۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۵۰۲۷۲۹
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم:

نسخه‌های تربیتی نباید مغایر با دستورات قرآن کریم باشد

نماینده مرد زنجان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نسخه‌های تربیتی که مغایر با دستورات قرآن کریم باشد، مردود است، گفت: تشویق در اسلام نسبت به تنبیه اولویت بالاتری دارد.
حجت‌‌الاسلام حاج ابوالقاسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم امروز در آیین بیان درس‌های قرآن مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد با اشاره به این‌که  نسخه‌های تربیتی مغایر با دستورات قرآن کریم از منظر شرع مقدس اسلام مردود است، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۱۱۴ سوره انعام به بیان این موضوع حیاتی در الگوی تربیت اسلام پرداخته است این در حالی است که امام راحل در نامه به گورباچف به این حقیقت اشاره دارد تا جایی که می‌فرمایند «پیام اسلام پیامی حیات‌بخش است».

نماینده مرد زنجان در مجلس خبرگان رهبری بابیان این‌که قرآن کریم مؤمنان را در آیه ۱۶۰ سوره انعام به تشویق رفتارهای پسندیده دعوت کرده است، عنوان داشت: از منظر شرع مقدس اسلام تشویق مؤمن در کارهای خیر بهتر از مذمت و تنبیه او در ارتکاب به اعمال ناپسند است.

وی به بیان درس‌های اخلاقی و نکات تفسیری آیه ۱۶۰ سوره انعام پرداخت و ادامه داد: اولین پیام این آیه این است که تشویق در اسلام نسبت به تنبیه اولویت بالاتری دارد این در حالی است که دومین پیام این آیه را چنین می‌توان استنباط کرد که تشویق بیش‌ازحد یک عمل ظلم نیست درحالی‌که تنبیه بیش‌ازحد حق یک عمل زشت از منظر اسلام ظلم به‌حساب می‌آید.

سخنران استان مقدس حضرت معصومه (س)  به پیام‌های اخلاقی آیات ۱۲ و ۱۳ سوره اعراف اشاره کرد و گفت: از منظر قرآن کریم تکبر منشأ همه بدی‌های عالم هستی است این در حالی است که تکبر در ذیل بدترین رذایل اخلاقی جای گرفته است و اسلام از تکبر به‌عنوان خودبزرگ‌بینی ناحق توصیف کرده است.

وی افزود: امام صادق (ع) فرمودند «انَّ فی الجَهَنَم لَوادیاً للمتکبّرینَ یُقالُ لهُ سَقَرُ، شکی الی اللهِ عزّ و جَلّ شِدَةَ حَرِّهِ وَ سَأَلَهُ ان یاذَنَ لهان یَتَنَفَّسَ، فَتنَفَّسَ فَاَحْرَقَ جَهَنَّمَ؛ در جهنم سرزمینی است که مخصوص متکبران است و آن را سقر گویند. این وادی از شدت حرارت خود به خدا شکایت برد و تقاضا کند که به وی اجازه دهد تا تنفسی کند پس آن وادی نفسی کشید که از آن نفس جهنم نیز شعله‌ور شد.» بر اساس این توصیف  امام می‌توان دریافت که تکبر زمینه جهنمی شدن خیلی از بندگان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم بابیان این‌که قرآن کریم در آیه ۲۶ سوره اعراف به بررسی تأثیر لباس بر تربیت انسان پرداخته است، ابراز داشت: یکی از تفاوت‌های اصلی انسان با حیوان در پوشش است چنانکه تبلیغ به فرهنگ برهنگی و عریان زیستن و بی‌حجابی نیل دادن جوامع انسانی به‌سوی زندگی بر سبک خوی حیوانی آنان است.

نماینده مرد زنجان در مجلس خبرگان رهبری در پایان تأثیر محیط زندگی بر تربیت را درس آیه ۵۷ سوره اعراف توصیف کرد و گفت: از منظر قرآن کریم محیط پیرامون مؤمن بر تربیت او  و فرزندانش تأثیرات جدی دارد بر همین مدار دستورات متعددی در الگوی رفتاری مؤمن در مواجهه با محیط پیرامون او در شرع مقدس اسلام بیان‌شده است.

وی افزود: مؤمن همواره در جامعه اسلامی باید به اصلاح امور اجتماعی خود برمدار امربه‌معروف و نهی از منکر قائم باشد بر این مدار اگر جامعه اسلامی اصلاح نشد قرآن کریم امر به هجرت می‌کند./۸۳۷/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات