۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۵۰۳۱۰۲

تکلیف روزه زنان شیرده و افراد کهنسال

کارشناس مسائل شرعی گفت: بانوان شیرده باید به ازای هرروز روزه غذا چهارصد و پنجاه گرم مواد غذایی کفاره سبک پرداخت کرده و قضای روزه‌های ادا نشده خود را نیز بجا آورند.
حجت الاسلام حسین وحید پور روزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین وحید پور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به بررسی احکام فقهی آخرین گروه معذور در ادای روزه واجب ماه مبارک رمضان پرداخت و عنوان داشت: بانوان شیرده از آن دسته مؤمنانی هستند که به سبب شیر دادن فرزند خود در ادای روزه واجب خود عذر پذیرفته شرعی دارند.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به این‌که بانوان شیرده از جمله مؤمنانی هستند که عذر شرعی آنان دلیلی بر ادا نکردن کل روزه‌های ایام ماه مبارک رمضان نیست، اظهار داشت: در این دسته از مکلفان روزه‌دار باید به دو نکته مهم در تعیین حکم فقهی شرع مقدس اسلام توجه شود چنانکه فقهای اعظام سن کودک شیرخوار و توانایی و به عبارت عامه بنیه جسمی مادر دو معیار تعیین‌کننده در ادا و یا قضای روزه واجب است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) بابیان این‌که در تعیین حکم فقهی بانوان شیرده در ایام شیردهی شرع مقدس اسلام قانون کلی بیان نکرده است، گفت: در چنین افرادی معمولاً مضر بودن روزه متوجه کودک شیرخوار است بر این اساس اگر کودک شیرخوار در ماه‌های اول شیرخواری است و به‌اصطلاح پزشکی کودک هنوز دندان نداشته و توانایی خوردن غذای کمکی ندارد حتماً روزه برای او مضر خواهد بود.

وی افزود: مادران چنین کودکانی اگر توانایی جسمی ضعیفی دارند و تجربه شخصی آن‌ها نشان می‌دهد که کودک بر اثر روزه گرفتن آن‌ها  آسیب می‌بیند نباید روزه‌ بگیرند این در حالی است که اگر مادر از توانایی جسمی مناسبی برخوردار بود و ضرری متوجه کودک نباشد مادر می‌تواند متناسب بر توان جسمی خود روزه واجب خود را نیز ادا کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور با اشاره به این‌که اگر کودک در سنی باشد که توان خوردن غذای کمکی دارد، ابراز داشت: مادران چنین کودکانی به این دلیل که کودک در طول روز سه یا چهار بار شیر نیاز دارد؛ اگر بر اساس تجربه شخصی خود توانایی روزه گرفتن دارند و زمان شیردهی نیز به نحوی است که کودک نیز در اضطرار قرار نمی‌گیرد باید روزه خود را ادا کنند.

وی ادامه داد: در تمام مادران شیرده شرع مقدس اسلام تجربه شخصی مادر در مضر بودن روزه برای کودک یا جسم خودش  را معیار تشخیص بیان کرده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) به بیان تکلیف فقهی بانوان شیرده از منظر شرع مقدس اسلام پرداخت و گفت: بانوان شیرده باید به ازای هرروز روزه غذا چهارصد و پنجاه گرم مواد غذایی یا به عبارت فقهی کفاره سبک پرداخت کرده و قضای روزه‌های ادا نشده خود را نیز بجا آورند این در حالی است که اگر تا ماه رمضان سال بعد نیز قضای این روزه‌های افطار شده ادا نشود باید مجدد کفاره سبک به ازای روزه‌های قضا شده را پرداخته و قضای روزه نیز تا آخر عمر بر گردنشان است و باید حتماً ادا شود.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه (س) بابیان این‌که پیرمردان و پیر زنان آخرین گروه‌های معذور از منظر شرع هستند، اظهار داشت: پیران امت از منظر شرع مقدس اسلام در تکلیف به روزه‌داری به سه دسته تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: آن دسته از کهن‌سالان که توانایی روزه گرفتن ندارند تکلیفی بر آن‌ها نیست و کفاره و قضای روزه نیز از سوی شرع مقدس اسلام از آن‌ها برداشته‌ شده است این در حالی است که دومین گروه از کهن‌سالان گروهی هستند که بر آنها روزه گرفتن ممکن نیست بر این اساس خداوند متعال این دو گروه را از گرفتن روزه و پرداخت کفاره و ادای قضای روزه معاف دانسته است و دسته سوم آن افرادی هستند که روزه گرفتن برای آنها مشقت فراوان دارد از منظر شرع مقدس اسلام این گروه فقط لازم است کفاره سبک روزه را پرداخت کنند./۸۳۷/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات