۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۵۰۱۴۰۶
رییس اداره امور اجرایی زکات استان هرمزگان:

زکات بهترین عامل توازن اقتصادی است/ پیش بینی جمع آوری ۶۰ میلیارد ریال زکات

رییس اداره امور اجرایی زکات استان هرمزگان از جمع آوری ۵۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال زکات در استان در سل گذشته خبر داد و گفت: پیش بینی می شود امسال ۶۰ میلیارد ریال زکات در هرمزگان جمع آوری شود.
حجت الاسلام آذربادگان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام صابر آذربادگان رییس اداره امور اجرایی زکات استان هرمزگان امروز در نشست با حجت الاسلام احمد پهلوانی مسؤول دبیرخانه کانون های مساجد هرمزگان که در دفتر وی تشکیل شد به انعقاد تقاهم نامه همکاری کمیته امداد کشور با ستادعالی کانون های فرهنگی هنری اشاره کرد و گفت: کمیته زکات اهل سنت نیز با هدف ساماندهی، جذب و پرداخت زکات با مسؤولیت نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت تشکیل شده است.

وی، کمیته امداد امام خمینی(ره) را متولی امر زکات در کشور معرفی کرد و افزود: زکات از پایه های اساسی نظام مالی و اقتصاد اسلامی و به مثابه ستون فقرات اقتصاد اسلامی محسوب می شود و کمک به معیشت مساکین، نیازمندان، در راه ماندگان و بدهکاران از جمله موارد مصرف این فریضه واجب است.

رییس اداره امور اجرایی زکات استان هرمزگان همچنین از زکات به عنوان یکی از فرائض اسلام و رکن سوم ارکان پنجگانه آن نام برد و تصریح کرد: با ادای نماز و پرداخت زکات است که برادری دینی حاصل می شود و خداوند در 32 آیه که قرآن انسان را به نماز دعوت کرده آن را به زکات مرتبط کرده است.

حجت الاسلام آذربادگان فریضه زکات را یک وسیله ایجابی تعاون و همکاری بین افراد جامعه با یکدیگر عنوان کرد و گفت: زکات بهترین عامل توازن اقتصادی است که فقر را علاج اساسی و بنیادی می کند.

وی، زکات را یکی از منابع درآمدی بیت المال دانست و با اشاره به موعد پرداخت زکات در استان هرمزگان، ابراز کرد: کشاورزان در پایان فصل برداشت از نیمه فروردین، نخیلداران از نیمه شهریور و دامداران نیز هرگاه که میزان دام آنها به حد نصاب برسد، زکات خود را به کمیته امداد پرداخت می کنند.

رییس اداره امور اجرایی زکات استان هرمزگان با ذکر این نکته که اقشار مختلف مردم در صورت عدم دسترسی به فقرا، می تواند از کمیته امداد به عنوان رابط بین نیازمندان و زکات دهندگان استفاده کنند، تصریح کرد: زکات دریافتی در هر منطقه در همان منطقه هزینه می شود.

حجت الاسلام آذربادگان ادامه داد: در سطح استان فرهنگ سازی در بحث زکات انجام شده است و اعضای ستاد زکات استان هرمزگان باید در زمینه اطلاع رسانی بیشتر تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه شورای زکات استان در آغاز هر فصل به ریاست نماینده ولی فقیه تشکیل جلسه می دهد، افزود: سال گذشته 53 میلیارد و 300 میلیون ریال زکات در هرمزگان جمع آوری شد و پیش بینی می شود این رقم در سال جاری از مرز 60 میلیارد ریال عبور کند.

در ادامه این نشست، مسؤول دبیرخانه کانون های مساجد هرمزگان گفت: زكات يكى از اركان اسلام است، كه شخص توانگر بدون پرداخت زكات، اسلامش كامل نمى‌شود.

حجت الاسلام احمد پهلوانی در ادامه تصریح کرد: در بسیارى از روایات اسلامى تعبیراتى آمده که نشان مى دهد ترک زکات در سر حد کفر است.

وی گفت: کانون های فرهنگی هنری به عنوان ظرفیت قابل اعتنا، بسیار گسترده و اثرگذار نظام هستند که تبیین آموزه های دینی و ترویج فرهنگ خیرخواهی یکی از رسالت های مجموعه کانون های مساجد است.

مسؤول دبیرخانه کانون های مساجد هرمزگان ابراز داشت: در هر منطقه 10 نفر از فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد(پنج نفر برادر و پنج نفر خواهر) به عنوان عامل زکات به کمیته امداد معرفی و جلسه توجیهی این افراد نیز با حضور کارشناسان شورای زکات برگزار می شود./202/851/ب1

ارسال نظرات