۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۰۴۶۳۸
حقوقدادن شورای نگهبان:

سعه‌صدر در تعاملات اجتماعی مؤمن تعیین‌کننده است

عضو حقوقدادن شورای نگهبان سعه‌صدر را یکی از شاخص‌های مؤمن توصیف کرد و گفت: در یک ارتباط صمیمانه با دوستان مؤمن باید از لغزش‌های دوست خود چشم بپوشد این در حالی است که اگر این خطا از طرف مقابل عمدی بود پشیمان شود و در صدد جبران باشد.
دکتر محسن اسماعیلی، برنامه آفتاب شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی در برنامه آفتاب شرقی به بررسی آداب معاشرت از منظر دین مبین اسلام پرداخت و اظهار داشت: از منظر دین مبین اسلام به‌هیچ‌وجه مؤمن نباید به بهانه‌های کوچک اساس ارتباط دوستی خود را در روابط اجتماعی با دوستانش قطع کند؛ بر این اساس صله‌رحم و ایجاد روابط صمیمانه بر اساس شاخصه‌های آداب معاشرت اسلامی یکی از حقوق مؤمن شمرده‌شده است.

عضو حقوق دادن شورای نگهبان سعه‌صدر را یکی از شاخص‌های مؤمن توصیف کرد و عنوان داشت: یکی از موارد آداب معاشرت از منظر شرع مقدس اسلام این است که خطاهای عمدی و یا غیرعمدی دوستش را متحمل شده و دوستی خود را بر اساس این خطاها  قطع نکند چراکه دوست خوب بهترین نعمت خدا و کارآمدترین وسیله برای اصلاح مؤمن از منظر شرع مقدس اسلام است.

اسماعیلی مبانی تعیین‌کننده برای محکم کردن ارتباط دوستی از منظر شرع مقدس اسلام را برمدار ۴ محور تعیین برشمرد و گفت: اولین محور ضروری برای یک ارتباط معیار با دوستان آن است که مؤمن خود را در ارتباط با دوستان به آداب تشریفاتی ملتزم  ندانسته  این در حالی است که رعایت ادب در دین مبین اسلام الزامی توصیف‌شده است.

وی افزود: امام علی (ع) در نامه‌ای خطاب به فرزند بزرگوارشان امام حسن  مجتبی(ع) می‌فرمایند «مبادا به خیال اینکه با دوستانت صمیمی هستی حقوق، حرمت و کرامت دوستانت را تباه کنی.» بر این اساس مطالعه نامه ۳۱ نهج‌البلاغه برای درک صحیح مفاهیم ارتباطات اجتماعی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

عضو حقوقدادن شورای نگهبان با اشاره به اینکه دومین محور ارتباط مداوم با دوستان آن است که مؤمن در مواجهه با خطاهای دوستان خود از آن‌ها چشم‌پوشی کرده و نسبت به آن‌ها سخت‌گیری نکند، ابراز داشت: در یک ارتباط صمیمانه با دوستان مؤمن باید از لغزش‌های دوست خود چشم بپوشد این در حالی است که اگر این خطا از طرف مقابل عمدی بود پشیمان شود و در صدد جبران باشد.

اسماعیلی در ادامه به سومین محور شاخصه‌های ارتباط با دوستان از منظر دین مبین اسلام اشاره کرد و عنوان داشت: باید همیشه این مهارت را در خود ایجاد کنیم که اگر بین ما و دوستان ما  ناراحتی اتفاق افتاد راحت و صمیمی درباره آن با یکدیگر صحبت کنیم؛ بر این اساس این تعامل برای رفع کدورت لازم است  تا به‌مرورزمان این دلخوری تبدیل به کینه نشود.

عضو حقوقدادن شورای نگهبان حفظ حرمت‌ها را چهارمین شاخصه ارتباط صمیمانه و معیار توصیف کرد و گفت: اگر مهارت گفتگو و یا بخشش را نداریم ومی خواهیم قطع رابطه کنیم، حرمت‌ها را حفظ کنیم و روزنه‌ای را باز بگذاریم شاید این ارتباط دوباره ایجاد شود.

اسماعیلی به اهمیت حفظ اسرار شخصی در دوران دوستی اشاره کرد و تصریح داشت: در دوستی‌ها هرچند ممکن است خیلی صمیمیت ایجاد شود با این‌حال نباید اسرار شخصی را به‌طرف مقابل گفت و این احتمال را داد که شاید این ارتباط روزی به دشمنی تبدیل شود.

وی در پایان به روایتی از رسول اکرم (ص) در باب آداب معاشرت با دوستان اشاره کرد و گفت: رسول گرامی اسلام در ترسیم ابعاد معاشرت با دوستان  می‌فرمایند «از رحمت خدا دور است، از رحمت خدا دور است کسی که عذرخواهی دوستش را نپذیرد.»/837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات