۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۵۰۱۶۶۶
امام جمعه موقت اهواز:

تأمین نیاز اقشار پایین جامعه اولویت کاری دولت اسلامی باشد

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه در فقه اسلامی فرد عاجز از تأمین نیازهای متعارف زندگی فقیر است، گفت: تأمین نیازمندی های اقشار پایین جامعه از اولویت های کاری دولت اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن زاده، امام جمعه موقت اهواز

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن حسن زاده، امام جمعه موقت اهواز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه در فقه اسلامی هر فرد عاجز از تأمین نیازهای متعارف زندگی خود فقیر شمرده می شود، ابراز داشت: نیازهای متعارف نسبت به زمان ها و مکان های مختلف متفاوت است و با در نظر گرفتن عرف جامعه، متعارف را در جامعه لحاظ و شأن و موقعیت شخص را در نظر گیریم تا به فقیر یا نافقیر بودن پی ببریم.

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه فقیر در شرع توانایی استفاده از زکات و خمس را با شرایطی دارا است، گفت: دولت اسلامی موظف به تأمین نیازهای انسان است و گرچه بیت المال متعلق به همه است اما مساکین و فقرا باید بیشتر از بیت المال بهره ببرند.

وی تأمین نیازمندی های اقشار پایین جامعه را از اولویت های کار دولت اسلامی عنوان کرد و افزود: ناتوانان از تأمین نیازهای متعارف فقیر بوده و دولت اسلامی رفع نیازمندی های این قشر را باید در اولویت قرار داده و وظیفه سنگینی بر عهده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن زاده با اشاره به منشور حقوق شهروندی و برداشت های سیاسی از آن، ابراز داشت: تهیه منشور حقوق شهروندی از سوی دولت اقدامی نیک اما نیاز به تکمیل دارد؛ مسأله حقوق شهروندی نباید به یک مسأله جناحی متعلق به این دولت یا آن دولت تبدیل شود.

وی ضرورت تبیین موارد نقص منشور حقوق شهروندی و پذیرش دولتمردان نسبت به کاستی ها را خواستار و اظهار داشت: دولتمردان تصور نکنند که حقوق شهروندی کامل است؛ این حقوق نباید سیاسی نوشته و سیاسی و جناحی مورد حمله قرار گیرد.

امام جمعه موقت اهواز با بیان بخش های مختلف حقوق شهروندی، گفت: حقوق شهروندی در حکومت رسول خدا(ص) و امیرمؤمنان(ع) بسیار حائز اهمیت بود چرا که در برابر منافقان و مخالفان تا زمانی که اقدام نظامی انجام ندادند کاری نکردند؛ همین طور در انقلاب اسلامی که مخالفان تا پیش از دست بردن به قیام مسلحانه آزاد بودند اما پس از دست بردن به سلاح و با توجه به اهمیت حقوق شهروندی به مقابله با آنها پرداخته شد./9456/۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات