر مسائلی که ایشان را دیگر اولیاء الهی ممتاز جلوه می دهد چشم برزخی او در دوران کودکی است تا جایی که فرشتگان را می دید و حتی در روزی که پیامبر به نبوت مبعوث شد همراه پیامبر صدای جبرئیل را می شنید و خود پیامبر نیز به این مسأله اشاره کرده اند.

استاد برجسته درس خارج حوزه با اشاره به آیه «و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله» عنوان کرد: زمانی که قریشیان می خواستند در لیلة المبیت پیامبر را به قتل برسانند حضرت علی بدون هیچ دغدغه ای در جای پیامبر خوابید تا به ایشان لطمه ای نرسد؛ و همچنین از خصوصیت های بارز علی(ع) این بود که ما ایشان را اولین مجاهد در راه اسلام می دانیم.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در غزوه بدر که نخستین جنگ در تاریخ اسلام بود در میان ترس و واهمه سرداران جنگ به میدان رفت و دشمنان را از پای در آورد و همچنین در جنگ احزاب و خیبر نیز دلاوری های او در منابع مختلف شیعه و سنی منعکس شده است؛ در مورد قلعه خیبر و کندن درب آن به دست حضرت علی(ع) از خود ایشان سخنی داریم که «من آن را به دست الهی از جا بیرون آوردم»، دربی که برای باز و بسته کردن آن به قولی 70 نفر انسان نیاز بود.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به قضیه مباهله و نفرین پیامبر نسبت به کفار خاطرنشان کرد: این قضیه که در قرآن نیز به آن شده است پیامبر، حضرت علی(ع) را نفس خود می داند و از ایشان و حضرت فاطمه(س) و حسنین(ع) می خواهد بعد از نفرین ایشان آمین بگویند، بنابراین فردی که آمین او باعث صعود و استجابت دعای پیامبر می شود باید مقامی بسیار بلند داشته باشد./1330/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات