۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۵۰۲۳۲۱
حجت‌الاسلام صبوری:

اقتصاد مقاومتی با اتکا به توانمندی داخلی محقق می شود

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم، راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی را اتکا به توانمندی های داخلی دانست و از مسؤولان خواست که به این موضوع بیشتر اهمیت دهند.
سود بانکی

حجت‌الاسلام محمد صبوری نماینده طلاب و فضلای کاشان و آران و بیدگل در مجمع نمایندگان حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اینکه منشأ رکود موجود در اقتصاد بایستی بررسی شود، اظهار داشت: امروز یکی از دلایل رکود در جامعه، وجود نقدینگی زیاد است.

وی با بیان اینکه هم اینک در جامعه رونق اقتصادی خوبی وجود ندارد، اظهار داشت: اگر بخواهیم رونق اقتصادی ایجاد شود باید نقدینگی‌ها به‌سوی تولید هدایت شود، زیرا وقتی‌ به بازار و متصدیان اقتصادی کشور اعتماد شود، رونق اقتصاد هم افزایش خواهد یافت.

حجت‌الاسلام صبوری با اظهار تأسف گفت: متأسفانه درگذشته زمانی که در مدت کوتاهی قیمت ارز به نزدیک چهار برابر می‌رسد بسیاری از کارخانه‌ها ورشکست می‌شدند و برای تأمین منابع اولیه‌شان مشکل پیدا می‌کردند درواقع نوسانات ارز در بازار خطر ریسک‌پذیری را بالا می‌برد.

عضو مجمع نمایندگان بابیان اینکه قاچاق یکی از عواملی است که باعث رکود اقتصادی کشور است، تصریح کرد: اگر ما نتوانیم جلوی قاچاق کالاهای را بگیریم به رونق اقتصادی که درنتیجه تولید کالا و چرخش چرخ‌های کارخانه‌ها است نخواهیم رسید ولی متأسفانه امروز بخش زیادی از بازارهای ما را کالاهایی خارجی پرکرده است.

نماینده طلاب و فضلای کاشان و آران و بیدگل، حمایت از تولیدکننده را در رونق اقتصادی موثر دانست و ابراز کرد: در واقع باید این احساس را برای تولید کننده در جامعه به وجود بیاوریم که در هر جا سرمایه‌گذاری می‌کند به یقین موفق خواهد بود.

وی ایجاد کارخانه‌ها با فناوری جدید را یکی از ضروریات برای تولید بهتر دانست و ابراز کرد: بخش زیادی از دستگاه‌هایمان، دستگاه‌های فرسوده‌ای است که بعضی از آن‌ها 40 سال کار می‌کنند و محصولاتشان دیگر با بازار جهانی امروزی نمی‌تواند رقابت کند، بنابراین بایستی در این راستا هم‌فکری شود تا این مشکل برطرف گردد.

حجت‌الاسلام صبوری، پرداخت وام‌های کلان به افراد خاصی را یکی از عوامل رکود اقتصادی دانست و گفت: متاسفانه امروز پول‌های که با عنوان وام‌های کلان به افراد خاصی داده می‌شود، نظارتی به این وام ها نیست؛ در حالی که باید این هزینه ها در بخش تولید صورت بگیرد تا شاهد رشد و شکوفایی باشیم.

 عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه گفت: امروز نرخ سودهایی که وجود دارد، با هیچ کشوری قابل‌مقایسه نیست، در واقع کسی که بخواهد این نرخ سود را بدهد دیگر نمی‌تواند نیروی انسانی بکار بگیرد و چرخ تولید کشور را راه‌اندازی کند.

وی یکی از مشکلات عمده در کشور را بحث دخالت بیش ‌از حد دولت در مسائل اقتصادی عنوان کرد و افزود: اقتصاد بایستی در دست مردم باشد، نه دست دولت و وظیفه دولت این است که نظارت ‌کند، مالیات بگیرد و از تولیدکنندگان حمایت ‌کند؛ ولی امروز خیلی از شرکت‌های ما هنوز شرکت‌های  دولتی هستند و واگذار نشده‌اند، درحالی‌که در قانون اساسی بحث تعاونی داریم، اما این تعاونی چقدر در کشور ما توانسته جایگاه خودش را پیدا کند؟

حجت‌الاسلام صبوری بیان کرد: امروز باید به‌ دور از شعار و سیاست زدگی، مشکلات اقتصادی توسط کارشناسان و نخبه‌های اقتصادی بررسی شود، که چه کنیم تا امنیت را به اقتصادمان برگردانیم و رکود اقتصادی جای خود را به رونق اقتصادی بدهد.

وی گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اقتصاد مقاومتی یعنی نگاه ما  به داخل کشور باشد، البته این منافاتی با سرمایه‌گذاری خارجی ندارد و درصورتی‌که آن را عملی کنیم می‌توانیم به کشورهای خارجی صادرات هم داشته باشیم./۸۷۵/ ۳۰۲/ص

 

ارسال نظرات