۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۵۰۱۴۲۲
آیت الله نعیم آبادی:

خمس و زکات نقش مهمی در ترویج آموزه های دینی دارد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: از محل جمع‌آوری خمس و زکات می‌ توان در گسترش دین و ترویج آموزه‌های دینی و اخلاقی برنامه‌ های گسترده ‌ای و با کیفیت‌ تری را دنبال کرد.
امام جمعه بندرعباس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، آیت الله غلامعلی نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس امشب بعداز اقامه نماز مغرب و عشاء در حوزه علمیه خواهران بندرعباس، خمس را یک دستور مهم اسلامی دانست و گفت: این فریضه الهی در کنار فرایض مهم دیگری همچون نماز، روزه، حج، زکات و زمینه ساز فروع دین مبین اسلام به حساب می‌آید.

وی با اشاره به دیدگاه قرآن کریم پیرامون خمس افزود:به فرموده قرآن کریم هرگونه غنیمتی که به دست آورده می شود خمس آن برای خدا و برای پیامبر و برای خویشاوندان وی و یتیمان و مستمندان و واماندگان در سفر است.

امام جمعه بندرعباس تصریح کرد: آیه مربوط به وجوب خمس که در سوره انفال آمده بسیار گویا و از دلالت خوبی برخوردار است.

آیت الله نعیم آبادی ادامه داد: اسلام به عنوان مكتبى جامع و اجتماعى، براى فقرزدايى و حل مشكل محرومان جامعه، طرح هايى را ارائه داده كه يكى از آنها، مسأله خمس است.

وی ابراز داشت: برخی افراد نه تنها خود خمس را پرداخت نمی کنند بلکه مانع از پرداخت این فریضه الهی از سوی دیگران می شوند، بارها اتفاق افتاده که ما مومنان را به پرداخت خمس دعوت می کنیم ولی در همان لحظه، شخصی با بیان اینکه ساخت مدرسه نسبت به مسجد در اولویت قرار دارد مانع از پرداخت خمس می شود.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان ادامه داد: باید بررسی شود که چرا شیعه واقعی حضرت علی(ع) و محبان اهل بیت عصمت و طهارت در پرداخت خمس کوتاهی می کنند.

آیت الله نعیم آبادی همچنین افزود: یکی از عوامل کوتاهی در خمس، هلوع یا حرص شدید نسبت به مال اندوزی است، در این واژه دو عنصر نهفته است، ابتدا حرص شدید و دیگری جزع یا فریاد بلند سردادن در هنگام آسیب رسیدن به مال و ثروت، هلوع یعنی کسی که بسیار حریص است و این گونه افراد به هیچ وجه خمس پرداخت نمی کنند و تنها در اندیشه جمع کردن مال و ثروت هستند.

وی، بخشي از عذاب ها و گرفتاري هايي كه مؤمنان در دنيا دچار آن مي شوند را به سبب عدم توجه به واجبات و محرمات دانست و گفت: همان گونه كه انجام واجبات و ترك محرمات، عامل افزايش بركات و رهايي از مشكلات و گرفتاري هاست، پرداخت زكات موجب مصونيت مال از تباهي می شود، اما اگر زكات را نپردازد، دو برابر آن به ناحق از دستش مي رود بي آن كه سودي برده باشد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان به آثار اجتماعی پرداخت خمس و زکات اشاره داشت و تاکید کرد: این مهم را می ‌توان در شکوفایی اقتصادی، پویایی و تحرک بیشتر حوزه‌ های علمیه، تحقق عدالت اجتماعی،‌ کاهش فاصله طبقاتی و افزایش امنیت روانی جامعه موثر دانست.

آیت الله نعیم آبادی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: چراکه از محل جمع‌آوری خمس و زکات می‌ توان در گسترش دین و ترویج آموزه‌های دینی و اخلاقی برنامه‌ های گسترده ‌ای و با کیفیت‌ تری را دنبال کرد و با توزیع وجوهات بین اقشار ضعیف و کم درآمد از انحرافات اخلاقی و اقتصادی آنها جلوگیری به عمل آورد./۲۰۲/۸۵۱/ب۱

ارسال نظرات