۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۷
کد خبر: ۵۰۴۱۲۳
با حضور آیت الله سبحانی؛

نشست اساتید تفسیر و سطوح عالی حوزه علمیه قم برگزار شد

نشست و ضیافت افطاری اساتید تفسیر، سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با حضور حضرت آیت الله سبحانی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.
نشست جمعی از اساتید سطح عالی حوزه در دارالقرآن علامه طباطبایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست و ضیافت افطاری اساتید تفسیر، سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم جمعه شب با حضور حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم آیات سید هاشم حسینی بوشهری، محمود رجبی، محمدعلی گرامی، مهدی هادوی تهرانی، جمعی از مسؤولان حوزه های علمیه و شخصیت های برجسته حوزوی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی با بیان این که در ماه مبارک رمضان اساتید تفسیر در سطوح عالی و خارج حوزه به استان ها اعزام شدند، اظهار داشت: سه سال پیش حدود 30 نفر از اساتید و سال گذشته حدود60 نفر از اساتید حوزه به استان های کشور اعزام شدند.

وی ادامه داد: امسال بیش از 110 نفر از اساتید حوزه علمیه قم به استان های کشور اعزام شدند و الان مشغول برنامه های تفسیری و ترویج معارف قرآن و اهل بیت(ع) در سراسر کشور هستند که خوشبختانه استقبال خوبی هم صورت گرفته است.

نجفی قدسی با بیان این که مراجع تقلید توجه ویژه ای به بحث تفسیر در حوزه علمیه قم داشته اند، ابراز داشت: خوشبختانه تفسیر نسبت به گذشته جایگاه شایسته ای پیدا کرده و در حال حاضر بیش از 400 درس تفسیر در حوزه علمیه برقرار است.

وی عنوان کرد: دارالقرآن علامه طباطبایی همت خود را در زمینه ترویج تفسیر و معارف قرآن گذاشته و سعی کرده با همکاری مراکز و مجامع حوزوی و انجمن های تفسیری و قرآنی حوزه با همکاری در بحث تفسیر قرآن پیشگام باشد.

در ادامه حضرت آیت الله سبحانی با تبریک ولادت امام حسن(ع) گفت: روزی حضرت فرزندان خود و برادرانشان را جمع کردند و فرمودند اگر امروز کوچک هستید در آینده از شخصیت ها خواهید شد.

وی افزود: هدف حضرت دعوت به علم و دانش است اما در مقدمه این جمله را فرموده است، اگر ما بخواهیم در طرف مقابل خود اثر بگذاریم و موعظه اثرگذاری داشته باشیم باید به او شخصیت بدهیم، در اینجا حضرت به فرزندان شخصیت می دهد و می فرماید اگر امروز  در سن کمی قرار دارید در آینده از شخصیت ها خواهید بود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که شخصیت دادن به افراد سبب اثرگذاری گفتار می شود، اظهار داشت: این برای ما درس است که در منبر و سخنرانی اگر می خواهیم اثر بگذاریم نباید مخاطب را تحقیر کنیم.

وی تحقیر کردن مخاطب را سبب کم اثر شدن موعظه دانست و ادامه داد: حضرت در ادامه جملات خود می فرمایند که علم بیاموزید، معلوم می شود دانش برای کودک اولین وظیفه ای است که پدر باید انجام دهد، تنها آموزش کافی نبوده بلکه این علم و دانش باید محفوظ باشد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که انسان وظیفه تعلیم و کتاب دارد، ابراز داشت: پیامبر بر گردن پدر نسبت به فرزند حقوقی وجود دارد که از جمله آن انتخاب اسم نیکو، آموزش، تعلیم و کتابت است.

وی با اشاره به مسأله صلح امام حسن مجتبی(ع) عنوان کرد: از همان زمانی که صلح صورت گرفت این مسأله مورد گفت وگو بود، گاهی اصحاب حضرت به این موضوع اعتراض کردند اما امام حسین(ع) کاملا در برابر برادر تابع بود، حسین بن علی(ع) آنچه را که حضرت انجام داد تصویب کرد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: کسانی که می خواهند درباره علل صلح امام مجتبی(ع) بحث کنند باید به مسأله مهم سیاست داخلی و خارجی اسلام توجه داشته باشند و آن را مطالعه کنند که آیا شرایط داخلی و خارجی آن زمان اجازه جنگ می داد یا باید صلح صورت می گرفت.

وی اضافه کرد: شرایط داخلی موضوع ارتش حضرت است که باید بررسی شود، مسأله دیگر شرایط خارجی است چون مسیحیان در صدد تسخیر مدینه بودند، اگر این دو مسأله مطالعه شود صلح امام حسن(ع) بسیار روشن است.

در حاشیه برگزاری این مراسم یکی از طلاب جوان به دست حضرت آیت الله سبحانی ملبس به لباس شریف روحانیت شد.

این مرجع تقلید قبل از معمم شدن این طلبه جوان در سخنانی گفت: علما می توانند حرام را تبدیل به حلال کنند و آن زمانی است که زوجی را عقد کنند، گاهی هم برخی حلال را برای انسان حرام می کنند، با گذاشتن عمامه برخی از حلال ها برای طلبه حرام می شود.

وی افزود: طلبه معمم باید آداب و اخلاق عمامه و لباس روحانیت را حفظ کند، طلبه با لباس روحانیت و عمامه سرباز رسمی امام زمان(عج) می شود و دیگر هر کاری را نمی تواند انجام دهد، از این رو شأن این لباس را باید حفظ کرد./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات