۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۵۰۱۶۰۱
آیت‌ الله ناصری:

بخیل حتی نسبت به انجام واجبات هم بخل می‌ورزد/ توبه راه نجات انسان است

آیت الله ناصری گفت: اگر انسان توبه کند گناهانش تبدیل به حسنه می شود، توبه راه نجات است، زمانی که مغفرت و بخشش الهی را به دست بیاوریم خداوند تمام گناهان را از پرونده ما پاک می کند.
آیت الله ناصری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد عرفان و اخلاق حوزه علمیه، ظهر امروز در مسجد کمرزرین اصفهان، در ادامه مباحث روز گذشته خود پیرامون حقوقی که برگردن انسان است، با اشاره به رساله حقوق امام سجاد(ع) گفت: آنچه که ما در حال حیات عمل می‌کنیم مدارک متعددی دارد که در روز قیامت ارائه خواهد شد و همه چیز مضبوط است، هر کدام از اعضا و جوارح انسان اعمال ضبط شده مربوط به خود را دارد به همین دلیل است که باید نسبت به تمام اعمال و رفتار خود مراقبت کنیم، این موضوع در آیات متعددی از قرآن هم ذکر شده است.

شب و روز شاهد بر اعمال ما در روز قیامت هستند

آیت الله ناصری با تأکید بر ثبت و ضبط شدن تمام کردار و اعمال و رفتار انسان، اظهار کرد: هر روز صبح با اذان صبح خود روز به انسان می‌گوید من آغاز شده‌ام و باید در من کارهای نیکو و خوب انجام دهی و تا غروب آفتاب من شاهد و ناظر بر اعمال تو هستم و دیگر مرا نخواهی دید تا روز قیامت. روزها تکراری نیست بلکه هر روز مستقل است و شاهد بر اعمال ما و تمام این اعمال را در قیامت شهادت خواهند داد، شب نیز به همین صورت است و تمام اعمال ما را شهادت خواهد داد.

وی یکی دیگر از شاهدان اعمال انسان در روز قیامت را زمین عنوان کرد و افزود: همان زمینی که اعمال ما به روی آن انجام می‌شود هم روز قیامت شهادت خواهد داد به اعمال ما، خداوند مهمترین شاهد اعمال ما است که در هرحال و در هر لحظه همراه ما است و همیشه در محضر خداوند قرار داریم. ائمه اطهار(ع) هم شاهد و ناظر بر اعمال ما هستند و هر عمل خیر و شری که انجام دهیم ایشان ناظر بر آن هستند.

استاد اخلاق و عرفان با بیان اینکه ماه مبارک رمضان بهترین فرصت ما برای رسیدن به مغفرت و آمرزش است، اظهار کرد: زمانی که مغفرت و بخشش الهی را به دست بیاوریم خداوند تمام گناهان و اعمال ناپسند ما را از پرونده ما پاک خواهد کرد، چرا که خداوند آبروی مؤمن را حفظ می‌کند و هرقدر هم بار گناهان ما سنگین باشد گناهان ما را محو خواهد کرد و شاهدان اعمال و رفتار و کردار ما به غیر از چهارده معصوم(ع) گناهان ما را فراموش می‌کنند.

تنها اعمال ما است که برای ما در آخرت می‌ماند

آیت الله ناصری خاطرنشان کرد: اگر انسان به طرف خداوند برود و توبه کند گناهانش تبدیل به حسنه خواهد شد، توبه راه نجات ما است، راه مشکلی در پیش ما قرار داد ولی غافلیم، برهنه به دنیا آمدیم و با دو متر پارچه خواهیم رفت و همه اموال و دارایی‌های که داریم هم به کار ما پس از مرگ نخواهد آمد و تنها اعمال ما است که همراه ما است.

وی با اشاره به دو صفت بخل و سخاوت که مربوط به دست انسان است، تصریح کرد: بخل از صفات رذیله و بسیار مذموم است که در قرآن کریم چندین مرتبه از آن اسم برده شده است و باید از آن دوری کنیم، از طرفی سخاوت و جود از صفات حسنه‌ای است که آیات و روایات متعددی پیرامون آن وجود دارد و برای انسان بسیار شایسته است.

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد: کسی که بخیل باشد و بخل بورزد حتی نسبت به واجباتی هم که خدا نسبت به آن دستور داده است هم بخل خواهد ورزید. نسبت به سخاوت هم دستوراتی داریم که نباید انسان در سخاوت زیاده روی کند، سخاوت باید به حدی باشد که شخص و خانواده او در رفاه باشند، اولویت انسان در سخاوت و گشاده دستی هم باید خانواده و اقوام و همسایگان باشد، روایات متعددی هم در تأکید اهل بیت(ع) بر سخاوت و گشاده دسنی وجود دارد./202/1304/ب1

ارسال نظرات