۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۵۰۱۷۳۴
گفت و گو با طلبه جوانی که پدر جمعیت ایران است؛

از ارسال پیامک شخصی تا ارائه طرح جامع جمعیت و فرزندآوری به مجلس

طلبه جوان و نخبه حوزه علمیه مشهد، ضمن راه اندازی و مدیریت شبکه کشوری «فرزند بیشتر» با هزینه شخصی خود، فعالیت های گسترده ای از پاسخ به شبهات جمعیتی گرفته تا تدوین طرح جامع افزایش جمعیت داشته و اخیرا نیز به دلیل اقدامات اثربخش در این حوزه، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان «پدر جمعیت ایران» معرفی شده است.
حجت الاسلام حق خواه حجت الاسلام حق خواه حجت الاسلام حق خواه حجت الاسلام حق خواه حجت الاسلام حق خواه حق خواه حق خواه حق خواه حق خواه

«یکی از مهمترین موجودی های باارزش ما، همین نسل جوانِ تحصیلکرده است. نسل جوان تحصیلکرده، هم شجاعت دارد، هم امید دارد، هم نشاط و تحرک دارد. من همین جا در داخل پرانتز عرض بکنم؛ یکی از خطاهایی که خود ما کردیم – بنده خودم هم در این خطا سهیمم – این مسئله ی تحدید نسل از اواسط دهه ی ۷۰ به این طرف باید متوقف میشد. البته اوّلی که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه ی ۷۰ باید متوقف می شد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. عرض کردم؛ مسئولین کشور در این اشتباه سهیمند، خود بنده ی حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خدای متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد..».  )بیانات در اجتماع بزرگ مردم بجنورد 19/7 / 91)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، رهبر معظم انقلاب به عنوان پرچمدار انقلاب اسلامی و مدیری مدبر و هوشمند، همواره جهت پیشبرد نظام اسلامی به سمت اهداف عالی آن در عرصه های مختلف، رهنمودهای ارزشمندی را ارائه داده و بسته به اهمیت موضوع، بارها بر آن تأکید می کنند؛ افراد متدین و ولایتمدار به ویژه در میان حوزویان نیز معمولا نسبت به تحقق این رهنمودها دغدغه مند هستند اما آنچه کمتر دیده می شود، آستین بالازدن و وارد میدان عمل شدن است چرا که این امر دشواری های خاص خود را دارد و از هرکسی ساخته نیست؛ تنها افرادی می توانند میدان دار و سرباز در صحنه باشند که عشق و اعتقاد به ولایت تا عمق جانشان رسوخ کرده و سربازی ولایت را برای خود تکلیف بدانند؛ حجت الاسلام امیرحسین حق خواه، طلبه جوان و پویای حوزه علمیه مشهد یکی از این سربازان در صحنه است که یکه و تنها، با اندک بضاعت طلبگی و با وجود عائله مندی به ندای «هل من ناصر» ولی امر خود در زمینه افزایش جمعیت، لبیک گفته و رشته تخصصی تبلیغ خود را به این مهم اختصاص داده است. وی که اکنون و در سن 34 سالگی، تولد چهارمین فرزندش را به انتظار نشسته است، ضمن راه اندازی و مدیریت شبکه کشوری «فرزند بیشتر» با هزینه شخصی خود، فعالیت های گسترده ای در زمینه پاسخ به شبهات افزایش جمعیت و تدوین طرح جامع افزایش جمعیت داشته و اخیرا نیز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان «پدر جمعیت ایران» معرفی شده است. با او در دفتر کارش به گفت و گو می نشینیم تا بیشتر با نحوه فعالیت و تلخی و شیرینی های مسیر سربازی اش آشنا شویم؛

با اینکه متولد و اصالتا شیرازی است اما برای سربازی، ادامه تحصیل و ازدواج، به عشق امام رضا(ع) از دیار خود رخت بربسته و پس از طی فراز و نشیبهایی ساکن مشهدالرضا شده است و هم اکنون سال دوم درس خارج فقه و اصول را در مدرسه عالی نواب می گذارند؛ «از همان کودکی هم خلبانی را دوست داشتم و هم طلبگی را چرا که اغلب اقوام و اطرافیان طلبه بودند لذا تصمیم داشتم طلبه شوم اما بنا گذاشتم که دروس کلاسیک را تمام کنم و بعد به حوزه بروم لذا پس از دیپلم در موسسه ای آزاد در شیراز وارد رشته خلبانی شدم؛ با توجه به اینکه خلبانی در کشور ما جنبه دانشگاهی نداشت و بیشتر یک حرفه نظامی محسوب می شد لذا ناچار به حضور در دانشگاههای نظامی یا موسسات آزاد خصوصی بودم که مؤسسات آزاد را انتخاب کردم. بعد از مدتی گفتند اگر 70 هزار تومان پرداخته و 120 پرواز انجام دهید، گواهینامه پرواز از آلمان دریافت خواهید کرد که من تمایلی به این کار نداشتم و از همان زمان از ادامه تحصیل در آن موسسه منصرف شدم؛ از سوی دیگر با توجه به ارتباطی که با چند خلبان سرشناس کشور از طریق آموزشگاه های خلبانی گرفته بودم و مطالعات پیش پروازی که قبل و پس از دیپلم داشتم و تقریبا می توان گفت دروس تئوری خلبانی را خوانده بودم، سال ۸۰ برای اولین بار طرح ماکت پروازی بویینگ 747 را ارائه دادم که طراحی آن دوسال طول کشید و می توانست در صورت حمایت و تأمین زیرساخت ها زمینه پیشرفت گسترده در صنعت هواپیمایی کشور ایجاد کند اما با اینکه رسما ثبت شد و بنابود برای سازمان صنایع سنگین ساخته شود و به جشنواره خوارزمی راه پیدا کند، مسیر زندگی ام به گونه ای دیگر رقم خورد و نتوانستم امور مربوطه را پیگیری کنم( به دلیل تحریم، نه تنها هواپیمای بویینگ به ایران فروخته نمی شد بلکه برای تعمیرات سنگین نیز باید به اروپا ارسال می شد)».  

جمله ای که سرنوشتم را تغییر داد

وی با اشاره به علت انصرافش از تحصیلات کلاسیک ادامه می دهد: خیلی اهل مطالعه بودم؛ روزی در یکی از مجلات خواندم که «وقت عمر کم است باید صرف علوم مفید شود»؛ این جمله خیلی برایم جالب و اثرگذار بود و می شود گفت سرنوشتم را تغییر داد. با خود گفتم خوب حالا من بروم خلبان شوم آخرش چه می شود؟ آن هم با وجود کمبود هواپیما و امکانات، حاصلی ندارد، با روحیات مذهبی خودم هم خیلی نمی خواند. از سوی دیگر پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: «علمی مفیدتر از علم دین نیست»؛ اگر خلبان شوم نوعی مسافرکشی در آسمان است اما طلبه، سکان دار دین جامعه است، لباس پیامبر(ص) می پوشد و رسالت ایشان در هدایت مردم را ادامه می دهد بنابراین شغلی بالاتر از تبلیغ دین نداریم بنابراین تصمیم گرفتم وارد حوزه شوم اما با توجه به اینکه شرط سنی سربازی ام گذشته بود مجبور شدم ابتدا سربازی بروم.

ورود به حوزه با تخصص پرواز و توپچی گری تانک

حجت الاسلام حق خواه، دوران سربازی را در لشکر 77 ثامن الائمه(ع) مشهد به عنوان راننده تانک در گردان کماندویی و زرهی، در حالی به پایان می رساند که با اخذ گواهینامه 14110، توپچی گری تانک هم یاد گرفته و متخصص تانک است. پس از آن به شیراز برمی گردد و با توجه به اینکه زمان امتحان ورودی حوزه گذشته بود، طلبگی را به صورت آزاد شروع می کند اما سال بعد که در آزمون ورودی شرکت می کند، اولویتش را ابتدا حوزه علمیه مشهد و بعد حوزه شیراز انتخاب می کند و نهایتا سال 85 وارد مدرسه علمیه امام باقر(ع) مشهد می شود و با استفاده از ماده 7 (امتحان غیرحضوری پایه اول) و با معدل حدود 18، طلبگی را از پایه دوم شروع می کند. سطح یک را چهار سال و نیمه پشت سر می گذارد که البته یک سالش هم وقف حفظ قرآن می شود. سطح دو و سه را نیز طی شش سال در مدرسه امام صادق(ع) به پایان می رساند. در این میان، دو اتفاق مهم زندگی اش یعنی ازدواج و انتخاب رشته تخصصی برای تبلیغ نیز رقم می خورد.

 

برخورد متفاوت صاحبخانه ها؛ یکی خانه را گرفت و دیگری خانه را دربست واگذار کرد

او درباره اتفاق نخست یعنی ازدواج و ماجرای خانه دار شدنش می گوید: به نظر خودم دیر ازدواج کردم؛ طلبه سطح یک که بودم با پیگیری خانواده، برای اولین بار به خواستگاری یکی از آشنایان مادربزرگم(که مشهدی بود)، رفتیم و در همان جلسه اول همه چیز تمام شد. بعد از دو سه ماه عقد، خیلی ساده و آسان و با مهریه کمتر از 5 سکه که یکی روز عقد و مابقی در اسرع وقت پرداخت شد، به خانه خودمان رفتیم و چند ماه اول را هم بنا به خواست همسرم در منزل پدرخانم ساکن شدیم. پس از آن خانه ای را اجاره و نقل مکان کردیم؛ صاحبخانه، طلبه ای مسن بود و بعد از یکی دوسال که فرزند دومم در راه بود، پیش از اتمام قرارداد آن هم در زمستان، به بهانه تعمیر خانه از ما خواست خانه را تخلیه کنیم. هر چه اصرار کردیم و واسطه آوردیم، قبول نکرد و کار داشت به آبروریزی می کشید. نهایتا یک ماه فرصت داد دنبال خانه بگردیم اما پیدا نشد. به خدا سپردم و خانه را تخلیه کردیم؛ می دانستم خدا روزی رسان است و تأمین هزینه ازدواج، فرزند و طلبه را به طور خاص ضمانت کرده است. خانواده ای که خانه ویلایی دو طبقه داشتند اتاقی در زیرزمینشان را تخلیه کرده و به ما دادند که فرزند دوممان نیز همانجا به دنیا آمد. طبقه بالا دست مستاجر بود اما همین که تخلیه شد، صاحبخانه در نهایت تعجب خانه را در اختیار ما گذاشت و حتی اخیرا که متوجه فعالیت من در زمینه جمعیت شد پرسید چرا زودتر نگفته بودی؟ برای همین هم امسال نه تنها اجاره را افزایش نداد بلکه مبلغ آن را کاهش داد. از طرفی معلوم شد صاحبخانه قبلی به خاطر دومین فرزندم عذر ما را خواسته بود در حالی که خودش چهار فرزند داشت.

خداوند و تاریخ، این قضیه را بر ما ببخشند

حجت الاسلام حق خواه درباره چگونگی انتخاب رشته تبلیغی اش که به شکل گیری «شبکه کشوری فرزند بیشتر» منتهی شده نیز خاطرنشان می کند: در سخنان رهبر معظم انقلاب چه در پایگاهkhamenei.ir  و چه در سایر منابع بسیار جستجو کردم؛ چه در دوران ریاست جمهوری ایشان و چه در دوران رهبری، فقط دو جا ایشان توکل شدید به خدا داشتند؛ یک مورد، جریان فتنه 88 بود که ایشان صاحب و مولای خود امام زمان(عج) را صدا زد و فرمودند «این مملکت مال شماست و شما کمک کنید» و مورد دیگر جریان تحدید نسل و کاهش جمعیت کشور بود که ضمن یادآوری خطرات متعدد آن، فرمودند: «خداوند و تاریخ باید این قضیه(عدم توقف سیاست های کاهش جمعیت) را بر ما ببخشند» و وقتی مقامی که در رأس کشور است، در دو جا توکل شدید خود را بیان می‌دارد یعنی واقعاً مسأله‌ جدی و بحرانی‌ است؛ این یعنی هر یک از ما باید ندای ولی فقیه را لبیک گفته و چه از طریق تبلیغ، چه توجیه دیگران و چه تکثیر نسل به تکلیف خود عمل کنیم.

شروع با پیامک!

وی اضافه می کند: بر این اساس، از سال 90، تصمیم گرفتم به عنوان یک طلبه و در حد خود برای رفع این دغدغه جدی رهبری، کاری انجام دهم، ازاین رو با خریداری سامانه پیامک، پیام های مربوط به فرزندآوری و افزایش جمعیت را که برگرفته از آیات، روایات و  فرمایشات رهبری بود، برای دوستان و آشنایان ارسال کردم. به تدریج پیامک ها گسترده تر و به مدیران و مسؤولان شهر، استان و کشور ارسال شد و با همراهی سایر دوستان طلبه، کار با طرّاحی و توزیع پوسترهای مبلّغ فرزندآوری در مساجد، مغازه ها، اتوبوس ها، متروها، فرودگاه ها و مراکز فرهنگی کشور به صورت جدی تر ادامه یافت. در این میان با وجود نبود بودجه کافی و کارشکنی یا همکاری نکردن بسیاری از مراکز، آثار ما حتی به دست علما و بزرگان رسید و جرقّه های گسترده شدن و استمرار فعالیتمان به صورت منسجم و تخصصی تر زده شد. بعدها که کار پیشرفت کرد طی دیداری که با بسیاری از علما در شهرهای مختلف داشتیم، از حجم و وسعت کار شگفت زده شده بودند و بعضا می گفتند کاری که شما با توکل برخدا و مدیریت عالی، در کشور انجام داده اید کار یک دولت است. از دفتر رهبر معظم انقلاب هم تاکنون سه بار از معاونت های مختلف تماس گرفته و مراتب تشکر حضرت آقا را ابراز کرده اند.

محورهای فعالیت شبکه کشوری فرزند بیشتر

*تربیت مدرس، اعزام مبلغ و انتشار ماهنامه

این فعال فرهنگی تصریح می کند: در ادامه اولین پوستر جمعیتی کشور را که پس از ماه ها تلاش آماده شده بود، به واسطه حجت الاسلام راشد یزدی به رهبر معظم انقلاب رساندیم که خوشحال شدند و مبلغی کمک هزینه دادند. بعد از مدتی قرارگاه ولی امر و گروه «ایران جوان» پای کار آمدند و به مرور، از ادغام این گروه با ما شبکه کشوری «فرزند بیشتر» رسما شکل گرفت. با تشکیل شبکه کشوری فرزند بیشتر و همکاری بقاع متبرکه کشور، آستان قدس رضوی، قرارگاه ولی امر و سایر مؤسسات، پوسترها و جزوات زیادی طراحی یا بازطراحی و به شهرها و روستاهای مختلف کشور ارسال و ضمن این کارها اعزام مبلغ، تربیت مدرس و انتشار ماهنامه فرزند بیشتر نیز انجام شد.

*پایگاه اینترنتی فرزند بیشتر

به گفته حجت الاسلام حق خواه، در سال 92، با توجه به ضرورت حضور در فضای مجازی به دلیل حضور اکثریت قشر جوان و فرهیخته در این فضا، پایگاه اینترنتی «فرزند بیشتر» به نشانی www.farzandebishtar.ir در دو دامنه com و ir راه اندازی شد که هم اکنون در رتبه نخست گوگل در موضوع فرزند بیشتر قرار دارد و ارائه اخبار، آثار و محتوای لازم به فعّالان جمعیّتی، مسؤولان نهادها و اقشار مختلف مردم، مهم ترین هدف راه اندازی پایگاه اینترنتی فرزند بیشتر است از این رو تاکنون بیش از 10 هزار مطلب با حجم 25 گیگابایت و با دو سطح عمومی و تخصصی در بخش های متعددی همچون معرفی محصولات مبلغ جمعیّت، معرّفی مراکز زایمان رایگان، پاسخ به شبهات، مباحث تربیتی و روانشناسی، طبابت، حجاب و فرزندآوری، خانواده، ازدواج و هنرهای زندگی، معرفی و دانلود کتاب، آخرین اخبار جمعیتی(شامل آمار جمعیت لحظه به لحظه و ازدواج و طلاق کشور، اخبار همایش ها و نشست های مختلف جمعیّتی در کشور)، بیانات رهبر معظم انقلاب، جداول، نمودار، بروشور، اینفوگرافی، روزنامه، پوستر، کاریکاتور، عکس، اسلاید، پاورپوینت، فیلم و صوت در این سایت بارگذاری شده است.

وی با اشاره به موتور جستجوی قوی تعبیه شده در این سایت، آن را منبعی غنی در بحث فرزندآوری برای مبلغان و فعالان فرهنگی می داند و درباره حملات سایبری به آن می گوید: در زمستان ۹۴ شاهد بروز اختلال گسترده در سایت بودیم که با وجود تعویض سریع قفل های سایت، همچنان رو به گسترش بود؛ با طرح احتمال حمله هکرهای عربستانی توسط یکی از اپراتورها، مهندسین شروع به تحقیق کردند و از آنجا که تمامی موارد سایت، ساخت خودمان بود و فقط کنتور سایت به صورت رایگان از مایکروسافت گرفته شده بود، به کنتور مشکوک شدند و در پاتک سایبری، هکر یهودی را که به شکل خطرناکی از کنتور وارد سایت شده بود، شناسایی و اسرائیل و ترکیه را از سیستم خدمات رسانی سایت خارج کردند.

این فعال فرهنگی همچنین یادآور می شود: سایت فرزند بیشتر نخستین سایتی بود که مراکز زایمان رایگان در کشور را رونمایی کرد زیرا ما صرفا فرزندآوری را تبلیغ نمی کنیم بلکه از پیش از بارداری تا پس از آن گام به گام با آموزشهای مختلف مانند هنرهای خانه داری، اقتصاد و مدیریت خانواده و تربیت فرزند همراه مادران هستیم.

*انتشار کتاب شبهات جمعیتی در آینده نزدیک

مدیر شبکه کشوری فرزند بیشتر، شبهه شناسی و متقاعد کردن مخاطبان و نشریات مختلف پزشکی، اجتماعی، تربیتی، روانشناسی و.... را از دیگر اقدامات این شبکه معرفی و خاطرنشان می کند: ریشه همه شبهات به 70 سوال کلیدی باز می گردد که همه آن ها را به صورت کارشناسی پاسخ داده ایم و در قالب چند جلد کتاب با عنوان «شبهات جمعیتی» طی سال جاری منتشر خواهد شد. همچنین جهت آشنایی بیشتر با چالشهای روز کشور در حوزه جمعیت و پاسخ حضوری به شبهات، با همکاری ارگانهای مختلف مردمی و دولتی، درصدد برگزاری نشستهای علمی اقماری در سطح مدارس علمیه مشهد و ارگانها هستیم.

*حضور در شبکه های اجتماعی و نمایشگاه های فرهنگی

شبکه کشوری فرزند بیشتر افزون بر حضور در شبکه های اجتماعی در قالب گروه و کانال فرزند بیشتر(که طی یک ماه موفق به جذب 11 هزار عضو شد) و نمایشگاه های فرهنگی در سطح کشور، برنامه های رسانه ای متعدد و برگزاری منابر و همایش های تبلیغی، از طریق ارسال ایمیل و فکس با کارخانجات مختلف خوراکی، پوشاکی، بهداشتی و غیره، جهت درج تبلیغ فرزندآوری بر روی محصولاتشان در ازای تبلیغ صلواتی و رایگان محصولات کارخانه در سایت و ماهنامه فرزند بیشتر، ارتباط دارد.

*تبلیغ رایگان محصولات شرکت ها در ازای درج شعارهای حامی رشد جمعیت

حجت الاسلام حق خواه در این باره می گوید: در این زمینه، 400 شعار مانند «فرزند بیشتر، زندگی بهتر»، «فرزند بیشتر، محبت بیشتر»، «فرزندان نشاط زندگی اند»، «فرزندان گلهای خوشبوی بهشتی» و «بچه داری، هنرمادر»، تنظیم و پس از انتخاب 200 شعار، آنها را به شرکتهای مختلف ایمیل و پیامک کردیم که تاکنون بیش از 50 شرکت از جمله گرجی، پاکسان، باباجون، شرکت گاز، پاوه، کاردن، بارپیچ، گلریز، تولد، فیروز، تاژ، ارکید و پارس مداد با این طرح همکاری و برخی حتی این شعارها را به عنوان برند خود انتخاب کرده و در همه محصولاتشان استفاده می کنند. البته هم اکنون تعامل با شرکت ها در قالب ارسال ابلاغیه پیام و پیامک فرزندآوری ویژه شرکت ها که در پنج صفحه شامل توضیحاتی برای رؤسای شرکتها، دغدغه سازی نسبت به بحرانهای جمعیت، و نیز 400 شعار جمعیتی متناسب با سلایق مختلف، تدوین شده، صورت می گیرد. این در حالی است که پیش از این، یک کمپانی اسرائیلی به شرکتها پیشنهاد داده بود که هر یک شعار «فرزند کمتر» را در محصولات خود درج کند، این کمپانی یک سوم هزینه چاپ بسته بندی محصولات را متقبل می شود و حتی کار به جایی رسیده بود که با اغفال برخی مسؤولان، به شرکتهایی که شعار ضدافزایش جمعیت می زدند، تخفیف ارائه می شد.

*نرم افزار فرزند بیشتر و تبلیغ خانه به خانه

وی همچنین نرم افزار «فرزند بیشتر» شامل آیات، روایات، بیش از 130 مقاله و 100 کتاب، فیلم، صوت، اسناد، سخنرانی، جداول و آمارهای مربوط به جمعیت(که هیچ قفلی ندارد و استفاده و نشر محتوای آن کاملا آزاد است)، تدوین بروشوری کامل و جامع برای توزیع خانه به خانه در سراسر کشور و تبلیغ چهره به چهره با مراجعه به چندین هزار خانه را از دیگر اقدامات شبکه کشوری فرزند بیشتر معرفی می کند.

*طراحی تمبر جمعیت

مدیر شبکه کشوری فرزند بیشتر، همچنین از طراحی تمبر جمعیت توسط این شبکه خبر می دهد و می گوید: بنابر اعلام رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و هماهنگی انجام شده با شورای عالی انقلاب فرهنگی، رونمایی از تمبر جمعیت که طومار حمایت علما، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، اساتید، کارشناسان و فعالان حوزه جمعیت را همراه دارد، در انتظار تأیید وزارت ارتباطات است.

طلبه ای جوان؛ پدر جمعیت ایران

حجت الاسلام حق خواه اضافه می کند: به دلیل اینکه شبکه کشوری فرزند بیشتر منشأ اغلب فعالیتهای جمعیتی کشور شده است، سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی، عنوان «پدر جمعیت ایران» را به بنده اختصاص داد که به دلیل مشغله کاری هنوز نتوانسته ام جهت دریافت آن به تهران مراجعه کنم.

*ارائه «طرح جامع 60 ماده ای جمعیت و فرزندآوری» به مجلس

این فعال حوزه جمعیت، با اشاره به اینکه نرخ رشد جمعیت ایران به صفر رسیده و این یک خطر بزرگ است، در معرفی طرح جمعیتی شبکه که مجلس شورای اسلامی ارائه شده، می گوید: تاکنون سه طرح جمعیتی چهارماده ای، پنج ماده ای و 55 ماده ای به مجلس رفته که هر سه به دلیل اتکا به بودجه دولتی، برگشت خورده است ولی ما در شبکه فرزند بیشتر، طرحی کاربردی با 60 ماده، 20 فصل و پنج بخش تنظیم و ارائه کردیم که سازمانی است و بودجه خاصی را به دولت تحمیل نمی کند. این طرح پس از تأیید و پاراف رهبر معظم انقلاب، اکنون در کمیسیون فرهنگی مجلس در حال پیگیری است. البته بخش هایی از این طرح مانند طرح «رسانه و راهکارهای افزایش جمعیت» اکنون با ابلاغ شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رسانه ملی در حال اجرا است.(مانند تبلیغات پوشک و روغن، دیرین دیرین ایران جوان، جلب ستارگان سینما و تلویزیون و معرفی چهره های داخلی و خارجی دارای فرزند زیاد)

فکر نمی کردیم اینقدر جوان باشید

حجت الاسلام حق خواه به اینجا که می رسد یاد خاطره تماس دفتر رهبری می افتد و ادامه می دهد: وقتی طرح تنظیم شد آن را به یکی از فرزندان رهبر معظم انقلاب دادم تا مطمئن باشم به دستشان می رسد و همینطور هم شد؛ یک ماه بعد، مسؤول دفتر آقا تماس گرفت و از شرایطم جویا شد که کجا هستم؟ می گفت تصورمان این بود که سنی از شما گذشته باشد، فکر نمی کردیم اینقدر جوان باشید.

تصور می کنند درآمد میلیاردی دارم

وی در ادامه با اشاره به همراهی 800 نفر اعم از پزشک، مغازه دار، امام جمعه، ماما، نویسنده و .... با شبکه، خاطرنشان می کند: امورات مختلف شبکه در پنج مکان در مشهد پیگیری و انجام می شود؛ شش پرسنل طلبه جوان به صورت ثابت، مدیریت بخش های مختلف شبکه را برعهده دارند و 10 مبلغ و کارشناس نیز به صورت پاره وقت با شبکه همکاری می کنند. همچنین جمع طلاب دست اندرکار این شبکه را اساتید، پزشکان، نمایندگان مجلس و مسؤولان جمعیتی کشور، همراهی می کنند. با وجود هزینه میلیونی که سایت می برد و رتبه اول بودن آن، اغلب فکر می کنند درآمد میلیاردی دارم در حالی که همین شهریه طلبگی را میلیمتری مدیریت می کنم و برخلاف تصور، نه تنها پول نفت و پیکان بلکه پول دوچرخه هم به جیب ما واریز نمی شود؛ ولی شکرخدا برکت دارد. از طرفی اغلب همکاران ما صلواتی و بدون حق الزحمه کار می کنند و برخی اساتید هم هزینه رفت و آمد دریافت نمی کنند. حتی حالا و پس از شکل گیری شبکه کشوری نیز بودجه چندانی که دستمان باز باشد فراهم نیست. با این وجود به خاطر تأمین اهدافمان، سود محصولات تولیدی را حداقل یا بعضا رایگان قرار داده ایم و حق نشر بسیاری از کارهایمان آزاد است.

در رزاقیت خدا تردید نداریم

مدیر شبکه کشوری فرزند بیشتر با تأکید براینکه نباید در رزاقیت خداوند تردید داشت، به برخی سختی های مالی شروع کار اشاره و اضافه می کند: ابتدای کار نه بودجه خاصی داشتیم و نه حمایت ارگان خاصی را؛ همان دارایی ناچیزمان را که شامل طلاهای همسرم و پس اندازی برای خرید ماشین بود، هزینه کردیم و حتی برای چاپ زینک پوسترها بارها از اجاره خانه زدم؛ با وجود یکی دو فرزند، آنقدر از خورد و خوراکمان زدیم که حدود 50 روز فقط نان و پنیر داشتیم؛ گاهی از این هم سخت تر می شد و همان پنیر هم نبود، نان خالی و نان خشک را خمیر و استفاده می کردیم. با این وجود همسرم تاکنون حتی یک بار هم اعتراض نکرده و با عشق ولایت فقیه، همراه و همدل من در این مسیر است چرا که هر دو مظلومیت ولی فقیه و جدّ ایشان امیرمؤمنان علی(ع) را با همه وجود حس کرده ایم.

 با 80 میلیون نفر کشتی می گیرم

وقتی از موانع و مشکلات پیشبرد کار می پرسم، لبخند تلخی می زند و می گوید: در مراسمی، هنگام دریافت لوح تقدیر، مدیر حوزه علمیه خراسان گفت فلانی لاغر شده ای؟ گفتم شوخی نیست دارم با 80 میلیون نفر کشتی می گیرم. البته خود من هم ابتدا دچار شبهه می شدم و می گفتم طرفداران جمعیت، یک چیزی می گویند و از مشکلات زندگی خبر ندارند اما با توجه به تأیید این مسأله در آموزه های دینی، پیگیر شدم و پس از مدتی تحقیق متوجه شدم گذشته از وظیفه شرعی نسبت به فرزندآوری، مزایای فرزند زیاد خیلی بیشتر از مشکلات آن است؛ هرچند وجود تسهیلات اجتماعی به ویژه در حمایت از مادر و کودک نیز اهمیت ویژه ای دارد که متاسفانه در این زمینه کشورهای اروپایی خیلی از ما جلوتر هستند.

جمعیت متولی ندارد/ افتخار به کم فرزندی خلاف امر اهل بیت(ع) است

حجت الاسلام حق خواه یادآوری می کند: با اینکه سه دوره از زمان تأکید رهبر معظم انقلاب و ابلاغیه 14 بندی جمعیت و تعیین روز جمعیت گذشته است، در موضوع جمعیت متأسفانه سکاندار خاصی وجود ندارد و ارگان های مختلف به صورت پراکنده و مقطعی کارهایی انجام می دهند. نه تنها ردیف بودجه ای نیست بلکه مانع تراشی ها نیز بسیار است؛ حمایت های دستوری شاید زیاد باشد اما در عمل چیزی مشاهده نمی شود. حتی بعضا ایده یا محصول ما را به نام خود معرفی و با آن جایزه یا حمایت میلیونی می گیرند. در مجموع مخالفت ها و موضع گیری ها زیاد است، باید با ظرافت وارد شویم تا پای کار بیایند؛ چنانکه برخی افراد که ابتدا مخالف فرزندآوری بودند اکنون خود مبلّغ جمعیت شده اند؛ حتی یکی از پزشکان خانم که کتاب ضدجمعیت با تیراژ سه هزار نسخه نوشته بود، بعد از مدتی، خوشبختانه نظرش تغییر و 2 هزار کتابش را خودش جمع آوری و عذرخواهی کرد و حالا هفت جلد کتاب در حمایت از افزایش جمعیت نوشته است. از سوی دیگر کار به جایی رسیده است که گذشته از مسؤولان و نخبگان، متاسفانه خود مردم هم به کم فرزندی افتخار می کنند در حالی که این درست عکس فرمایش پیامبر(ص) است که به فرزندان زیاد مباهات می کردند.

باورهای غلط در زمینه زایمان

وی با اشاره به اینکه آمار سزارین در کشور ما آن هم به دلایل واهی و غیرمنطقی، دو برابر استاندارد جهانی است، ادامه می دهد: از مشکلات جامعه، دروغ هایی است که شایع می شود مانند اینکه «پس از یک زایمان سزارین، زایمانهای بعدی نیز حتما باید سزارین باشد» یا «با زایمان سزارین صرفا 3 فرزند می توان داشت» و.... در حالی که همه شاهد بودیم یکی از پزشکان معروف زنان و زایمان که خود شش فرزند دارد، خانمی را برای پنجمین بار سزارین کرد و به او مژده تولد ششمین فرزندش را هم داد. از این گذشته، کذب بودن این ادعاها در زندگی خودم نیز ثابت شده است؛ برای فرزند دومم، دکترها گفتند چون فرزند اول سزارین شده(بدلیل به پا بودن) این هم حتما باید سزارین شود. گفتم اگر بعد مشخص شود سزارین غیرضروری بوده دخلتان را می آورم، آنها هم ترسیدند و قبول نکردند. همسرم را بیمارستان دیگری بردم و آنجا بدون هیچ مشکلی زایمان طبیعی انجام شد.

حرف آخر

آری پدر جوان و خستگی ناپذیر جمعیت کشور، با وجود همه مشکلات و بی مهری ها، از هیچ هزینه ای در این راه هراس ندارد و با دست خالی اما مصمم، با اعتقاد و پرانرژی، شبانه روز مستقیم یا غیرمستقیم مشغول کار است؛ حتی فرزندان کوچکش هم مبلغ هدف و مقصد او هستند. او به عنوان سخن پایانی خطاب به همسران تأکید می کند: اگر مشکل فرزندآوری، بحث گرانی شیر و پنیر است، که هم خدا آن را ضمانت کرده و هم با تقویت مدیریت اقتصادی خانواده می توان از آن عبور کرد اما اگر بحث این است که با فرزند کمتر، جای هتل بهتر، هتلی دست پایین تر برویم، زیاده خواهی است و باید اصلاح شود. اگر هم نگران تربیت فرزندان هستید، بدانید که تربیت هر فرزند به تنهایی صورت نمی گیرد بلکه حاصل فضای حاکم بر خانه، رفتار والدین و سایر فرزندان است./501/930/ب1

زهرا شریعتی

ارسال نظرات