۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۸
کد خبر: ۵۰۲۸۹۰
با هدف انگیزه افزایی تحصیل مسائل فقهی؛

چهارمین دوره همایش تخصصی «افق فقاهت» برگزار شد

همایش «افق فقاهت» با هدف انگیزه افزایی در تحصیل مباحث فقهی و با سخنرانی آیت الله مهدی مروارید برگزار شد.
همایش افق فقاهت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید جمال الدین موسوی، معاون آموزشی مدرسه فقاهت مشهد، شامگاه شنبه در چهارمین دوره همایش «افق فقاهت» که در محل مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن سالروز ارتحال بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، گفت: این بزرگمرد تاریخ عصر غیبت به ما آموخت که می توانیم و دوباره نفس کشیدن در حیات طیبه اسلامی را یاد داد.

حجت الاسلام موسوی افزود: امام خمینی(ره) تبیین جدیدی از اسلام را به ما عرضه داشت؛ یعنی اسلام فعال و غیر منفعلی که همه ما را به سوی اهداف مقدس و معزز بعثت پیامبر اکرم(ص) برانگیخت.

وی در بخش اصلی سخنان خود به معرفی همایش افق فقاهت پرداخت و اظهار کرد: همه ساله طلاب پایه 6 خراسان بزرگ در همایش افق فقاهت گردهم می آیند و اساس این همایش مبتنی بر این است که همه طلاب عزیز را با اهداف فقه و اصول و ارتباط دانش فقاهت با تمدن نوین اسلامی و نیازهای ضروری جامعه اسلامی آشنا کند چرا که طلاب در مقطع پایان شرح لمعه با انتخاب های متعددی مواجه هستند و باید تصمیماتی برای ادامه روند علمی خود اتخاذ کنند.

معاون آموزش مدرسه فقاهت خاطرنشان کرد: در 3 دوره قبلی همایش افق فقاهت، آیات و حجج اسلام والمسلمین موسوی خلخالی، اشرفی شاهرودی، مروی، درایتی، انصاریان، ربانی بیرجندی و علوی آزیز بودیم که در قالب سخنرانی و میزگرد به تبیین اهداف همایش پرداختند.

حجت الاسلام موسوی افزود: برآیند نشست ها و همایش های قبلی و سؤالات و دغدغه های طلاب ما را مجاب کرد که موضوع این همایش را بر سه محور «اهداف و ضرورت فقاهت در تعامل با نظام اسلامی» با سخنرانی حجت الاسلام نوایی، «انگیزه افزایی برای تحصیل در مباحث فقه» با سخنرانی آیت الله مهدی مروارید و «تبیین اهداف و برنامه های مدرسه فقاهت» قرار دادیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین برنامه های مدرسه فقاهت پرداخت و گفت: مدرسه فقاهت در سال 1393 پس از یک دوره مطالعاتی جهت تعیین نیازهای مدرسه تأسیس شد و هدف اصلی این مدرسه پرورش اساتید توانمند، متعهد، انقلابی و با بصیرت برای سطوح عالی حوزه علمیه است تا در مسیری که خودشان تحصیل می کنند، به اجتهاد دست پیدا کنند.

معاون آموزش مدرسه فقاهت گفت: تدریس سطوح عالی یکی از نیازهای جدی حوزه های علمیه است و اگر ما نتوانیم نیازهای درونی جامعه صنفی خود را پاسخگو باشیم، چگونه می توانیم پاسخگوی سایر نیازها باشیم.

حجت الاسلام موسوی با بیان این که مدرسه فقاهت زیر نظر مرکز مدیریت حوزه های علمیه خراسان به فعالیت می پردازد، افزود: با همان شدت و استحکامی که دروس فقه و اصول در مدرسه فقاهت خوانده می شود، سایر دروس مورد نیاز مانند کلام و فلسفه نیز با تدریس اساتید برجسته ارائه می شود./۲۰۲/۸۲۰/ب۱

ارسال نظرات