۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۵۰۳۶۴۷
گفت‌و‌گو؛

تربیت معنوی دانش آموزان و سرنوشت مبهم نسل آینده

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پذیرش سند ۲۰۳۰ از ابتدا غلط بود، گفت: اجرای این سند اشتباه بزرگ دیگری است و دولت باید هر چه سریع تر اجرای این سند را متوقف و در اسرع وقت برای جبران خسارت وارده اقدام کند.
حجت الاسلام مختاری

اشاره: نهاد آموزش و پرورش نهادی بسیار حساس و با اهمیت است، از این رو باید به این نهاد توجه ویژه ای مبذول داشت، آموزش و پرورش به جهت آموزش و تربیت نسل جوان وظیفه ای خطیری را به عهده دارد، فرهنگ سازی وظیفه اصلی آموزش و پرورش است و با توجه به گستره آموزش و پرورش و میزان تأثیرگذاری آن در جامعه، بایستی روحیه استکبارستیزی و مقاومت در روح و روان دانش آموزان نهادینه شود.

خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان با توجه به اهمیت امر تعلیم و تربیت در جامعه اسلامی و وظیفه خطیر نهاد آموزش و پرورش در این راستا، گفت و گویی را با حجت الاسلام روح الله مختاری مدیر حوزه های علمیه هرمزگان ترتیب داده که تقدیم علاقمندان می شود.

رساـ نهاد آموزش و پرورش در جامعه اسلامی چه رسالتی را باید در اولویت خود برای تربیت دانش آموزان داشته باشد؟ 

آموزش و پرورش نهادی است که در همه کشورها مورد عنایت ویژه قرار گرفته و هر چه نگاه مسؤولان آن کشور به این نهاد عمیق تر باشد به همان اندازه عنایت و توجه شان به مجموعه آموزش و تربیت نسل های آینده به عنوان آینده سازان آن کشور عمیق خواهد بود.

اما نکته مهم این است که در هر کشوری دستگاه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش بر اساس اصول و مبانی فکری موجود در آن کشور، جامعه و نظام شکل می گیرد و ادامه حرکت می دهد.

در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز آموزش و پرورش به لحاظ شکل و محتوا باید نهادی برگرفته از اسلام باشد و در جهت تحقق اهداف اسلامی حرکت کند و تربیت جامعه نیز باید بر اساس مکتب اسلام صورت گیرد. 

رساـ نظرتان را در مورد امانتداری نهادهای آموزشی و نقش آنها درمراقبت فرهنگی از دانش آموزان بیان کنید.   

با توجه به اهمیت امانتداری نهادهای آموزشی و تربیتی، مجموعه آموزش و پرورش باید از فرهنگیان متدین گرفته تا در رأس آن که وزارتخانه آموزش و پرورش و حتی بالاتر از آن بدانند که جامعه و مردم سنگین ترین امانت خود را که همان فرزندان هستند به دست این مجموعه سپرده اند، گاهی اوقات افراد برخی از امانت های خود را به راحتی به دست دیگری می سپارد اما از آنجایی که فرزندان عزیزترین امانت جامعه هستند والدین با نگاه به اینکه جامعه ما یک جامعه ای اسلامی است و وزارت آموزش و پرورش نیز در همین جامعه اسلامی شکل گرفته، با خیال راحت این امانت را به دست مجموعه آموزش و پرورش می سپارند، فرهنگیان متدین و انقلابی هستند اما سیاستگذاران مجموعه وزارت آموزش و پرورش نیز باید امانتداری خود را در جهت رفع نگرانی های والدین در زمینه آموزش و تربیت فرزندان در مسیر تعالیم اسلامی به مردم ثابت کنند.

رساـ تربیت زیر سن بلوغ از چه شاخصه هایی باید برخوردار باشد؟

دین مبین اسلام مکتبی کامل در همه ابعاد بوده و نه تنها در حوزه تربیت زیر سن بلوغ بلکه قبل از ازدواج نیز برای پدر و مادرهای آینده برنامه دارد، این دین مبین برای تمامی مراحل زندگی افراد برنامه تربیتی ویژه دارد، طبیعت امر این است که خانواده ها برای رفع نگرانی از تربیت دینی فرزندان و مصون ماندن آنان از آسیب های اجتماعی باید دست فرزندان خود را در دست تعالیم قرآن و اسلام بگذارند، اگر فرزند بر اساس تعالیم مترقی اسلام تربیت شود به یقین نگرانی خانواده ها نسبت به آینده فرزندان در همه ابعاد از بین می رود.

رساـ تربیت معنوی دانش آموزان  چقدر مهم است و معلمان چه وظایفی در این رابطه دارند؟  

یکی از ابعاد تربیت اسلامی، تربیت بر اساس نگاه به معنویات و ماورای طبیعت و نگاه به خداوند متعال بوده که بخشی از تربیت اسلامی همین تربیت از نگاه اسلامی است، امروزه شاهدیم جهان غرب که سالها دستش از دست دین، معنویت و تعالیم الهی جدا کرده، متفکران دلسوزشان فریادشان بلند است که برای نجات جوامع غربی باید به سمت و سوی معنویت برگردیم، جای بسی تاسف است که متفکران غربی به این نتیجه رسیده اند که نجات را در گرایش به معنویت دانسته اند اما برخی در داخل کشور ایران اسلامی به دنبال معنویت زدایی از امر مهم تعلیم و تربیت هستند.

رسا- نهادهای آموزشی چگونه می توانند آداب و اخلاق اجتماعی را در دانش آموزان نهادینه سازند؟

معتقدیم معلمی که در مدرسه با فرزندان درارتباط است اثرگذارترین فرد در امر تعلیم و تربیت شناخته می شود، از آنجایی که فرهنگ عمومی به طور ویژه تحت تاثیر نهاد آموزش و تربیتی قرار گرفته و بخش قابل توجهی از جمعیت کشور نیز دانش آموزان هستند نهاد آموزش و پرورش می تواند به عنوان مهمترین نهاد فرهنگ ساز در جامعه باشد، علاوه بر دانش آموزان، خانواده ها نیز به دلیل انتقال تعالیم فراگیر شده توسط دانش آموزان به درون خانه ها، متاثر از این تعالیم تربیتی هستند.

آداب اجتماعی بخش قابل توجهی از بحث تربیتی اسلام محسوب می شود و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز با عنایت ویژه ای به این بحث پرداخته شده، خاستگاه اولیه آن آموزش و پرورش است، اینجاست که باید با عنایت ویژه به این گونه مباحث پرداخته شود.

رساـ برخی القا می کنند فرهنگ ایثار و شهادت منجر به خشونت طلبی دانش آموزان می شود نظر حضرتعالی در این باره چیست؟ 

قبل از هر چیزی باید موضوع کلی تری را مطرح کنیم که آیا خشونت همیشه بد است؟ در جواب باید گفت نه، اینکه ما همیشه لبخندی بر لب داشته باشیم حتی اگر کسی قصد رواداشتن ظلم و ستم بر فردی را داشته باشد، پذیرفتنی نیست، درصورتی که کسی قصد تعرض به حریم خانه و اموال دیگری را داشته باشد هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که سکوت اختیار کند و اقدامی نکند.

اینکه در تعالیم دین مسیح آمده که نکته ای را منسوب به حضرت مسیح کرده اند مبتنی بر اینکه اگر کسی به صورتت سیلی زد طرف دیگر صورتت را برگردان تا سیای دیگری بر صورتت بزند، با منطق فکری ادیان و پیامبران الهی سازگاری ندارد و امام راحل نیز در این باره فرمودند: این ظلمی است که به حضرت مسیح روا داشته شده است، منطق فکری ادیان و پیامبران بزرگ الهی این است که آنجایی که مورد تعدی، ظلم و تجاوز قرار نگرفته ایم رفتارمان باید به دور از خشونت باشد اما زمانی که مال و ناموس ما مورد تعرض قرار گیرد جای برخورد و خشونت است و هیچ عقل سالمی نمی پذیرد که در برابر این تعرض و تعدی سکوت کنیم.

برخورد همیشه منفی نیست، جایی که وارد حریم اجتماع می شود باید با جدیت با طرف مقابل برخورد کرد، اگر خشونت خوب نیست چرا در دنیا با تروریست می جنگند، این نوع برخورد به دلیل اینکه امنیت ساز بوده و صلح جهانی را به ارمغان می آورد مورد پسند و تحسین همگان واقه می شود.

جنگیدن همیشه بد نیست اما باید دید بستر این جنگ چگونه فراهم شده است، جهاد و مبارزه و شهادت نیز زمانی در دین مبین اسلام تعریف شده که مورد تعدی قرار گرفته باشیم، اگر قرار باشد دشمن به خاک میهن اسلامی تجاوز کند و ما بنشینیم و نگاه کنیم که چیزی از مملکت باقی نمی ماند، در دروان دفاع مقدس، عزیزترین افراد کشور به جبهه های حق علیه باطل شتافتند و از تعلقات دنیوی و آرزوهای خود دست کشیدند و صلاح را در جنگیدن و نجات کشور از یوغ استکبار دیدند، از آنجایی که این خشونت برای کوتاه کردن دست متجاوز و تعدی گران به کشور ایران اسلامی بود خشونتی مقدس بوده و جنگ نیز یک جنگ زیبایی بود، چ.ن جنگیدیم تا درس عبرتی برای دیگر مستکبرین باشد و با این جنگ، صلح را به ارمغان آوردیم، جنگیدن در دوران دفاع مقدس به مثابه اقدام اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا و امیرمومنان علی بین ابیطالب(ع) و پیامبر اکرم(ص)در صدر اسلام بود.

آرمان بلند ایران اسلامی از جنگدین با ظالمان و متجاوزان، رفع ظلم از تمامی دنیا و ایجاد صلح در سراسر جهان بوده و تحقق این امر مهم هزینه بر بوده و البته کسانی که با برخورداری از امکانات و داشتن سیطره بر دنیا لازمه اش این است که جنگ و خشونت در دنیا باشد مخالف این قصه اند و مبارزه می کنند، اگر مبارزه ای در راه ایجاد صلح در دنیا شکل بگیرد این مبارزه زیباست.

فرهنگ سازی وظیفه اصلی آموزش و پرورش است

تعالیم قرآن کریم و احادیت و روایات از پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) نیز بر ایجاد و تقویت روحیه جهادی در فرزندان تاکید دارند تا جایی که به مسلمانان نیز توصیه کرده اند که فرزندان را با روحیه جهادی و ایثار تربیت کنند، جهاد و مبارزه بخش قطعی جدایی ناپذیر از مکتب، دین، قرآن و سیره و سنت پیامبر مکرم اسلام(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت است که نمی توان از دین اسلام جدا کرد.

رساـ ترویج فرهنگ ایثار چه برکاتی را به همراه دارد؟

با توجه به برکات فرهنگ ایثار و شهادت باید گفت اولین اتفاقی که رخ می دهد ایجاد روحیه ظلم ستیزی در بین مردم است، دوران دفاع مقدس برکات فراوانی برای جامعه امروزی ما داشته است، شعار "ما می توانیم" امام راحل در دوران دفاع مقدس تحقق عملی پیدا کرد، تا قبل از دوران دفاع مقدس یک شعار بود اما با شروع این دوران همه فهمیدیم که می توانیم با تکیه بر الطاف خداوند متعال و توان داخلی در برابر تمام قدرت های خارجی بایستیم و نه تنها صدام را بلکه تمام قدرت های پوشالی دنیا را شکست دهیم.

روحیه خودباوری حاصله از دوران ایثار و شهادت در دوران دفاع مقدس و گذشتن از بسیاری از تعلقات دنیوی به خاطر دیگران از دیگر برکات فرهنگ ایثار است، این روحیه را از طریق فرهنگ ایثار و شهادت می توان در جامعه و کشور ایجاد و تقویت کرد، کسی که از جان خود برای رفاه و تاامین امنیت دیگران می گذرد از مال خود نیز به راحتی گذشت می کند.

ایجاد روحیه خستگی ناپذیری یکی دیگر از برکات فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه اسلامی است، برخی افراد پس از تلاش و مبارزه ممکن است خسته شوند اما فرهنگ ایثار و مبارزه روحیه ای خستگی ناپذیر در افراد ایجاد می کند تا افراد برای رسیدن به آرمان و اهداف بلند خود دست از مبارزه برندارند.

رساـ اگر نکته ای در مورد  سند  2030 که مرتبط با موضوع گفت و گو است، مدنظر دارید بیان فرمایید.

نکته مهم در مورد سند 2030 این است که به فرموده مقام معظم رهبری، اینجا جمهوری اسلامی است، اینجا کشور دیگری نیست و نام بلند اسلام بر پیشانی کشور ایران اسلامی نقش بسته است بنابراین هر اقدامی در هر عرصه ای به ویژه تعلیم و تربیت نسل امروز و آینده کشور نیز باید بر اساس تعالیم دین مبین اسلام باشد.

پیچیدن نسخه تعلیم و تربیت برای تمامی کشورها از سوی یک نهاد بین المللی که خود تحت سیطره قدرت های بزرگ دنیاست پذیرفتنی نیست، مقام معظم رهبری خطاب به مسؤولان فرمودند: اگر نمی توانید مقابله کنید هر چند اساساین کار غلط است، حداقل به آنان بفهمانید که اینجا کشور جمهوری اسلامی ایران است و در چنین کشوری امکان تحقق نسخه تربیتی که معارض و نقطه مقابل تعالیم اسلامی باشد وجود ندارد.

پذیرش سند 2030 از ابتدا غلط می دانیم و اشتباه دوم اجرای این سند است، بنابراین به طور ویژه از دولت می خواهیم که هر چه سریع تر اجرای این سند را توقف کنند و در اسرع وقت برای جبران خسارت وارده اقدام کنند.

بخشی از سند 2030 که به هیچ وجه در جامعه اسلامی پذیرش ندارد حمایت از خانواده به سبک و روش خودشان یا همان همجنس گرایی است، یا در جایی دیگر به حمایت از اقشار آسیب پذیر که بخشی از آنها همجنس گرایان هستند پرداخته به این معنا که کشور به سمت و سوی همجنی گرایی پیش برود که پذیرش و حمایت از همجنس گرایی در کشور و جامعه اسلامی ایران محال است و خواب تعبیر نشدنی است.

ملت ولایتمدار و شهیدپرور ایران اسلامی با تأسی از شهدایی که جان خود را در دوران دفاع مقدس فدا کردند امروز خود را فدایی اسلام می دانند و حاضرند در راه حفظ آموزه های دین و تعالیم اسلامی جان خود را فدا کنند اما زیر بار ظلم نروند./851/گ۴۰۳/س

ارسال نظرات