۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۵۰۱۵۵۷

عربستان و ریشه وهابی تروریسم در جنوب شرق آسیا

بیش از دو سال است که پیشتر محافل امنیتی در مالزی و فیلیپین در مورد تلاش گروه تروریستی داعش برای اعلام خلافت شرقی در یکی ازمناطق این دو کشور هشدار داده اند.
وهابیت

به گزارش خبرگزاری رسا، حمله گروه تروریستی "مائوته "که اخیرا با گروه تروریستی داعش اعلام بیعت کرده است به شهر "مراوی " در جزیره میندانائو از استانهای جنوبی فیلیپین به همراه حمله انتحاری گروه تروریستی داعش به پایانه مسافری در جاکارتا پایتخت اندونزی ،نوعی قدرت نمایی این گروه  در منطقه جنوب شرقی آسیا تلقی می شود.

پیشتر محافل سیاسی و امنیتی در مالزی و فیلیپین در مورد تلاش گروه تروریستی داعش برای اعلام خلافت شرقی در یکی ازمناطق این دو کشور هشدار داده اند.

در مقاله زیر، جوانب تحرکات داعش در جنوب شرقی آسیا را بررسی شده است.

چارچوب نظری

اکنون سوال این است که ریشه تحرکات تروریستی در منطقه جنوب شرقی آسیا چیست ؟ چه ایدئولوژی از گروه های تروریستی در این منطقه حمایت می کند؟ نحوه برخورد آمریکا با آنها چگونه است؟

تمامی رهبران مذهبی و شخصیتهای سیاسی در منطقه جنوب شرقی آسیا ،ایدئولوژی تروریسم در این منطقه را وارداتی و ایدئولوژی رژیم آل سعود یعنی وهابیت می دانند که با پولهای نفتی عربستان مشخصا از سال 1980 در منطقه جنوب شرق آسیا شیوع پیدا کرده است.

"دنیس ایگنانتیوس "دیپلمات سابق مالزی در آمریکا ،انگلیس و چین با انتشار مقاله ای علت رشد گروههای تروریستی و افراطی گرایی در منطقه جنوب شرق اسیا را آموزه های وهابیت دانست و تاکید کرد تروریسم در این منطقه در خلا رشد نکرده بلکه افرادی که تحت آموزه های انحرافی وهابیت قرار گرفته اند از جنگ گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق به عنوان بستری برای آموزش جنگی و عضو گیری استفاده می کنند تا بتوانند به عنوان هسته های سلولی این گروه در کشورهای خود عمل کنند.

با توجه به پولهای هنگفتی که عربستان برای توسعه افراط گرایی و تروریسم دردهه های گذشته در مناطق مختلف جهان از جمله جنوب شرق آسیا هزینه می کند که گفته می شود بالغ بر یکصد میلیارد دلار است  گروههای تروریستی از جمله "مائوته " به شدت در حال شکل گیری و عضو گیری هستند.

عربستان و آموزش تروریسم

رژیم آل سعود هزاران مدرسه و مراکز اجتماعی،مسجد و دانشگاه ساخته و هزاران واعظ ،معلم و فعال آموزشی را با همراه داشتن کتب و ادبیات وهابیگری به مناطق مختلف جهان اعزام می کند.

وهابیت فرقه جعلی است که از سوی محمد بن عبدالوهاب در عربستان بنیان نهاده شد و اکنون ایدئولوژی خاندان آل سعود است.

اخیرا کنفرانسی با حضور علمای اهل سنت و علمای الازهر در گروزنی پایتخت چچن برگزار شد که در بیانیه پایانی آن بر برائت از فرقه جعلی وهابیت و سلفی گری تکفیری تاکید شد و آنرا خارج از مذاهب اهل سنت و باعث خدشه دارشدن اسلام دانستند.

پروفسور "برهما چلینی " از مرکز تحقیقات سیاسی هندوستان نیز در مقاله ای با عنوان "جنگ ساختگی سعودی بر ضد تروریسم "تفکرات وهابی را که نوعی اندیشه ستایشگرانه از خشونت بنیادگرایانه است ریشه تروریسم جهانی اعلام کرد. وی در مقاله اش هشدار داد اگر از گسترش وهابیت جلوگیری نشود نبرد جهانی برضد تروریسم بی ثمر خواهد بود.

تارنمای آسیا تایمز نیز در ارزیابی از حملا اخیر تروریستی  در منطقه جنوب شرق آسیا در فیلیپین و اندونزی می نویسد، شبکه وهابی وابسته به رژیم آل سعودی به تعلیم و تربیت به اصطلاح جهادی های تازه نفس در این منطقه مشغولند و در واقع رژیم آل سعود با هزینه کرده هنگفت برای گسترش وهابیت ،جوانان منطقه جنوب شرق آسیا را به سمت افراط گرایی و خشونتهای مذهبی سوق می دهد.

این بدان معنا است که ریشه تروریسم در این منطقه نرم افزاری  است و با برخوردهای نظامی امکان از بین بردن آن وجود ندارد.

به همین دلیل عبدالمطلب عبدالرحیم رییس کمیته امور مذهبی ایالت جوهور مالزی به دولت این کشور توصیه می کند که باید قاطعانه بر فعالیتهای وهابیون و گسترش تفکران انحرافی آنها نظارت کند. زیرا به طور جدی در حال به مخاطره انداختن امنیت ملی مالزی هستند.

یکی از عملکردهای بسیار خطرناک وهابیون دامن زدن به فرقه گرایی و تلاش برای ایجاد جنگ میان شیعیان و سنی ها و تفرقه گرایی است .موضوعی که در سالهای اخیر در برخی کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا بروز کرده و در حال رشد است.

عبدالشکور حسین رییس شورای فتوای ملی مالزی اخیرا اعلام کرد وهابیت سایر مسلمانان را تنها به این دلیل که از آن پیروی نمی کنند کافر می دانند .به همین دلیل مفتی ایالت نگری سمبیلان مالزی اعلام کرد که وهابیت با آموزه های اهل سنت در تضاد و حرام است.

علمای الازهر مصر نیز ضمن تاکید بر ساختگی بودن مذهب وهابیت آنرا فرقه ای جعلی دانستند.

دکتر احمد کریمه استاد شریعت اسلامی در دانشگاه الازهر مصر تاکید کرد وهابیون و سلفی ها علت اصلی نشر بی دینی میان جوانان مسلمان و تفرقه و هرج و مرج و مخدوش شدن چهره دین اسلام هستند.

اهداف وهابیت

وهابیان از چند طریق می کوشند اهداف شوم خود را در مناطق مختلف جهان به پیش ببرند که از جمله نفوذ در مراکز علمی عمدتا از طریق حزب التحریر ،جلب توجه مفتی ها و علمای مذهبی  ،اشاعه مدارس مذهبی بخصوص در مناطق دور افتاده و ایجاد پایگاههای آموزشی از جمله در پاکستان ،افغانستان و مناطق جنوبی فیلیپین است.

"داتوک مصطفی "دبیر گروه کارآزموده گان حزب حکم مالزی "آمنو" اخیرا اعلام کرد محمد عصرزین العابدین مفتی ایالت پرلیس از تسهیلات و خدمات دولتی برای تبلیغات وهابیت استفاده می کند.

البته وهابیت گسترش زیادی نیز در اندونزی پرجمعیت ترین کشور اسلامی دارد و شبکه گسترده ای از افراط گرایی و تروریسم را در منطقه جنوب شرق آسیا مدیریت و راهبری می کند.

رژیم آل سعود برای تحقق اهداف خود بورسیه های تحصیلی به دانشجویان اندونزی اختصاص داده و برای مدیریت آن آژانسی مرتبط با سفارت عربستان در جاکارتا تشکیل داده است .در همین حال در موسسه مطالعات اسلامی و عربی اندونزی وهابیت آموزش داده میشود .گفته می شود کسانی که در این موسسه درس می خوانند برای ادامه تحصیل به عربستان می روند و پس از بازگشت به جایگاه بالایی اعم از پستهای دولتی و آموزشی دست پیدا می کنند.

"دین واحد"پژوهشگر سلفی گری در اندونزی در دانشگاه اسلامی شریف هدایت الله در جاکارتا اعلام کرد آژانسهای عربستان به مبلغان سلفی و وهابی بودجه می دهند و برای اشاعه وهابیت به مدارس سراسر اندونزی مدرس زبان عربی اعزام می کنند.

روزنامه جاکارتا پست اندونزی نیز در شماره اخیر خود درارزیابی از نفوذ عربستان در منطقه جنوب شرقی آسیا از گسترش تفکرات وهابیت در اندونزی پرده برداشت .این روزنامه در تحلیلی به بهانه سفر اخیر ملک سلمان پادشاه عربستان و هیات 1500 نفره به اندونزی نوشت اکنون وهابیسم با افراط گرایی و تروریسم مرتبط شده است و این در حالی است که ملک سلمان و خاندان آل سعود به شکل مسخره آمیزی ادعای مقابله با تروریسم دارند.

نکته قابل توجه اینکه آمریکا با بستن چشمان خود بر روی واقعیت تروریسم با عربستان همصدا شده و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در سفر اخیر خود به عربستان با حکام آل سعود به پایکوبی پرداخت .از دیدگاه نشریه آسیا تایمز به طور بسیار مضحکی شبکه تروریستی سعودی -وهابی زیر چتر حمایت امنیتی آمریکا قرار دارند .آن هم زمانی که واشنگتن به اصطلاح ادعای   رهبری جهانی مقابله با تروریسم  را دارد.

این بدان معنا است که آمریکا برخورد کاملا دوگانه و منفعت طلبانه  با  تروریسم دارد . تروریسمی که اکنون با اسلام رادیکال گره خورده و واشنگتن درصدد بهره برداری از آن در جهت اهداف شوم خود از جمله بد نام کردن اسلام در منظر جهانیان است .روزنامه نیویورک تایمز نیز در شماره اخیر خود نوشت جهان چیزی را درو می کند که سعودی ها کاشته اند و آمریکا در حمایت از شبکه تروریستی سعودی -وهابی مقصر است.

روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارش اخیر خود به بهانه حملات تروریستی منچسترانگلیس  عربستان و تفکر وهابیت را عامل و ریشه اصلی تروریسم در سطح جهان دانست و تاکید کرد براساس ایمیل های افشا شده هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه اسبق آمریکا ،در سالهای اخیر عربستان و قطر از گروه تروریستی داعش  و سایر گروههای افراطی سنی در منطقه حمایت  مالی و تجهیزات مخفی کرده اند.به نوشته واشنگتن پست اتباع سعودی دومین گروه بزرگ تشکیل دهنده جنگجوهای خارجی در گروه تروریستی داعش را تشکیل می دهند و این بدان معنا است که این گروه تروریستی باورهای خود را از نسخه وهابی اسلام عربستان گرفته است.

باورهای تکفیری و خشونت آمیز

گارلوتاگال نویسنده روزنامه نیوورک تایمز در بررسی فعالیت وهابیت به عنوان عامل اصلی تروریسم و خشونت گرایی در جهان می نویسد امامان جماعت تربیت شده سعودی از پایگاههای خود در مناطق مختلف جهان اعم از اروپا و آسیا اصول و باورهای وهابیت را ترویج می کند.

باورهای تکفیری و خشونت آمیز که کشتن هر فردی را که وهابیت را قبول ندارد بر هر اصلی دیگر ترجیح می دهد.

افشاگری های نیم بند و انتقادات ملایم نشریات آمریکایی  در مورد وهابیت و همکاری های واشنگتن با خاندان ال سعود  به معنای جانبداری آنان از جامعه مسلمانان دربرابر وهابیت نیست بلکه به گونه ای دامن زدن به اختلافات در جهان اسلام است .زیرا نشریات آمریکایی هیچگاه سیاستها و همکاری های واشنگتن با رژیم تروریست پرور آل سعود را زیر سوال نبرده و به باد انتقاد نمی گیرند بلکه به شکل سوالی از کنار آن عبور می کنند.چنین برخوردی با مسایل امنیتی و تروریستی نشان می دهد که رسانه های غربی بخصوص آمریکایی در تلاش هستند  تا  امنی جهانی را ناشی از تقابل اسلام و غرب و گروههای به اصطلاح اسلامی با رهبران کشورهای اسلامی نشان دهند و وانمود کنند که عامل ناامنی جهان، اندیشه ای برگرفته از اسلام رادیکال است.

روزنامه استار مالزی در شماره اخیر خود نوشت افراط گرایان با الهام از دیدگاههای وهابیت گمراه ،باعث تفرقه در جهان اسلام شده اند.

محمد فیصل موسی استاد دانشگاه ملی مالزی هم جهل و افراطی گری ناشی از وهابیون که مقامات مذهبی این کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است عامل افزایش خشونتهای خونین در مالزی و سایر کشورهای جنوب شرق آسیا دانست.

با این حال و به رغم نگرانیهای پی در پی مقامات اندونزی و مالزی در مورد گسترش وهابیت در منطقه به گفته محمد راوی عبدالحمید رییس کمیته گردشگری ومنابع انسانی ایالت کداح مالزی دولت کوالالامپور هنوز حکمی مبنی بر ممنوعیت وهابیت در مالزی صادر نکرده است.

آمریکا نیز برای بهره برداری از گروههای تروریستی  در جهت اهداف و منافع نامشروعش از حامیان مالی و ایدئووژی این گروهها حمایت می کند و چشمان خود را بربسیاری از واقعیتها از جمله دست داشتن اتباع عربستان در حوادث 11 سپتامیر سال 2001 می بندند. از اینرو بسیاری محافل در ارزیابی  از سفر اخیرا ترامپ به عربستان و امضا قرارداد های کلان نظامی از حکام سعودی به عنوان گاوهای شیرده ای نام بردند که آمریکا صرفا آنها را می دوشد و در ازا آن آزادی عمل مناسبی به وهابیون و تروریستهای تحت حمایت آنان داده است تا با ایجاد اختلالهای امنیتی فرصت و بستر لازم را برای امضا قراردادهای امنیتی و فروش سلاح امضا کنند.

گروه های تروریست ابزارهایی هستند که مطابق با میل وخواسته حامیان خود عمل می کنند و هیچ تضمینی وجود ندارد روزگاری عربستان و آمریکا از گروههای تروریستی منطقه ای و یا بین المللی مانند "مائوته" و "داعش" در جهت سرنگونی دولتهای اسلامی حوزه جنوب شرق آسیا استفاده نکنند.

جمع بندی

فرهنگ عدم تحمل، خشونت و نفرت، فرقه گرایی و تروریسم که تا حد زیادی خاورمیانه را فراگرفته است با حمایتهای عربستان و وهابیون در حال انتقال به جنوب شرق اسیا است تا این منطقه که زمانی لنگرگاه ثبات آسیا تلقی میشد به عنوان کانون دوم بحران بعد از خاورمیانه برای وهابیت تبدیل شود.

انتقال بسیاری از جوانان اندونزیایی ،مالزیایی،فلیپینی وحتی سنگاپوری به جنگ سوریه نشان می دهد که وهابیون و عوامل آنها در نشر خشونت گرایی در منطقه جنوب شرق آسیا موفق عمل کرده اند و این زنگ خطر بزرگی برای دولتهای مالزی و اندونزی است که خطر گسترش وهابیت را جدی بگیرند./۸۴۷/ب101/ف

مجید وقاری

ارسال نظرات