۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۰
کد خبر: ۵۰۴۵۸۰
آیت الله سبحانی:

غزوه بدر جنبه دفاعی داشت

حضرت آیت الله سبحانی با بررسی شبهاتی درباره جنگ بدر گفت: خداوند به کسانی که مورد هجوم قرار گرفته اند اجازه داده است در برابر ظلمی که به آنها وارد شده است از خود دفاع کنند بنابراین غزوه بدر جنبه دفاعی داشت.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سبحانی شامگاه یکشنبه در برنامه چشمه معرفت که شب های ماه مبارک رمضان از شبکه دوم سیما پخش می شود با اشاره به آیه «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ » اظهار داشت: امشب سالگرد غزوه بدر است که در سال سوم هجرت رخ داد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات سؤال می شود مگر در سوره کافرون نمی خوانیم که پیامبر گرامی اسلام به کفار مکه فرمود «لکم دینکم ولی دین» من متعرض شما نیستم و شما هم به ما کاری نداشته باشید، در حالی که می بینیم در ماه مبارک رمضان سال سوم هجرت غزوه بدر رخ می دهد و در آن غزوه حدود 70 نفر از قریشیان کشته و 70 نفر نیز اسیر شدند.

استاد برجسته درس خارج در پاسخ به این شبهه خاطرنشان کرد: در همین آیه ای که در ابتدای سخن عرض کردیم یعنی آیه 31 سوره حج به این مطلب اشاره شده است؛ یعنی اگر کفار یاران پیامبر را نمی کشتند، آنها را از مکه بیرون نمی کردند، مسلمانان را شکنجه نمی دادند و پیامبر را آزار نمی دادند ایشان هم سراغ آنها نمی رفت.

وی افزود: خداوند به کسانی که مورد هجوم قرار گرفته اند اجازه داده است در برابر ظلمی که به آنها وارد شده است از خود دفاع کنند بنابراین غزوه بدر جنبه دفاعی داشت؛ مطلب دیگر آنکه پیامبر آمده بود تا ابوسفیان را تعقیب کند ولی خبر آمد که قریش حرکت کرده و نزدیک بدر رسیده است و در این هنگام پیامبر در عمل انجام شده قرار گرفت و یاران خود را که تعداد 313 نفر بودند جمع کرد تا در برابر دشمن صف آرایی کنند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به دو دستگی در سپاه پیامبر در جریان جنگ بدر یادآور شد: تعداد کمی از یاران پیامبر عقیده به جنگ و نزاع نداشتند و می گفتند ما نمی توانیم در برابر قریش ایستادگی کنیم، چراکه آنها قوی هستند و ما سلاحی نداریم ولی مقداد عرضه داشت ما می توانیم در برابر آنها ایستادگی کنیم و سخنانی بیان کرد که پیامبر روحیه گرفت و تصمیم گرفت در برابر دشمن قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اصولا بازگشت به مدینه قبل از مقابله با قریش یک نوع ذلت بود و هنگامی که سپاه دشمن به بدر رسیدند دو سپاه در مقابل یکدیگر قرار گرفتند و در نهایت این لشکر اسلام بود که با یاری خدا پیروز میدان شد.

استاد برجسته درس خارج در رد یک اشتباه تاریخی درباره جنگ بدر عنوان کرد: در تاریخ می گویند سعد معاذ به پیامبر گفت اجازه بدهید برای شما برجی بسازیم تا شما بالای برج رفته و فرماندهی کنید، اگر پیروز شدیم که هیچ ولی اگر شکست خوردیم شما را با وسایل تند رو به مدینه برسانیم؛ بیان این مسائل در تاریخ درست نیست، چراکه پیامبر همیشه در وسط میدان بودند و این مسأله در سخنان امام علی(ع) به روشنی بیان شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جنگ بدر ثابت کرد که تعداد کمی که با عقیده و دین به میدان بیایند می تواند در برابر جمعیت زیاد ایستادگی کنند و در جریان جنگ بدر که مسلمانان برای خدا می جنگیدند پیروز شدند، کسانی که برای دنیا به میدان آمده بودند کشته و اسیر شدند و تعداد زیادی از آنها نیز با کمال رسوایی به سوی مکه فرار کردند./1330/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات