۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۵۰۱۸۲۳
آیت الله ناصری:

ربا زندگی انسان را نابود می‌کند

استاد اخلاق و عرفان با بیان اینکه انسان باید بندگی و عبودیت کند نه اینکه هرطور می‌خواهد زندگی کند، گفت: رباخواری از بزرگترین گناهانی است که باید از آن اجتناب کرد، ربا نابود کننده زندگی انسان است.
آیت الله ناصری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری،  استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه، ظهر امروز در مسجد کمرزرین اصفهان، در ادامه مباحث خود، با اشاره به رساله حقوق امام سجاد(ع)، گفت: انسان حق ندارد به هرچیزی که نفسش اشاره می‌کند دست درازی کند، حق نداریم به هر مال و پولی که پیدا می‌کنیم دست ببریم بلکه باید دست به مالی بزنیم که شرع مقدس برای ما حلال دانسته باشد و مورد رضای خداوند باشد‌.

آیت الله ناصری در ادامه افزود: انسان حق ندارد اموال مسروقه را بخرد، حتی اگر احتمال بدهد دزدی است باید از خرید آن اجتناب کند، اینکه کسی در معامله صداقت نداشته باشد و پول حرام از معامله به دست آورد از جمله اموالی است که بنابر حقوق دست بر انسان، نباید دریافت شود، رشوه خواری و کسب هر نوع مال حرام بر انسان حرام است و از حقوق دست بر انسان است که آلوده به این پول‌ها نشود، مسکرات و مواد مخدر داشتن حرام است و حق شرعی دست این است که به سراغ این چیزها نرود، دست انسان در روز قیامت بابت این اعمال مورد مؤاخذه واقع می‌شود و آنجا است که علیه انسان شهادت خواهد داد.

وی با تأکید بر اهمیت بندگی و عبودیت خداوند، تصریح کرد: رباخواری از بزرگترین گناهانی است که باید از آن اجتناب کرد، انسان آزاد نیست و قرار نیست هرطور که می‌خواهد زندگی کند بلکه این وظیفه انسان است که عبودیت و بندکی خداوند را به جا بیاورد، ربا زندگی انسان را نابود خواهد کرد. اشتغال به سحر و جادو داشتن از دیگر مسائلی است که بر انسان حرام است و حق دست ما بر ما این است که آلوده به سحر و جادو نشود.

اعمال کسی که حرام بخورد تا 40 روز مقبول نمی‌شود

استاد عرفان و اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بنابر روایتی از پیامبر اکرم(ص) کسی که مال حرام کسب کند و حرام بخورد تا چهل روز عبادتی از او مقبول نخواهد بود، عبادت کردن با مال حرام هم کاملا باطل است و هیچ عملی با مال حرتم مورد قبول واقع نخواهد شد.

آیت الله ناصری با اشاره به زیاد شدن پدیده رشوه خواری در جامعه، اظهار کرد: حواسمان را باید نسبت به مسائلی نظیر رشوه‌دادن و گرفتن جمع کنیم، کسی اگر مشکلی دارد با نیت خالص نماز امام زمان(عج) بخواند، اگر نیتش مشروع و خالص باشد برطرف خواهد شد، امام زمان(عج) بر همه عالم احاطه دارند و عالم وجود را تحت اشراف خود دارند، ائمه معصومین(ع) از همه مشکلات ما آگاه هستند و می‌توانیم با توسل و قرائت دعاها و زیاراتی نظیر حدیث کساء مشکلات خود را برطرف کنیم./202/1304/ب1

ارسال نظرات