۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۴
کد خبر: ۵۰۳۶۹۵
آیت الله سبحانی:

تمام اجداد انبیای الهی موحد بوده اند

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه اجداد تمام انبیای الهی موحد بوده اند تأکید کرد که نور نبوت تنها در ارحام مطهره نهادینه شده است.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی در برنامه چشمه معرفت که شامگاه چهارشنبه از شبکه دوم سیما روی آنتن رفت، با اشاره به سؤالی در مورد عقاید اجداد انبیاء اظهار داشت: یکی از علمای اهل سنت این مسأله را مطرح کرده است که اجداد تمام انبیا به ویژه پیامبر گرامی اسلام(ص) همگی موحد بوده اند که این مطلب درست است و در آن شکی نیست.

وی افزود: تمام اجداد پیامبر اکرم(ص) تا حضرت ابراهیم(ع) و حتی پیش از ایشان تا برسد به حضرت آدم(ع) همگی موحد بودند و در میان آنها مشرک، کافر و بت پرست دیده نمی شود، چراکه انبیا در ارحام مطهره بودند وگرنه نور نبوت در آنها ظهور نمی کرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه ابراز داشت: گاهی سؤال می شود که اگر پدر حضرت ابراهیم(ع) موحد و خداپرست بوده، پس چرا قرآن از پدر حضرت ابراهیم به عنوان آذر نام می‌برد و می‌گوید حضرت ابراهیم برای پدرش آذر استغفار می کرد و از خدا می خواست که هدایت شود.

حضرت آیت‌الله سبحانی در پاسخ به این سؤال با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) قول داده بود که برای پدرش یا عمویش آذر استغفار کند، تأکید کرد: ایشان وقتی مشاهده کرد که آذر آدم لجوجی است برایش استغفار نکرد و او را ترک کرد که در آیه مورد سؤال کلمه «أب» به کار رفته است در حالی که این کلمه در لغت عرب گاهی برای عمو نیز استعمال می شود، به همین جهت قرآن اسماعیل را آباء اسراییل برشمرده است در حالی که حضرت اسماعیل عموی حضرت یعقوب بوده است نه از پدران ایشان.

وی افزود: در قرآن نیز آذر عموی حضرت ابراهیم(ع) است نه پدر وی، همچنانکه در حالت عرفی نیز انسان با عمویش همانند پدرش برخورد می ‌کند و بر این اساس قرآن هم در این باره کلمه «أب» را به کار گرفته است؛ برای اثبات این مسأله که این کلمه برای عمو نیز در قرآن بکار رفته است دلایلی وجود دارد؛ نخست اینکه در آیات دیگر نیز قرآن نیز «أب» برای عمو به کار رفته است که برای این مورد درباره جایگاه حضرت اسماعیل در مورد بنی‌اسراییل توضیح داده شد.

حضرت آیت‌الله سبحانی ادامه داد: در این آیه گفته شده است که حضرت ابراهیم برای آذر استغفار نکرده است در حالی که در آیه ‌ای دیگر در سوره ابراهیم مطرح شده است که همین فرد برای والد خود استغفار کرده است، نکته این است که کلمه«أب» معنای مشترک برای عمو و پدر دارد و برای پدر واقعی کلمه والد به کار می رود و همانا پدر حقیقی حضرت ابراهیم(ع) موحد بوده است./1330/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات