۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۲
کد خبر: ۵۰۱۴۶۵
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری:

مفهوم آزادی در دین با تبلیغ بیش از حد آن تفاوت دارد

رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این‌که برخی از آزادی تفسیری غیر از اصالت حقیقی این واژه دارند، گفت: مفهوم آزادی در دین با تبلیغ بیش از حد آن متفاوت است.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری امروز در برنامه مناجات سحرگاهی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به بررسی اصول بندگی از منظر منابع ثقلین پرداخت و عنوان داشت: بندگی در ادبیات اسلام ناب محمدی هویت و اصالت آزادی مؤمن است؛ بر این مدار مؤمن اگر بر اصالت بندگی موردنظر قرآن کریم پایدار بماند همواره از نوکری و در بند بودن برای طاغوت‌ها آزاد خواهد بود.

رییس موسسه روایت سیره شهدا با بیان این‌که برخی از آزادی تفسیری غیر از اصالت حقیقی این واژه دارند، اظهار داشت: تبلیغ بیش از حد آزادی و شعار بازگشت آزادی به جامعه اسلامی ادبیاتی متفاوت با مفهوم آزادی در دین دارد؛ این در حالی است که بندگی در ساحت اقدس الهی هویت آزادی است؛ بر این مدار قرآن کریم بندگی را سبک آزاد زیستن مؤمن توصیف می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه آلوده شدن به گناه را مقدمه دربند شدن مؤمن توصیف کرد و گفت: یکی از دعاهای سفارش شده برای شب‌های اول ماه مبارک رمضان دعای ابوحمزه ثمالی است؛ اولین فراز این دعا بندگان به ساحت اقدس الهی است چنانکه در ابتدای این دعا می‌خوانیم«اِلهي لا تُؤَدِّبْني بِعُقوُبَتِكَ وَلا تَمْكُرْ بي في؛ خدايا مرا به مجازات و عقوبتت ادب مكن و مكر مكن به من»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری آزادی مؤمن را درگرو حقیقت بندگی دانست و گفت: آنان که آزادی را بیش‌ از حد تبلیغ می‌کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که آزادی مؤمن در اصالت بندگی نهفته است این در حالی است که خداوند متعال برای اعضای بدن مؤمنی که چشمش به ساحت مقدسش گریان است رهایی از عذاب دنیا و آخرت را نوید داده چنانکه در ادامه دعای ابوحمزه ثمالی آمده است.

وی افزود: این حقیت را می توان در مفاهیم دعای ابوحمزه ثمالی یافت چنانکه در ادامه این دعا می خوانیم«حيلَتِكَ مِنْ اَينَ لِي الْخَيرُ يا رَبِّ وَلا يوُجَدُ اِلاّ مِنْ عِنْدِكَ وَمِنْ اَينَ  لِي النَّجاه وَلا تُسْتَطاعُ اِلاّ بِكَ لاَ الَّذي اَحْسَنَ اسْتَغْني عَنْ عَوْنِكَ؛ با حيله‌ات. از كجا خيري به دست آورم اي پروردگار من با اينكه خيري يافت نشود جز در پيش تو و از كجا نجاتي برايم باشد با اينكه نجاتي نتوان يافت جز به كمك تو. نه آن كس كه نيكي كند بي نياز از كمك تو است.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) بندگی حقیقی را درمان اضطراب و ناآرامی جامعه انسانی دانست و گفت: هویت و اصالت دین‌باوری در جامعه اسلامی این حقیقت است که انسان با امکانات مخلوق خداوند متعال زمینه بندگی خود را فراهم سازد چنانکه  امام خمینی(ره) حقیقت بندگی در محضر خداوند متعال را درک کرده و پس‌ از آن برای احیای امر الهی قیام فرمودند. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری هدف خلقت انسان را بندگی توصیف کرد و گفت: اولین لطف بندگی مؤمن برای خداوند متعال توجه او به اصالت نیازهای خودش است.

رییس موسسه روایت سیره شهدا بندگی را مقدمه عزت، آرامش، وسعت وجود و محبوبیت مؤمن دانست و گفت: خداوند متعال در قرآن کریم بیش از ۶۰ مؤلفه را برای آثار بندگی بیان کرده است؛ بر این اساس سرکشی از بندگی خداوند متعال بردگی برای مستکبران است./۸۳۷/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات