۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۵۰۲۴۲۷
نویسنده و منتقد ادبی مطرح کرد؛

ظهور و بروز ادبیات داستانی پس از انقلاب اسلامی

شاکری انقلاب اسلامی را زمینه ساز ظهور ادبیات داستانی دانست و گفت: کتاب «جستاری در اصطلاح شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس» در صدد است مشکلات و ابهامات را از بین ببرد.
شاکری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، «جستاری در اصطلاح شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس» عنوان اثری است که در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه رتبه شایسته تقدیر را به دست آورد.

احمد شاکری نویسنده این اثر در گفت‌وگو با خبرنگار رسا، در ارتباط با این کتاب اظهار داشت: کتاب جستاری در اصطلاح شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس محصول سال ها حضور و کار من در این حوزه است، چراکه من از ابتدای دهه 70 وارد این عرصه شده ام و پیش از ورود در عرصه پژوهش های ادبی چهار مجموعه داستان از من منتشر شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه ادبیات داستانی یکی از حوزه های تأثیر گذار است، اظهار داشت: جالب است بدانیم این حوزه پرتیراژ ترین و پرمخاطب ترین کتاب ها را به خود اختصاص داده است که پس از انقلاب اسلامی ظهور و بروز بیشتری پیدا کرد و امروزه شاخص ترین گونه ادبیات دینی به شمار می رود.

وی تأکید کرد: اهمیت دیگر این حوزه در این است که عمده دارایی های ارزشمند ما در حوزه ادبیات داستانی دفاع مقدس رخ داده است که یکی از مهمترین حوادث پس از انقلاب به شمار می رود و البته بعد از دوران دفاع مقدس یک سری تحریفات و ارتجاعاتی وارد آن شد که نیاز به یک کار پژوهشی در این حوزه را دوچندان می کرد.

شاکری با بیان اینکه تألیف این کتاب در راستای پیوند زدن ارزش های انقلاب و دفاع مقدس با مبانی ادبیات داستانی شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: این کتاب در صدد است به برخی از شبهات و سؤالات وارده نیز پاسخ بگوید چراکه اصل ادبیات داستانی وارداتی از غرب است و گاهی اوقات بن مایه های غربی آن همخوانی با ارزش های دینی ندارد و حتی موجب چرخش فکری نویسندگان شده است.

نویسنده و منتقد ادبی افزود: چنین خطری ایجاب می کرد یک منبعی تدوین شود تا حوزه ادبیات داستانی، تعریف دقیق آن و تئوریزه شدن آن به درستی شکل بگیرد و کارکردهای ادبیات داستانی برای همگان مشخص شود و در بین اختلاف آراء یک الگوی واحد و مستقیم ارائه بدهد.

وی عنوان کرد: این پژوهش نخستین عنوان پژوهشی از بنده است که از سوی گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می شود؛ بنده آثار دیگری هم داشته ام که آنک جنگ اینک داستان، جنگ و درنگ، مانایی و میرایی و فلسفه داستانِ داستان از جمله آن است که عمدتا از سوی انتشارات صریر منتشر شده است./1330/ت۳۰۲/ی

ارسال نظرات