۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۰۳۷۷۳

نسخه الکترونیکی کتاب «دعا» از منظر رهبر انقلاب اسلامی منتشر شد + دانلود

انتشارات انقلاب اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان نسخه الکترونیکی کتاب «دعا» از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای‌ را منتشر کرد.
دانلود فایل کتاب دعا

به گزارش خبرگزاری رسا، انتشارات انقلاب اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان نسخه الکترونیکی کتاب «دعا» از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی را منتشر کرد.

کتاب دعا، کتابی جامع از منظر آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی است که به مباحث مربوط به دعا و ذکر و مناجات و جایگاه آن در منظومه‌ی عقاید الهی در بیانات ایشان پرداخته است. این اثر در ۱۵۰ صفحه و در پنج فصل کلی، به کوشش علیرضا برازش گردآوری و تدوین شده و در ذیل هر فصل، زیرعنوان‌ها و ریزموضوعات مربوط به آن جای گرفته است.

دعا چیست و چه انواع و مصادیقی دارد؟ خدا را چگونه بخوانیم و در دعاها از او چه بخواهیم؟ آیا دعا رقیب ابزارهای مادی است یا در طول آنها؟ آیا دعا ضرورتاً همیشه با حاجت خواستن همراه است؟ آداب و شرایط دعا و شرایط استجابت آن چیست؟ وجوه معنایی استجابت دعا چیست؟ بهترین زمان‌ها و موقعیت‌ها برای دعا چه زمان‌هایی هستند؟ دعا چه فواید و دستاورهایی برای آدمی دارد؟ و… . اینها بخشی از مهم‌ترین مسائلی است که در این اثر از لسان رهبر معظّم انقلاب اسلامی مورد تبیین و تحلیل قرار گرفته است.

درباره کتاب

سه فايده؛ سه دستاورد؛ سه جهت و سه نكته درباره ‏ى دعا؛ بارها و بارها از زبان حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای شنيده شد و الحق كه دو نكته‏‌ى آن در ميان مردم و حتّى متديّنين و افراد مأنوس با دعا و نيايش، غريب و مغفول بود و هست. و حتّى در كتب تأليف شده درباره‌ى دعا و نيايش نيز به‏ نحو شايسته بدان پرداخته نشده است.
استخراج و كسب معارف از دعا؛ مگر دعا كلام معصوم نيست؟ پس چرا محقّقين و مؤلّفين كتابهاى عقيدتى آن‏چنان‏ كه از گنجينه‌ى قرآن و روايات و سخنان انديشمندان دينى بهره‌بردارى مى‌‌كنند، از اين خزانه‌ى گرانبها بهره نمى‌برند‌؟
اين غفلت و نقص فراگير، بارها و بارها توسط معظّم‌‌له هشدار داده شد و براى فتح باب؛ بعضاً نكات بِكر و نابى از معارف پنهان در لابه‏‌لاى ادعيه را ـ البته با توجه به محدوديت زمانىِ خطبه‏‌ى نماز يا مجلس سخنرانى ـ بيان مى‏‌فرمودند.
اجابت و دريافت حاجت؛ اصل نيست؛ مهمّ خود دعاست. رشد و ارتقاء حالت تضرّع؛ انكسار؛ ذلّت و در يك كلام، عبوديت، خيلى مهمتر از دريافت حاجت ـ حتّى حاجتهاى معنوى ـ است.
توفيقِ هم‌‌كلام‌ شدن با پروردگار؛ مناجات و صحبت خودمانى با حضرت حق، خيلى با ارزش‌تر از پاداشهاى دنيوى و حتّى اخروى است.
ايشان اين فايده را مهمترين، و درك اين اهميّت را كليدى‏‌ترين نكته‏‌ى مبحث دعا مى‏‌دانستند و مى‏‌دانند.
منبع تدوين اين كتاب، نرم‌‌افزار جديدالانتشار «حديث ولايت» از منشورات مشترك «مركز تحقيقات كامپيوترى علوم اسلامى» و «مؤسسه‌‌ی حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‏ العظمى خامنه‌‌اى» بوده است.

صفحاتی از کتاب

من توصيه مى‏‌كنم كه ارتباطات بچه‌‏ها با خدا، ارتباطاتِ با توجّه و باحالى باشد؛ بهخصوص نمازها را با حال بخوانند. دعا كه مى‏‌خوانند، با حال و با توجّه بخوانند و بدانند با چه وجودى حرف مى‌زنند و چه مى‏‌خواهند و بدانند اين خواست، پاسخ دارد. در قرآن، به ما گفته شده‌است: «ادْعُوني أَسْتَجِبْ لَكُمْ»؛ مرا بخوانيد تا به شما پاسخ دهم. يكجا دارد: «وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ» از فضل خدا طلب كنيد و بخواهيد. اين‏ها وعده‌‏هاى الهى است و وعده‌هاى الهى، صادقترين وعده‌‏هاست.
ضمناً، از كوچك بودن خواسته هم ابا نداشته باشيد. خواسته‏‌هاى كوچكِ كوچك را هم از خدا بخواهيد. در روايت است كه حتّي بندِ كفش خود را - كه چيز خيلى حقيرى است - از خدا بخواهيد. روايتى است از امام باقر(ع) كه مى‏‌فرمايد: «وَ لَا تُحَقِّرُوا صَغِيراً مِنْ حَوَائِجِكُمْ فَإِنَّ أَحَبَّ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى أَسْأَلُهُم»؛ «حاجتهاى كوچك را حقير نشماريد و از خدا بخواهيد».
دعا را بايد شناخت. دعا در عين اينكه دلِ انسان را با خدا متّصل و جان آدمى را سرشار از صفا و معنويت مى‌‏كند، فكر و ذهن او را هم هدايت مى‏‌نمايد. اين دعاها درس است. اگر در معانى اين دعاها تدبّر كنيم، بزرگترين هديه‏‌هاى معنوى الهى را در اين‏ها خواهيم يافت.

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از بخش ضمیمه دانلود کنند./۹۹۸/

ارسال نظرات