۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۰۴۳۱۱

پاسخ آ‌یت الله سبحانی به شبهه ای درباره نزول تدریجی قرآن

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشت: همانطور که به کل آیات «قرآن» اطلاق می شود به بخش اعظم آن هم قرآن می گویند، از این رو اشکالی ندارد که بخش اعظم قرآن در ماه رمضان و بخش های دیگر آن به تدریج نازل شده باشد.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در برنامه چشمه معرفت که امشب از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به آیات «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن» و «انا انزلناه فی لیلة القدر» اظهار داشت: همه ما مسلمان ها معتقد هستیم که قرآن در ماه مبارک رمضان و در شب قدر نازل شده است ولی در آیات دیگری می خوانیم که قرآن به تدریج و در طول 23 سال بر پیامبر گرامی اسلام نازل شده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه افزود: حال سؤال می شود چطور این آیات را با هم جمع کنیم، چراکه آیاتی می گوید قرآن در ماه رمضان و شب قدر نازل شده است و آیات دیگری برخلاف این مطلب است؛ البته این سؤال جدیدی نیست و مفسران هنگامی که به این آیات می رسند جواب های متنوعی می دهند ولی مرحوم شیخ مفید در شرح عقاید صدوق جواب بهتری را بیان کرده است.

وی در تبیین جواب مرحوم شیخ مفید عنوان داشت: شیخ مفید می گوید همانطور که به کل آیات «قرآن» اطلاق می شود به بخش اعظم آن هم قرآن می گویند، بنابراین ما دو اصطلاح در مورد قرآن کریم داریم یکی مجموع 114 سوره قرآن که بیش از شش هزار آیه است و یکی هم به بخش عمده و اساسی این کتاب آسمانی؛ از این رو اشکالی ندارد که بخش اعظم قرآن در ماه رمضان نازل شده باشد و خداوند بگوید ماه رمضان و شب قدر هنگامه نزول قرآن است.

حضرت آیت الله سبحانی تأکید کرد: در این که برخی آیات قرآن در شب قدر و ماه رمضان نازل نشده است یقین وجود دارد از جمله همان دو آیه ای که در ابتدای بحث خواندیم در ماه رمضان نازل نشده اند بلکه حکایت از نزول قرآن در این ماه دارند.

وی با اشاره به حکمت نزول تدریجی آیات قرآن عنوان کرد: حکمت این مسأله در خود قرآن آمده است، آنجا که وقتی از پیامبر سؤال کردند چرا قرآن یک باره بر تو نازل نشد، خداوند آیه ای نازل کرد و فرمود «حکمت تدریجی نزول آیات قرآن استحکام قلب پیامبر است»؛ چراکه اگر قرار بود به یک باره جبرئیل نازل شود و کل قرآن را برای پیامبر بیاورد ارتباط ایشان با عالم وحی قطع می شد ولی ارتباط مستمر ایشان با عالم بالا باعث افزایش قوت قلب پیامبر می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه ادامه داد: اتفاقا شیعیان معتقدند بعثت پیامبر در 27 رجب و همراه با نزول 5 آیه از سوره علق بوده است که همین مطلب حاکی از آن است که قرآن در ماه رجب نیز نازل شده است، بنابراین بین نزول در ماه رمضان و نزول تدریجی قرآن تناقضی نیست ولی اگر بگوییم همه بیش از شش هزار آیه قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شده است این اشکال پیش می آید.

وی در پایان با اشاره به ارزش علم و عالم خاطرنشان کرد: جا دارد به این مطلب نیز اشاره کنیم که نخستین کلمه ای که به پیامبر خطاب می شود خواندن است با اینکه پیامبر درس نخوانده است، بنابراین امت اسلام همواره باعلم و معنویت به پیش می رود و با دانش و دین بر جهان احاطه پیدا خواهد کرد./1330/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات