۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۶
کد خبر: ۵۰۱۴۵۲
حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی مطرح کرد؛

زمینه سازی آیات و روایات برای آمادگی مردم نسبت به ظهور

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه ۵۹ سوره مبارکه نساء و ارتباط آن با امام زمان(عج)، قرآن و عترت را جدایی ناپذیر دانست و گفت: آیات قرآن کریم از صدر اسلام، مردم را برای ظهور حضرت حجت(عج) آماده کرده است.
محمدحسن صافی گلپایگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن صافی گلپایگانی در دومین جلسه از سلسله جلسات «تفسیر آیات مهدوی» در دارالزهراء(س) قم با اشاره به مطالب ذکر شده درباره آیات مهدوی در سال گذشته، گفت: برخی علما تا 220 آیه درباره امام زمان(عج) بیان کرده اند که با روایاتی که از رسول اکرم(ص) در کتب اهل سنت و شیعه مطرح است، همخوانی دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به آیه 59 سوره نساء اشاره کرد و اظهار داشت: این آیات از زمان رسول اکرم(ص) مردم و حکومت را برای ظهور حضرت حجت(عج) آماده می کرده است؛ در روایات آمده که اگر در موضوعی با هم تنازع داشتید، آن را به خدا و رسول(ص) برگردانید و ببینید آن ها چه می گویند.

وی با بیان این که باید دید خدای متعال و رسول اکرم(ص) درباره امامت چه فرموده اند، ابراز داشت: اطاعات از خدا و پیامبرش(ص) واجب است و در کنار ایشان، اطاعت اولی الامر قرار داده شده که اطاعت از ایشان هم واجب است.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی با طرح این پرسش که «اولی الامر» به چه کسی گفته می شود، ادامه داد: در روایتی آمده که هیچ آیه ای از آیات قرآن بر پیامبر اکرم(ص) نازل نشد مگر این که برای امیرالمؤمنین علی(ع) می خواندند و آن را بر ایشان انشا می کردند؛ حضرت علی(ع) هم این آیات را با خط خود می نوشتند و تفسیر هر آیه را از رسول اکرم(ص) یاد می گرفتند.

وی افزود: اولی الامر اوصیای پیامبر اکرم(ص) هستند و آن ها در روز قیامت در حوزه کوثر بر رسول خدا(ص) وارد می شوند؛ از ویژگی مهم اولی الامر این است که همه آن ها هادی و مهدی هستند و هیچ کس نمی تواند به آن ها ضرر برساند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اوصیای رسول اکرم(ص) با قرآن کریم هستند و قرآن هم با آن ها است؛ پس بین قرآن و عترت هیچ گاه جدایی نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی تأکید کرد: اگر خدای متعال بخواهد رحمت خود را نازل کند، به واسطه وجود ذی جود ائمه معصوم(ع) است؛ بلاها به واسطه اهل بیت دفع می شود و اگر کسی می خواهد که دعای او مستجاب شود، باید به وسیله اهل بیت(ع) آن ها را طلب کند.

وی به روایتی که رسول خدا(ص) اولیای الهی را نام می برند اشاره کرد و بیان داشت: حضرت علی(ع) از رسول خدا(ص) خواستند که نام اولی الامر بعد از ایشان را ذکر کنند؛ حضرت دست خود را بر سر امام حسن(ع) گذاشتند و فرمودند که ایشان بعد از تو امام امت خواهد بود، پس از او امام حسین(ع)، سپس علی بن الحسین(ع) در زمان تو به دنیا می آید و سلام مرا به او برسان و در ادامه اسامی مبارک ائمه معصوم(ع) را یک به یک تا امام زمان(عج) نام می برند.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی اظهار داشت: امام علی(ع) به «سلیم بن قیس هلالی» که راوی این حدیث است فرموده اند، در میان این ائمه(ع)، امامی که زمین را پر از قسط و عدل می کند، حضرت مهدی(عج) است که زمان ظهور او و کسانی که بین رکن و مقام در مسجد الحرام با او بیعت می کنند را می بینم و همه را به اسم، پدران، خانواده ها و قبیله های آن ها را می شناسم.

وی با تأکید بر این مطلب که برای ما مثل روز روشن است که امام زمان(عج) زنده و حاضر است و ما منتظر ظهور حضرتش هستیم، تأکید کرد: اگر افراد از نظر پدر و مادر انسان های پاکی باشند به امیرالمؤمنین(ع) و ائمه اثنی عشر(ع) ایمان می آورند؛ ما نمی توانیم منکر آیات و روایاتی شویم که در منابع اهل سنت هم آمده است./840/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات