۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۵۰۳۸۹۱
در ماه مبارک رمضان؛

جلسات تفسیر حجت الاسلام درایتی در مدرسه آیت الله خویی برگزار می شود

همزمان با ماه مبارک رمضان، جلسات تفسیر قرآن حجت الاسلام والمسلمین درایتی از اساتید خارج حوزه علمیه خراسان در مدرسه آیت الله خویی برگزار می شود.
درایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در ماه مبارک رمضان، جلسات تفسیر و سلسله نشست های علمی از سوی علما و فضلای حوزه علمیه خراسان برگزار می شود که از آن جمله، جلسات تفسیر حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، از جوان ترین اساتید خارج فقه و اصول حوزه علمیه است که به بررسی مبانی قرآنی و روایی مسؤولیت و اختیار می پردازد.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی امروز در سیزدهمین جلسه تفسیر خود با اشاره به معنای جبر و اختیار در روایات، گفت: امام رضا(ع) در تفسیر روایتی از امام صادق(ع)، امری میان جبر و تفویض به نام اختیار را مطرح کرده و تأکید می کنند اراده خدا در طاعات و عبادات، امر به آن ها و در معاصی، نهی و نیز عدم معاونت است.

وی تصریح کرد: بر حسب برخی روایات، خداوند نسبت به هر فعلی اعم از اطاعت یا معصیت، قضا دارد و منظور از قضا، این است که خدا بر اساس هر فعلی از بندگان صادر می شود آنچه شایسته شان باشد اعم از ثواب یا عقاب را مقدر می کند و اینگونه نیست که خداوند خالق افعال خیر یا شر باشد.

استاد سطح علی حوزه علمیه خراسان در ادامه به آیات مؤید اختیار انسان اشاره و خاطرنشان کرد: چه آیاتی که به اراده انسان واگذار می کند، چه آیاتی که افعال را به انسان نسبت می دهد، چه آیاتی که امر به تکلیف می کند و چه آیات ناظر به ثواب و عقاب همه بر اختیار انسان تأکید دارند.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی افزود: در عین حال آیاتی نیز خلاف اختیار استفاده می شوند از جمله آیاتی که گمراهی و هدایت را به خدا نسبت می دهد یا ایمان را به اذن خدا می داند؛ با این وجود حتی اگر قرآن را به تنهایی ملاک قرار دهیم، جمع این دو دسته آیات مشکل نیست.

وی اظهار کرد: خداوند خالق همه مخلوقات عالم است از جمله ابزارهایی مانند چشم و زبان که انسان به وسیله آن مرتکب گناه می شود و نیز نفس اماره و شیطان اما برای گناه نکردن، لزوما نیاز به حذف نفس اماره یا شیطان نیست چرا که این ها تسلط بر انسان ندارند و صرفا وسوسه و پیشنهاد می کنند نه اجبار.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اضافه کرد: بنابراین انسان می تواند خود را کنترل کرده و مرتکب معاصی نشود؛ اگر هم گفته شود نبود شیطان و نفس، کار را راحت تر می کرد، پاسخ داده می شود که در این صورت ثواب و عقاب معنا نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی تأکید کرد: به عبارت دیگر نقش خداوند در انجام معاصی، دادن ابزار، خلق نفس و ابلیس به عنوان وسوسه کننده و عدم ممانعت از تأثیر ابزار(خذلان) است اما آنچه مانع نسبت یافتن معاصی به خداوند می شود، عدم معاونت در انجام آن ها است؛ بدین معنا که خداوند در انجام حسنات، انسان را کمک می کند اما در انجام معاصی خیر.

یادآور می شود جلسات تفسیر حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی در ماه مبارک رمضان هر روز ساعت 11 در مدرسه آیت الله خویی مشهد برگزار می شود./202/930/ب1

ارسال نظرات