۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۵۰۱۶۲۷
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

تقویت دگرخواهی در پرتو خدا خواهی ویژگی ماه رمضان است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: انسان‌های با تقوا فی سبیل الله انفاق می ‌کنند نه برای تشکر خلق خدا و منفعت طلبی که یکی از ویژگی ‌های این ماه مبارک نیز تقویت دگرخواهی در پرتو خداخواهی است.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در جلسه تفسیر سوره مبارکه لیل در مسجد گوهرشاد، با اشاره به سوگندهای خداوند به شب و روز، ماه و خورشید و آفرینش زن و مرد، اظهار کرد: اگر انسان چشم خود را باز کند، قدرت خدا را در آفرینش شب که برای ایجاد تعادل حرارت خورشید و آرامش اهل زمین است، ببیند می تواند به جایگاه رفیع انسانی برسد.

وی با بیان اینکه خداوند در این سوره به تفاوت سعی و تلاش انسان‌ها در روز اشاره می‌کند، عنوان کرد: «سعی» تنها به اعضا و جوارح اختصاص ندارد بلکه شامل جوانح هم می شود یعنی نیت افعالی که از او سر می زند نیز حائز اهمیت است بنابراین ملاک قضاوت انسان‌ها به اعمالی است که از اندیشه های پاک نشأت می گیرد.

تقویت دگر‌خواهی در ماه رمضان

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به آیات «فَأَمَّا مَنْ أَعْطَى وَاتَّقَى، وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَى، فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَى»، گفت: بخشش و سخاوت ائمه اطهار(ع) برای تشکر از خلق الله نبود بلکه در راه الهی انجام می‌شد بنابراین هر بخشش و انفاقی ارزش ندارد بلکه دگر خواهی باید در پرتو خداخواهی باشد که یکی از ویژگی‌های ماه رمضان تقویت همین دگر‌خواهی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد:‌ هر سفره ای که پهن می‌شود ارزشمند نیست برخی برای کسب شهرت، تحکیم موقعیت، جلب توجه دیگران و جذب منفعت بیشتر سفره پهن می کنند، اما سفره‌ای که با نیت الهی و برای رضای خدا پهن می‌شود ارزش دارد.

وی افزود: هر عمل خیر کرامت نیست و هر فرد خیری کریم نیست، اگر کسی در راه خدا چیزی به دیگری عطا کند کرامت است اما بدون نیت الهی می‌توان نامش را بخشش گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی عنوان کرد: موسسه‌های مردم نهاد (NGOها) و خیریه امروز یکی از مسائل پرطرفدار در عالم است و در برخی کشورها تأسیس این گونه مؤسسات در حال افزایش است که عموما هدف آنها منفعت طلبی است.

وی با اشاره به اینکه انسان تکویناً نسبت به انجام اعمال آزاد است اما تشریعاً آزادی عمل ندارد، خاطرنشان کرد: طبق آیه 12 «إِنَّ عَلَيْنَا لَلْهُدَى» خداوند فرموده است که هدایت به عهده ما است که ابزار آن عقل و خرد، نزول قرآن و پیامبران است، اما این بدان معنا نیست که انسان نسبت به انجام اعمالش آزاد یا مجبور باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه اظهار کرد: خداوند مسیری که برای تقوا باشد سهل و آسان می‌کند همچون صبر حضرت زینب(س) هنگامی که در واقعه عاشورا اهل بیت خود را از دست دادند، اما کسانی که آخرت را تکذیب می‌کنند و نسبت به امکاناتی چون اموال و آبرو که خدای متعال به آنها عطا فرموده است بخل می‌ورزند و اهل انفاق نیستند، مسیر زندگی شان را سخت و دشوار می کند./202/934/ب1

ارسال نظرات