۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۵۰۱۵۷۸
حجت الاسلام مدنی مطرح کرد؛

فلسفه نامگذاری فرزندان براساس سیره حضرت زهرا

مدیر جامعه الزهرا(س) به بیان فلسفه نامگذاری فرزندان براساس سیره حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: اهل بیت(ع) بهترین نام ها را برای فرزندان خود انتخاب می کردند.
حجت الاسلام والمسلمین مدنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه‌الزهرا(س) امروز در سلسله جلسات منشور فاطمی که در حسینیه امام خمینی(ره) جامعه الزهرا(س) برگزار شد، با بیان اینکه فهم عظمت و وسعت رحمت خداوند در ماه مبارک رمضان برای ما ممکن نیست و انسان از رسیدن به این بخش از معرفت نسبت به ماه مبارک رمضان محروم است، گفت: حضرت رسول(ص) در این زمینه می فرمایند«اگر بنده می‌دانست که در ماه مبارک رمضان چه نصیب او می‌شود، دوست داشت که تمام سال، رمضان باشد».

وی با بیان اینکه ماه رمضان ماه شفاعت بندگان است، افزود: امام سجاد(ع) به ماه مبارک رمضان به عنوان شهرالله سلام می‌فرستند، این سلام امام سجاد(ع) به ماه مبارک رمضان نشان می‌دهد که تمام ماه مبارک رمضان عید است، روزها و ساعت به ساعت ماه مبارک رمضان، عید است و ماه رمضان ماهی است که تمام دردهای انسان در آن درمان می‌شود.

بالاترین نوع قساوت، قساوت قلب است

حجت الاسلام مدنی بالاترین عذاب خدا را قساوت قلب دانست، افزود: در روایتی آمده اگر عالمی فاسد و اسیر دنیا شد خداوند حلاوت عبادت و ذکر را از او می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ماه رمضان ماه شکستن دل ها و آمادگی برای کسب معرفت الله است، ادامه داد: این تحولات معنوی انسانی در طول ماه مبارک رمضان ادامه دارد تا جایی که می‌بینیم در شب قدر همه  مردم زیر سایه قرآن آمده و العفو می‌گویند.

مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه انسان در طول زندگی خود به درد بی درمان‌هایی مانند خطای مدیونی در کودکی، شنیدن غیبت و تمسخر دیگران دچار می شود، تصریح کرد: برای دوای این دردهای بی‌درمان خداوند ماه مبارک رمضان را قرار داده است تا خود را در این ماه از دردها رها کنیم.

فلسفه نامگذاری فرزندان براساس سیره حضرت زهرا

مدیر جامعه‌الزهرا(س) با بیان اینکه ما منسوب به حضرت زهرا(س) هستیم و به آن حضرت انتساب داریم، گفت: بنابراین باید بدانیم چه وظیفه ای داریم و اقتضای این که در خانه حضرت زهرا(س) خدمت رسانی کنیم، چیست.

حجت الاسلام مدنی با اشاره به اینکه مسأله نامگذاری فرزندان مسأله ساده ای نیست اما والدین امروزی این مسأله را ساده گرفته و هر نامی را برای فرزندان خود انتخاب می کنند، گفت: نامگذاری فرزندان در سیره اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) بسیار با اهمیت بوده و این بزرگواران بهترین نام ها را برای فرزندان خود انتخاب می کردند و در روایت ها آمده است که نام فرزندان را قبل از آن که متولد شوند انتخاب کنید و حتی اگر جنسیت آنها را نمی‌دانید دو نام برای آنها برگزینید.

وی تصریح کرد: والدین باید نام درست برای فرزند خود انتخاب کنند، زیرا در قیامت و در ملا عام با این نام مورد خطاب قرار خواهند گرفت.

ادله نامگذاری

وی افزود: نام‌گذاری نیز چهار نوع است؛ نام گذاری بی مناسبت یعنی هیچ رابطه‌ای میان مسمی و اسم نیست؛ گاهی نامگذاری به علت بیان کارکرد است؛ گاهی نیز از روی تیمن و تبرک صورت می‌گیرد و نوع چهارم نیز اسم‌هایی روی مکان‌ها و اشخاصی برای بیان شیوه، روش، منش کار و حرکت در آن مسیر گذاشته می‌شود.

مدیر جامعه الزهرا(س) اظهار کرد: هدف از نامگذاری فرزندان باید تربیت و سیر تربیتی آنها باشد.

حجت الاسلام مدنی تصریح کرد: حضرت زهرا(س) امهات الشیعه و مادر ما هستند و علامه امینی(ره) در این زمینه می‌فرمایند که هر کس محبت حضرت زهرا(س) را داشته باشد، می‌تواند به آن حضرت مادر بگوید.

وی یادآور شد: باید مجموعه مسائلی که در زندگی حضرت زهرا(س) نمود و تجلی پیدا کرده و حضرت زهرا(س) به منشور انسانیت و فضائل و عظمت تبدیل شده است، در زندگی ما بازتاب داشته باشد و زندگی ما را تحت تأثیر قرار دهد./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات