۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۵۰۴۸۹۶
حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور تبیین کرد؛

پاسخ به چند سؤال مبتلابه روزه داران

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: اگر مؤمن غیرعمدی و ندانسته در غیر از زمان امساک سحری بخورد و بعداً متوجه این موضوع شود روزه او باطل است با این تفاوت که فقط باید روزه آن روز را نگه‌داشته و قضای آن روز بر عهده او خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین وحید پور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به بررسی مبنای فقهی افق‌ها و اختلاف‌زمان داخل شدن وقت اذان پرداخت و عنوان کرد: افق هر شهری با شهر دیگر متفاوت است و مکلف باید در مورد اذان صبح و مغرب حتماً نسبت به افق شهر خود زمان امساک روزه‌داری را رعایت کند.

این استاد حوزه با اشاره به احکام امساک سحر و قبل از اذان صبح اظهار داشت: برخی از مؤمنان هستند که در حین اذان صبح به هر دلیلی اقدام به خوردن و آشامیدن می‌کنند این دسته حتماً باید توجه داشته باشند که بنا بر احتیاط باید قبل از اذان امساک داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور بابیان این‌که مؤمن اگر برای سحری خوردن دیر بیدار شده است لازم است زمان امساک را رعایت کند، گفت: برخی هستند که به این دلیل که دیر برای تناول سحر بیدار شده‌اند و می‌دانند اذان گفته‌شده است؛ اما بااین‌وجود اقدام به خوردن و آشامیدن دارند بر این اساس شرع مقدس اسلام برای این دسته از مکلفان حکم بطلان روزه را قائل است درحالی‌که باید حتماً این دسته از مکلفان  روزه را کامل بگیرند و قضای آن نیز بر عهده آنان است.

وی ادامه داد: چون این دسته از مؤمنان با علم در غیر از زمان امساک اقدام به خوردن و آشامیدن داشته‌اند علاوه بر این‌که آن روز را باید روزه‌بگیرند و قضای آن روز بر عهده آنان است باید حتماً کفاره روزه‌خواری عمدی را بجا آورند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) ابراز داشت: اگر مؤمن غیرعمدی و ندانسته در غیر از زمان امساک سحری بخورد و بعداً متوجه این موضوع شود روزه او باطل است با این تفاوت که فقط باید روزه آن روز را نگه‌داشته و قضای آن روز بر عهده او خواهد بود.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه (س) بابیان این که زمان اذان رسانه‌ها و شبکه‌های استانی قابل‌یقین است، عنوان کرد: مؤمن باید توجه داشته باشد که زمان اذان بین شهرها تفاوت دارد این در حالی است که حتی افق شهر قم با شهر تهران تفاوت قابل استنادی داشته و مکلف لازم است برمدار زمان افق شهر خود زمان امساک را رعایت کند.

گفتنی است که فرق بین زمان فجر و امساک از منظر شرع مقدس عبارت است از «امساک یعنی ترک اموری که موجب بطلان روزه می‌شوند و ما باید آن اعمال را از اول فجر صبح تا غروب یا مغرب ترک کنیم. زمان فجر، زمان آغاز امساک است.»

بر اساس این گزارش رعایت نکات ذیل بر اساس دستورات شرع مقدس اسلام بر مؤمن روزه‌دار لازم است چنانکه در متون فقهی آمده است «معیار شرعی در مورد وقت روزه، فجر صادق است نه کاذب، و احراز آن موکول به تشخیص مکلف است.»

همچنین«در طلوع فجر (وقت وجوب امساک برای روزه گرفتن) فرقی بین شب‌های مهتابی و غیر مهتابی نیست. این در حالی است که مقتضی است که مؤمنین محترم؛ جهت رعایت احتیاط در امساک روزه، همزمان با شروع اذان صبح از رسانه‌ها برای روزه امساک نمایند.»

خاطرنشان می‌شود «هرگاه برای روزه‌دار اطمینان حاصل شود که اذان از هنگام داخل شدن وقت شروع‌شده جایز است به‌صرف شروع اذان، افطار نماید و صبر کردن تا پایان اذان لازم نیست.»/۸۳۷/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات