۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۴
کد خبر: ۵۰۳۴۲۶
آیت الله سبحانی:

اساس معرفت، اعتقاد به توحید و یگانگی خداوند است

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه آیات سوره توحید یک دوره کامل عقاید مسلمانان است تأکید کرد که اساس معرفت، اعتقاد به توحید و یگانگی خداوند است.
آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی در برنامه چشمه معرفت که در شب های ماه مبارک رمضان از شبکه دوم سیما پخش می شود با اشاره به آیات سوره توحید، اظهار داشت: در ابتدای این سوره تأکید می شود که خداوند یکی است یعنی مانندی ندارد و وحدت در این آیه عددی نیست بلکه وحدت حقه ملاک است و صمد نیز معانی متفاوتی دارد که از جمله آن این است که رفع تمام حاجات و نیازها متوجه او است.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از توجه مردم به ویژه جوانان به معارف قرآن کریم، عنوان کرد: یکی از برکات انقلاب همین است که توجه به قرآن بیشتر شده و جامعه اسلامی هر روز در پی کسب معارف جدیدی از این کتاب آسمانی است؛ گاهی سؤال می شود چرا در آیه سوم ابتدا بحث فرزند دار شدن خدا نفی شده است درحالی که طبیعتا ابتدا باید می گفت خدا زاییده نشده و نمی زاید؟

این مرجع تقلید در جواب به این سؤال ابراز داشت: آن چیزی که در آن زمان مطرح بوده این است که خداوند دارای فرزند است، همچنانکه در قرآن می خوانیم یهود، حضرت عزیر و مسیحیان نیز حضرت عیسی(ع) را فرزند خدا می دانستند و فرشتگان نیز از نظر مشرکان دختران خدا بودند، بنابراین چون در آن زمان این مسأله بیشتر مطرح بوده ابتدا خدا این مسأله را بیان کردند؛ ولی زاییده شدن خدا اصلا مطرح نبوده است.

وی تصریح کرد: در حقیقت اگر کسی این سوره را مطالعه کند متوجه می شود که اگر معاد را کنار بگذاریم از ابتدا تا آخر عقاید دیگر ما در آیات کوتاه آن آمده است؛ ابتدا دعوت به وحدانیت در مقابل تثلیث بیان شده است، الله الصمد نیز رد مشرکان است که همه حاجات را از بت ها می خواستند و گمان می کردند بت ها می توانند در جنگ به آنها کمک کنند.

حضرت آیت الله سبحانی تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم این آیه برخلاف توسل به انبیاء و ائمه طاهرین نیست بلکه ما از آنها می خواهیم که واسطه بین ما و خداوند باشند، بنابراین اگر از اولیاء دینمان بخواهیم که آنها برای ما دعا کنند این عینا توجه به خداست و شرک نیست.

وی با اشاره به اینکه اساس معرفت، اعتقاد به توحید و یگانگی خداوند است، خاطرنشان کرد: آیه آخر سوره توحید نیز تأکید همان جمله نخست است، بنابراین می توانیم پایه و اساس معرفت به خداوند را توحید بدانیم و اصلا معارف قرآن بر اساس توحید است و هر اندیشه ای که در تزاحم با توحید باشد مردود شمرده می شود./1330/ 202/ص

ارسال نظرات