۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۵۰۳۵۲۰
برگزیده کتاب سال حوزه:

پژوهش در حوزه های علمیه باید روش شناسی شود

صادقی با اشاره به ضرورت روش شناسي در پژوهش های حوزوی از لزوم آموزش این مسأله یادکرد و خواستار پرهیز از فعالیت های پژوهشی موازی در حوزه شد.
پژوهش محوری

رضا صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تألیف کتابی جدید در حوزه فلسفه کلام با عنوان «آشنايي با فلسفه علم معاصر»، اظهار داشت: این کتاب که در همایش هجدهم کتاب سال حوزه رتبه شایسته تقدیر را به دست آورد در حقیقت یک کتاب آموزشي است؛ در اين کتاب تلاش شده است مسائل اصلي فلسفه علم با زبان ساده معرفي شود و پاسخ مکاتب فلسفي معاصر به اين مسائل بررسي شود.

برگزیده همایش کتاب سال حوزه افزود: ويژگی کتاب اين است که با تکيه بر فلسفه صدرا از عقل گرايي دفاع می کند و تجربه گرايي افراطي را نقد مي کند؛ دفاع از عقل گرايي به اين معناست که عقل در کنار تجربه به عنوان يک منبع معرفتی رسميت پیدا می کند و در اين صورت مي توان از شکاکيت و نسبی گرايي نيز گذر کرد.

وی با اشاره به نسبت بين دانش و ارزش به عنوان موضوع ديگري که در کتاب به آن توجه شده است، ابراز داشت: در اين مورد استدلال شده است که دانش تجربي جداي از ارزش ها نيست و دانش و ارزش با يکديگر تعامل نزديکي دارند، اما تأثير ارزش ها بر دانش تجربی نبايد به معنای نسبيت دانش تلقي شود، چون ارزش هايی که در توليد دانش تجربی نقش دارند می توانند عيني و جهان شمول باشند.

صادقی در بخش دیگری از سخنان تأکید کرد: براي اينکه پژوهش هاي حوزوي ثمربخش باشند به نهادي نياز است که پژوهش ها را رصد کند و مانع انجام پژوهش هاي موازي و تکراري شود؛ از بين طلاب اگر پژوهشگران جوان شناسايي شوند و در جهت رشد آنها سرمايه گذاري شود آينده پژوهشي حوزه تضمين خواهد شد.

وی با بیان اینکه پژوهشگران حوزوی در طرح هايی بلند مدت می توانند کار جمعی را تمرين کنند و به نرم افزارها و زبان هاي روز دنيا مسلط شوند، خاطرنشان کرد: روش شناسي در پژوهش نقش مهمي دارد و آموزش آن را بايد جدي گرفت.

پژوهشگر حوزوی در پایان یادآور شد: پژوهش در علوم انسانی بسيار زمان مي برد و نبايد انتظار داشت که به سرعت نتيجه بدهد يا کاربردی شود، با اين حال مسائل مورد نياز جامعه را نيز نمي توان ناديده گرفت و برای حل اين مسائل بايد امکانات پژوهشگاه های حوزوی را به کار گرفت./1330/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات