۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۵۰۱۴۲۱
حجت الاسلام مؤمنی:

استفاده نادرست از فضای مجازی عقل را زائل می‌کند

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آمال و آرزوهای طولانی انسان را خیالاتی می‎کند، گفت: در عصر کنونی استفاده نادرست فضاهای مجازی تقویت کننده قوای خیال است و تقویت قوای خیال، عقل انسان ضعیف می‌کند.
حجت الاسلام سید حسین مومنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه و خطیب مشهور، یکشنبه شب در مراسمی که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان و به همت هیات رزمندگان غرب تهران در مهدیه امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد، گفت: خداوند متعال برای انسان دو سیر قرار داده است.

وی با اشاره به نخستین سیر که مربوط به تکامل جسمانی می‌شود، اظهار داشت: به هر میزان جسم آدمی تکامل ‌یابد به همان مقدار قوای او در عرصه وهم، خیال و اندیشه نیز تقویت می‌شود لازم به ذکر است که مدیریت و مهار این قوا انسان را از سقوط باز می‌دارد برای مثال، آب تا پشت سد کنترل و مدیریت ‌شود سودمند در غیر این صورت زیان‌بار و ویرانگر خواهد بود.

حجت الاسلام مؤمنی با بیان اینکه خداوند مربی انسان است، ابراز کرد: خداوند افزون براینکه به بشر رزق و روزی می‌دهد تربیت آنان را نیز بر عهده دارد بنابراین تکامل دوم مربوط به سیر تکامل روحی یعنی به فعلیت رسیدن انسان است.

استاد حوزه علمیه در ادامه اظهار داشت: انسان به واسطه عقل قوای درونی خود را مهار کرده و تربیت می‌کند در چنین حالتی انسان از دایره حیوانیت خارج و اشرف مخلوقات نامیده می‌شود.

این خطیب مشهور در تبیین اینکه عقل یاری دهنده انسان در مسیر تکامل انسانیت است، عنوان کرد: انسان از همان ابتدا شان انسان بودن را دارد اما مهم به فعلیت رسیدن انسانیت است زمانی این مهم به فعلیت می‌رسد که آدمی از عقل خود به درستی بهره ببرد.

حجت الاسلام مؤمنی با بیان اینکه عقل انسان را به مسیر بندگی هدایت می‎کند، گفت: جهل سبب فاصله گرفتن انسان از مسیر بندگی و زمینه سقوط و نزول او را فراهم می‌آورد.

وی با بیان اینکه تبعیت از هوای نفس عقل انسان را زائل می‌کند، تصریح کرد: اما کاظم(ع) می‌فرمایند: آمال و آرزوهای طولانی، زیاد سخن گفتن و اطاعت از شهوات نفسانی عقل انسان را از بین می‌برد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: آمال و آرزوهای طولانی انسان را خیالاتی می‎کند، در عصر کنونی فضاهای مجازی تقویت کننده قوای خیال است تقویت قوای خیال، عقل انسان ضعیف می‌کند.

این خطیب مشهور اضافه کرد: انسان‌های پر حرف کمتر اندیشه می‌کنند به همین سبب خطای بیشتری از آنان سر می‌زند خطای بیش از اندازه منجر به بی‌حیا شدن و خیانت انسان پرگو می‌شود. کنترل و مهار نفس و امور شهوانی بزرگ‌ترین مانع برای زوال عقل است.

حجت الاسلام مؤمنی با استناد به آیات الهی، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید: ارزش انسان ودیعه‌ای است که ما در وجود او قرار دادیم؛ روح ودیعه الهی به انسان است در غیر این صورت او جسمی بیش نیست. انسان در این عالم مسافر و عالم آخرت مقصد این سفر است زیان بار کسی که بدون توشه از این دنیا سفر کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سیر انسان افقی و اقلیمی نیست بلکه سیری طولی و ملکوتی است./۲۰۲/۸۱۳/ب۱

ارسال نظرات