۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۴
کد خبر: ۵۰۴۸۰۹
آیت الله سبحانی:

برخی برای اثبات عقاید خود قرآن را به غلط تفسیر می کنند

حضرت آیت الله سبحانی با تأکید بر ضرورت دقیق از تفسیر قرآن گفت: کسانی کهمی‌خواهند عقیده خود را به هر صورتی ثابت کنند، با روش‌های اشتباه به تشریح آیات می‎پردازند و تفسیر نادرستی از آیات آسمانی این کتاب بزرگ ارائه می دهند.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه در برنامه چشمه معرفت که دوشنبه شب از شبکه دو سیما پخش شد، با اشاره به شبهه ای در مورد خاتمیت پیامبر گرامی اسلام اظهار داشت: سؤال امشب این است که مسلمانان معتقدند که پیامبر اسلام(ص) آخرین پیامبر الهی است، دین و آیین او آخرین دین الهی و کتاب او نیز آخرین کتاب الهی است و بعد از ایشان شریعت جدیدی نیامده و نمی‌آید.

وی با تأکید بر لزوم فهم درست آیات قرآن عنوان کرد: برخی از افرادی که در دلشان نوری نیست با استناد به آیه 35 سوره اعراف که خداوند فرموده است «ای بنی آدم اگر رسولانی از جانب من به سوی شما بیایند و آیاتی را برای شما بیاورند هر کس از شما از آن‌ها پیروی کند برای آن‌ها خوف و حزنی نیست» به این معنا که اگر حقیقتا پیامبر اسلام(ص) نبی خاتم بوده است با این آیه قرآن چه باید بکنیم؟

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال با اشاره به تفسیر قرآن به قرآن یادآور شد: اگر بخواهیم فقط به همین آیه توجه کنیم و آیات قبل و بعد از این آیه را در نظر نگیریم این شبهه درست به نظر می رسد؛ اما این شیوه صحیح استدلال نیست، چراکه برای تشریح هر آیه باید به روابط میان آیات توجه کنیم.

وی ادامه داد: حال می گوییم این خطاب در سوره اعراف مربوط به زمان قبل از پیامبر اسلام(ص) است، یعنی هنگامی که خدای متعال حضرت آدم(ع) را آفرید و حضرت آدم(ع) روی زمین مستقر شد در آن زمان این خطاب آمده و پیامبر(ص) نقل کننده این خطاب‌ها است نه اینکه لازم باشد هر زمان نشانه ای از پیامبری دیده شد فورا به او ایمان بیاوریم.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیات قبل از آیه 35 سوره اعراف خاطرنشان کرد: این خطاب‌ها مربوط به زمان حضرت آدم(ع)و حوا هست یعنی زمانی که حضرت آدم(ع) به هر صورت فریب شیطان را خورد و از عالم بالا به زمین هبوط کرد؛ البته ملاحظه سیاق آیات در سوره اعراف نشان می‌دهد که این خطاب‌ها مربوط به اوایل آفرینش در زمان حضرت آدم(ع) است و شامل برخی از توصیه‌هایی می شود که خداوند به حضرت آدم و فرزندان او داشته است.

وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: با توجه به این مسائل و مشکلاتی که بسیاری از ما در فهم قرآن داریم به این نتیجه می رسیم که قرآن را باید کسی معنا کند که با قرآن انس داشته باشد، اما کسانی که می‌خواهند عقیده خود را به هر صورتی ثابت کنند، با روش‌های اشتباه به تشریح آیات میپردازند و تفسیر نادرستی از آیات آسمانی این کتاب بزرگ ارائه می دهند./1330/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات