۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۵۰۱۶۹۸
آیت الله مهدوی:

تکیه استقلالی بر اسباب ظاهری نوعی شرک افعالی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: انسان متوکل بر اسباب ظاهری دنیا تکیه استقلالی ندارد؛ برخی فکر می کنند که تکیه کردن بر اسباب ظاهری دنیا غلط است و برخی از اساتید اخلاق آن را نوعی شرک افعالی دانسته اند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا دراصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه سخنرانی بعد از ظهر امروز که حوزه علمیه ملاعبدالله واقع در خیابان حافظ اصفهان برگزار شد، گفت: شخص متوکل یقین دارد که امور با مصلحت به نتیجه می رسد.

وی در ادامه مبحث فواید توکل کردن بر خداوند افزود: شاید زندگی انسان متوکل با دیگران متفاوت نباشد و حتی وضعیت ظاهری زندگی شخص متوکل نسبت به دیگران پائین تر هم باشد ولی نشاطی که از توکل کردن بر خداوند وجود شخص متوکل را فرا گرفته است، ظاهر او را هم مسرور می کند.

آیت الله مهدوی ادامه داد: نهمین فایده ای که متوجه انسان متوکل است، یقین به وجود مصلحت در کارها است؛ شخص متوکل یقین دارد که هر چه برایش مقدر می شود از روی مصلحت است به همین سبب دعاهایش با دیگران تفاوت دارد و حالت تحمیل کردن بر خداوند ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اذعان کرد: دهمین فایده ای که انسان متوکل به آن دست می یابد، حسن ظن به خداوند است؛ به دنبال حسن ظنی که انسان متوکل به خداوند دارد برخی از کارهایش را به او تفویض می کند.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: انسان متوکل اختیار خداوند را بر اختیار خودش مقدم می دارد و این یعنی ایثار داشتن نسبت به خداوند؛ شخصی نزد امام معصوم(ع) آمد و امام حال او را پرسیدند، او پاسخ داد، در حالی زندگی می کنم که فقر را بهتر از ثروت و بیماری را بیشتر از سلامتی دوست دارم، امام معصوم(ع) پاسخ دادند ولی ما اهل بیت(ع) این گونه نیستیم، ما هر آن چه خداوند برایمان مقدر کند، دوست می داریم.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که بی معرفتان نسبت به خداوند سوء ظن دارند، تبیین کرد: امام زین العابدین(ع) می فرمایند، کسی که توکل می کند بر اختیار نیکوی پروردگار اصلاً آرزو نمی کند در حالتی غیر از حالتی که خداوند دوست دارد، قرار بگیرد.

وی در پایان گفت: انسان متوکل بر اسباب ظاهری دنیا تکیه استقلالی ندارد؛ برخی فکر می کنند که تکیه کردن بر اسباب ظاهری دنیا غلط است و برخی از اساتید اخلاق آن را نوعی شرک افعالی دانسته اند ولی استفاده از اسباب ظاهری دنیا اگر با توجه به اصالت خداوند در امور باشد، هیچ اشکالی ندارد یا بهتر است بگوییم زندگی کردن بدون تکیه کردن بر اسباب ظاهری دنیا ممکن نیست./202/867/ب1

ارسال نظرات