۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۵۰۳۴۷۳
گزارشی از تحولات در عراق و سوریه؛

نیروهای مقاومت در منطقه ممنوعه/ افزایش احتمال درگیری با آمریکا

صهیونیست‌ها در مدت اخیر آشکارانه نگرانی خود را از تحولات در مرزهای عراق و سوریه ابراز کردند و به انتقاد از راهبرد آمریکا پرداختند.
مرزهای عراق و سوریه

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: وزارت دفاع آمریکا روز گذشته از هدف قرار دادن مواضع نیروهای هوادار دولت سوریه در داخل مناطق کاهش تنش خبر داد. کاخ سفید همچنین اعلام کرد دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا از حملات ائتلاف به سرکردگی این کشور علیه نیروهای حامی دولت سوریه در التنف مطلع است.

این ائتلاف آمریکایی در بیانیه‌ای مدعی شده که «نیروهای متحد ارتش سوریه به عنوان خطری برای نیروهای این ائتلاف در پایگاه نظامی التنف به شمار آمده و پس از چندین بار هشدار از طریق خط ارتباطی با روس‌ها در سوریه مورد هدف قرار داده اند.» در این بیانیه آمده است: «ائتلاف به دنبال نبرد با ارتش سوریه و نیروهای وابسته به آن نیست اما در صورت لزوم به دفاع از نیروهای خود می‌پردازد.»

بنا بر گزارش شبکه ماهواره ای المیادین یک منبع سوری با تایید این خبر تاکید کرده که "در حمله جنگنده های ائتلاف موسوم به مبارزه با داعش به نیروهای مقاومت در مسیر پایگاه التنف شماری از مجاهدان زخمی و شمار دیگری به شهادت رسیدند." الاعلام الحربی مرکزی سوریه تصریح کرده است: "درحالی که ارتش سوریه و متحدان آن در مقابله با گروه تکفیری داعش روزانه دستاوردهای زیادی را دارند این اقدام بار دیگر حمایت ائتلاف از تروریست‌ها را افشا می‌کند."

ارتش سوریه نیز در بیانیه ای ضمن هشدار نسبت به پیامدهای این اقدام آمریکایی‌ها، از آنها خواسته است به اقدامات تجاوزکارانه خود به بهانه های مختلف پایان دهد. همزمان با این اظهارات، روسیه در این رابطه خواستار برگزاری جلسه فوری شورای امنیت شده است.

هراس آمریکا از شاه راه زمینی در مناطق مرزی
بااین وجود این اولین باری نیست که جنگنده های آمریکایی در این مناطق نیروهای مقاومت را هدف قرار می‌دهد. همین چند هفته پیش بود که جنگنده‌های آمریکایی گردان سید الشهداء را در خاک سوریه مورد هدف قرار داد. در این رابطه عبدالامیر العبودی تحلیلگر سیاسی عراقی در گفت‌وگو با رسا تاکید کرده بود: «آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که این مرزها در صورتی که به دست محور مقاومت بیافتد مسیر جابه‌جایی نیروهای سوریه، حزب‌الله لبنان و نیروهای بسیج مردمی عراق می شود.»

به نظر می‌رسد این مساله دلیل اصلی حساسیت و نگرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به تحرکات مقاومت است. آنها به هیچ وجه نمی‌خواهند یک شاه راه زمینی در اختیار محور مقاومت قرار گیرد که در آینده بتواند از آن علیه تروریست‌ها و رژیم صهیونیستی استفاده کند.

پیشروی مقاومت در عراق و سوریه با وجود مخالفت آمریکا
با وجود تلاش‌های آمریکا در یک ماه اخیر مرزهای عراق و سوریه شاهد پیش‌روی گسترده نیروهای مقاومت اسلامی است. بسیج مردمی عراق در عملیات خود در نقاط مرزی قیروان و البعاج توانست پیشرویهای حائز اهمیتی داشته باشد و تروریست‌های داعش را از این مناطق بیرون براند.

در آنسوی مرزها یعنی مناطق سوری نیز ارتش سوریه و همپیمانان آن دستاوردهای مهمی داشتند که بی‌شک هدف اصلی از دو حمله اخیر جنگنده‌های آمریکایی جلوگیری از ادامه این دستاوردها بوده است. آمریکا پیش از این نیز با فشار به حکومت حیدر العبادی درصدد ممانعت از آغاز عملیات الحشد الشعبی در مرزهای عراق بود.

ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا که از سال گذشته در منطقه التنف سوریه یک پایگاه نظامی ایجاد کرده است همچنین به دنبال آن است که با استفاده از نیروهای سوریه دموکراتیک و شبه نظامیانی که در اردن گرد هم آورده مناطق بیشتری را در سوریه به اشغال خود در آورد تا بتواند علاوه بر ادعای نقش‌آفرینی در آزادسازی دیرالزور و رقه، با استفاده از مناطق تحت تصرف خود در آینده سوریه مداخله کند. هرچند که در این منطقه هم ارتش سوریه و همپیمانان آن به تازگی توانستند با عقب راندن ترویست‌های داعش، به مرزهای اداری رقه برسند. پیش بینی می‌شود پیشروی این نیروها تا نزدیکی شهر الطبقه که تحت تصرف کردها است ادامه داشته باشد.

مهم‌ترین تحولات کنونی خاورمیانه از منظر صهیونیست‌ها
جالب اینجاست که صهیونیست‌ها در مدت اخیر آشکارانه نگرانی خود را از تحولات اخیر در مرزهای عراق و سوریه ابراز کردند. عاموس هارئیل، تحلیلگر امور نظامی و امنیتی صهیونیست در مقاله ای در روزنامه هاآرتص به نقل از منابع امنیتی، تحولات در مرزهای عراق و سوریه را مهم‌ترین مساله کنونی خاورمیانه توصیف و مدعی شده است که «گروه‌های شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران در مرزهای این دو کشور در حال پیشروی هستند. در صورت موفقیت آنها در کنترل مرزها و ایجاد یک منطقه آزاد فعال رویاهای ایران رنگ واقعیت به خود می‌گیرد.»

وی ادامه می‌دهد: «به این ترتیب ایران می‌تواند با استفاده از این مرزهای زمینی به راحتی نیرو و سلاح را از عراق به سوریه و از آنجا به لبنان منتقل کند.»این تحلیل‌گر صهیونیست تصریح می‌کند که «بیرون راندن داعش از این مناطق راه را برای کنترل مناطق مهمی در مناطق صحرایی غرب موصل و مرزهای سوریه از سوی نظامیان طرفدار ایران هموار می‌کند.»

اسرائیل و مخالفت با راهبرد آمریکا در جنگ با داعش
اما نکته پایانی و پر اهمیت تر را باید در اختلاف نظر آمریکایی‌ها با صهیونیست‌ها در مورد نوع تعامل در مناطق مرزی عراق و سوریه جست‌وجو کرد. رژیم صهیونیستی معتقد است که تاریخ مصرف داعش در سوریه هنوز به پایان نرسیده و این گروه تروریستی تنها جریانی است که می‌تواند مانع از سیطره ایران بر مرزهای سوریه و عراق شود اما آمریکایی‌ها بر این باورند که زمان داعش به پایان رسیده و باید به دنبال جایگزین بود. آنها درصدد هستند که مرزهای عراق و سوریه را به دست نیروهای محلی یا نظامیان کرد بسپارند که این مساله نیز از دید صهیونیست‌ها غیر قابل قبول است.

چند هفته پیش رام یفنی، از نظامیان بلند پایه صهیونیست در گفت‌وگو با مجله آمریکایی پولیتیکو راهبرد دولت آمریکا در عراق و سوریه را بی‌فایده خوانده و گفته بود: «مبارزه با داعش و شکست دادن این گروه در مرزهای دو کشور (عراق و سوریه) اشتباهی راهبردی است.» وی افزوده بود: «آمریکا از نابودی داعش پشیمان خواهد شد و فردای داعش بسیار بدتر خواهد بود.»

افزایش احتمال درگیری نیروهای مقاومت با آمریکا
به نظر می‌رسد آمریکا و رژیم صهیونیستی پیروزی‌های محور مقاومت در عراق و سوریه را پذیرفته و تنها به دنبال کم کردن هزینه‌های شکست خود هستند. تلاش برای ممانعت از ایجاد یک راه ارتباطی زمینی بین ایران، عراق، سوریه و لبنان از جمله این مسائل است.

حمله‌های اخیر آمریکا و تلاش برای جلوگیری از پیش روی نیروهای مقاومت مشخصا امکان درگیری محور مقاومت با آمریکایی‌ها را در این منطقه افزایش داده است. به ویژه اینکه ارتش سوریه و همپیمانان آن نشان داده اند که قصد ندارند معادله آمریکایی‌ها را بپذیرند.  

برخلاف سال‌های اولیه بحران سوریه امروز این محور مقاومت است که ابتکار عمل را در به دست دارد که با هماهنگی کامل در عراق و سوریه می‌تواند علی رغم مخالفت آمریکا و رژیم صهیونیستی نقاط مهم مرزی عراق و سوریه را آزادسازی کند./983/ب951/ک 

ارسال نظرات