۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۵۰۱۶۲۱
آیت الله اشرفی شاهرودی:

دستورات دین برخاسته از فطرت بشر است

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: آنچه در دین اسلام به عنوان دستورات دینی تعیین شده، برخاسته از فطرت بشر است و در نتیجه این که خداوند می فرماید «لعلکم تذکرون» به این معناست که دستورات دینی در فطرت شما وجود دارد.
آیت الله اشرفی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر روزانه قرآن کریم که با محوریت سوره مبارکه نور در محل شبستان میلانی مسجد گوهرشاد برگزار می شود، به فلسفه نام این سوره مبارکه اشاره و اظهار کرد: از آنجا که در یکی از آیات این سوره، خداوند خود را نور معرفی می کند، نام این سوره «نور» نهاده شده است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که خداوند در سوره نور افزون بر بیان احکام، محتوای بلندی را نازل فرموده است، افزود: خداوند در آیه اول این سوره مبارکه می فرماید در این سوره آیاتی روشن فرو فرستاده ایم برای این که متذکر شوید. آنچه در دین اسلام به عنوان دستورات دینی تعیین شده، برخاسته از فطرت بشر است و در نتیجه این که خداوند می فرماید «لعلکم تذکرون» به این معناست که دستورات دینی در فطرت شما وجود دارد و ما فقط آن را یادآوری می کنیم تا فطرت های خفته بیدار شود.

وی با اشاره به تأکید آیه دوم سوره مبارکه نور مبنی بر ضرورت اجرای حدود الهی، خاطرنشان کرد: فخر رازی روایتی را در تفسیر این آیه شریفه از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده که فرمودند «خداوند در روز قیامت کسی را که حد الهی را کامل جاری نسازد و یا بیش از آن عمل کند، مؤاخذه کرده و او را به جهنم می اندازد؛ چرا که در اجرای حدود الهی نه کسی می تواند مهربان تر از خدا باشد و نه داناتر از او.»

آیت الله اشرفی شاهرودی با تبیین احکام مطرح شده در ابتدای سوره مبارکه نور پیرامون گناه کبیره «زنا» پرداخت و افزود: اگر کسی گواهی به زناکار بودن شخصی بدهد در حالی که خودش این مسأله را ندیده و از وقوع زنا مطمئن نشده باشد، به آن شخص تهمت زده و در نتیجه افزون بر این که مرتکب گناه کبیره شده، مستحق است که 80 ضربه تازیانه بر بدنش بزنند. از همین رو شایسته است که انسان بر زبان خود کنترل داشته باشد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه گفت: خداوند در آیه سوم سوره نور می فرماید از نظر شرع مرد زناکار لایق این نیست که با زن پاکدامنی ازدواج کند و اگر بخواهد ازدواج کند تنها با زنی که زناکار بوده و یا مشرکه است، امکان ازدواج دارد. البته در این زمینه فتاوای فقها متفاوت است و برای نمونه مرحوم آیت الله خویی حتی صیغه و عقد موقت زانی یا زانیه را جایز نمی دانستند. چنین انسان زشت کاری لایق ازدواج با انسان های پاکدامن نیست./202/820/ب1

ارسال نظرات