۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۵۰۱۹۴۸

توصیه‎های مهم آیت الله فیاض به طلاب علوم دینی

یکی از مراجع تقلید نجف اشرف توصیه‎های مهمی در زمینه‎های تحصیلی و سیاسی و اجتماعی به طلاب ارائه کرد.
حضرت آیت الله شیخ محمد اسحاق فیاض از مراجع تقلید نجف اشرف

به گزارش خبرگزای رسا، حضرت آیت الله شیخ محمد اسحاق فیاض از مراجع تقلید نجف اشرف طی سخنانی به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان در جمع طلاب بر ضرورت حفظ وحدت و همبستگی در عراق تاکید کرد و گفت: روحانیان حوزه‎های علمیه باید با اهل تسنن، مسیحیان و حتی دشمنان با اعتدال رفتار کنند. طلاب باید به اخلاق نیک مزین باشند زیرا اگر طلبه بخواهد با خشونت با مردم رفتار کند سبب ایجاد خشونت در جامعه می‎شود.

وی خواستار اهتمام و جدیت طلاب به امور درسی شد و تصریح کرد: اگر طلاب در کسب علوم دینی تلاش وافری انجام دهند به طور یقین به مراتب بالایی از فضل، علم و کمال دست خواهند یافت.

کسب علم بر همه امور مقدم است

این مرجع تقلید افزود: کسب علم بر همه امور به جز مسائلی ضروری نظیر نماز، خوردن، خوابیدن و نوشیدن مقدم است. طلاب باید اوقاتشان را صرف تحصیل علم، مطالعه، مباحثه، نویسندگی و سوال و جواب کنند و اگر مطلبی را متوجه نمی‎‎شوند در صورت امکان از استاد بپرسند زیرا سوال درباره مسائل علمی عزت و غیر علمی ذلت است.

وی با بیان اینکه طلاب باید دقت بیشتری نسبت به سایر مردم در عمل به دستورات شریعت اسلامی داشته باشند، خاطرنشان کرد: عمل طلاب علوم دینی باید مطابق شریعت اسلامی باشد زیرا عمل به دستورات اسلامی بر هر فرد و مکلفی واجب شرعی است.

استقلال حوزه‎های علمیه باید حفظ شود

حضرت آیت الله فیاض اظهار داشت: طلبه‎ها باید روحیه استقلال و آزادی داشته باشند زیرا حوزه علمیه کاملا مستقل است و به هیچ دولت، حزب سیاسی و دینی مرتبط نیست. طلاب انسان‎های آزادی هستند و در چارچوب هیچ کدام از قیود و قوانین موجود حزب و سیاست قرار نمی‎گیرند.

وی تاکید کرد: حوزه به فضل علما و فقهای دین که همواره مورد بی مهری و فشار حکومت‎های مختلف قرار گرفته، مستقل است.

این مرجع تقلید ماه مبارک رمضان را ماه عبادت و هدایت مردم به راه راست توصیف کرد و گفت: مبلغان علوم اسلامی باید در نماز جماعت، مناسبت‎های مختلف و بر بالای منبرها مسائل شرعی که مردم نسبت به آن‎ها جهل دارند را بیان کنند. طلاب نباید از بیان فضائل نبی اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) به ویژه پیرامون رفتار اهل بیت (ع) با مردم غافل شوند.

وی با اشاره با انتخابات آینده عراق، گفت: حکومت کنونی عراق را نمی‎شود اصلاح کرد بنابراین طلاب باید مردم را تحریک کنند که به احزاب سیاسی فشار بیاورند تا در انتخابات آینده یک حکومت صحیح در راس اداره عراق قرار گیرد./994/ب۹۰۱/د

ارسال نظرات